مدیر یک شرکت خودروسازی گفت تحریم ها و فشارهای اقتصادی در سال های گذشته علاوه بر باز کردن پای قطعات چینی و ترک به بازار کامیون ایران، موجب از دست رفتن 60درصد بازار به نفع لوازم خودرویی بی کیفیت شد.
«حمیدرضا خباززاده» در جریان برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودروی تهران در گفت وگو با ایرنا، افزود: از بهمن ماه پارسال داخلی سازی برخی قطعات کامیون های اسکانیا در ایران آغاز شده که عمده آن مربوط به لاستیک خودروها، قطعات پلاستیکی، فایبرگلاس و. . . است که مقرر است به تدریج تا 40درصد افزایش یابد.
به گفته این مسئول، اکنون کارشناسانی از چهار کشور برزیل، فرانسه، سوئد و هند همراه با کارشناسان ایرانی در بحث داخلی سازی قطعات، به ارزیابی کیفی شرکت های مختلف قطعه ساز کشورمان در استان های مختلف از جمله یزد و اصفهان که به استانداردهای شرکت مادر این کامیون ساز نزدیکند، مشغولند تا بهترین شرکت ها و قطعه سازان برای همکاری گزینش شوند.
مدیر قطعات شرکت ماموت دیزل یادآوری کرد: این شرکت تامین کننده قطعات کامیون و تریلر است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز می پردازد، برای این شرکت واردات اجناس اصلی اهمیت دارد و نمی خواهیم چینی ها یا ترک ها در این قضیه ورود کنند.
خباز زاده بیان داشت: اکنون واردات لوازم این کامیون از کشور آلمان و قطعات و لوازم مورد نیاز تریلر از جمله محورها، چراغ ها، سیستم ترمز، جک ها و. . . از کشورهای مختلف انجام می شود.
وی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته، خاطرنشان کرد: شرکت اسکانیای سوئد سهامدار آمریکایی ندارد و هیچ یک از محصولات خود را به بازار این کشور صادر نمی کند، بنابراین تحریم ها کوچک ترین تاثیری بر همکاری های دوجانبه اسکانیا و ایران نداشت و تامین اجناس و قطعات به روال پیش از تحریم ها انجام می شد.
این مدیر خدمات پس از فروش کامیون ادامه داد: با این حال، باید پول خرید اجناس به دست شرکت مادر سوئدی می رسید و از سویی، قطعات را به نحوی وارد کشور می کردیم که با مشکلاتی همراه بود.
وی اظهار داشت: قطع روابط بانکی ایران با سایر کشورها، پرداخت های مالی با این شرکت را با مشکل مواجه کرد و واردات قطعات و لوازم مورد نیاز به کشورمان نیز از طریق واسطه ها به انجام می رسید که همه این موارد افزایش هزینه ها و تاخیر در تحویل قطعات را به دنبال داشت؛ همین مسئله سبب شد شاهد افزایش فروش قطعات تقلبی در بازار باشیم و پای قطعات ترک و چینی به این بازار باز شود.