مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت 145 کیلومتر از راه آهن رشت - قزوین ریل گذاری شده و زیرسازی آن نیز افزون بر 98درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علی خاوری در گفت وگو با ایرنا با یادآوری اینکه مسیر خط آهن رشت - قزوین 164 کیلومتر است، اظهار داشت: امسال برای راه آهن استان 380 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که تحقق آن و حتی بخشی از آن در سال جاری، بهره برداری از این خط ریلی را سرعت می بخشد.
وی به خطوط ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا نیز اشاره و بیان کرد: یک فاز خط ریلی رشت - انزلی به طول 41 کیلومتر درحال انجام و فازهای 2 و 3 آن به مناقصه گذاشته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ادامه داد: برای تامین اعتبارات خط ریلی رشت - آستارا باید از فاینانس استفاده شود ضمن آنکه اکنون برای تکمیل پروژه های راه آهن گیلان، اهتمام بر آن است تا هرچه سریع تر خط ریلی قزوین - رشت به بهره برداری برسد.
خاوری همچنین با اشاره به پروژه راه آهن آستارا - آستارا افزود: از سمت آستارای جمهوری آذربایجان تا مرز کشورمان، این مسیر ریل گذاری شده اما شرایط در مسیر تعهد ما، متفاوت است با این توضیح که در این مسیر، باید بارانداز، ساختمان و تاسیسات ایجاد شود درحالی که مسیر مورد تعهد جمهوری آذربایجان، فقط ریل گذاری بوده است.
وی اضافه کرد: بخش مورد تعهد ایران در مسیر آستارا، هم اکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره برداری از آن، تا پایان سال جاری پیش بینی شده است.
پروژه راه آهن رشت - قزوین از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. تکمیل پروژه این خط ریلی تا پایان سال جاری و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان گیلان است. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و 3میلیون مسافر را جابه جا کند.
ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال گذشته به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شدند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت ونیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دوونیم کیلومتر و بارانداز، در آستارای ایران اجرا می شود.
خط آهن آستارا - آستارا، اسفندماه پارسال در سفر الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، با ورود آزمایشی قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران افتتاح شد و مرحله نهایی ریل گذاری این خط آهن در خاک کشورمان نیز در حال انجام و تکمیل است.