امروزه اپلیکیشن ها از مهم ترین ابزارهای بازاریابی با موبایل هستند. گسترش گوشی های هوشمند و افزایش روزافزون تعداد کاربران آنها باعث شده استفاده از اپلیکیشن ها به سطوح قابل توجهی برسد. براساس آمارهای موجود، 90درصد کاربران گوشی های هوشمند، علاوه بر استفاده از مرورگرهای اینترنتی برای جست وجوی اطلاعات، اقدام به دانلود اپلیکیشن های مختلف هم می کنند. نتایج یک پژوهش دیگر نشان می دهد از این میزان کاربر 85درصد، اپلیکیشن های موبایل را به وب سایت های مناسب موبایل ترجیح می دهند. به همین دلیل، نیاز است که توجه بیشتری به این ابزار قدرتمند در توسعه بازار شود.
به گزارش ویوان نیوز، گسترش اپلیکیشن ها در مقابل جست وجوهای اینترنتی به دلیل سهولت استفاده، سرعت بیشتر و سادگی جست وجو بوده است. آیکون های اپلیکیشن، امکان دسترسی سریع و آسان به محتوای یک برند یا کسب وکار را فراهم می سازند و به این طریق برای کسانی اهمیت می یابد که به طور مکرر قصد خرید محصولات و خدمات شما را دارند، اما علاوه بر سهولت استفاده و جست وجوی اطلاعات، اپلیکیشن ها می توانند از قابلیت های گوشی های هوشمند هم بهره برده و خدمات بهتری به کاربران خود ارائه دهند. به عنوان مثال می توان از میکروفن، شتاب سنج یا جی پی اس موبایل استفاده کرد تا خدمات متمایزی به مشتریان ارائه کرد.
چند سال پیش، یک اپلیکیشن موبایل ارائه شد که نواختن گیتار را آموزش می داد. این اپلیکیشن از میکروفن موبایل استفاده می کرد و با بررسی صدای گیتار، راهنمایی هایی برای نواختن آن و رفع ایرادات ارائه می کرد. استفاده از میکروفن در اپلیکیشن های شناسایی موسیقی در حال پخش هم از دیگر کاربردهای رایج است، اما جی پی اس هم ابزار بسیار مهم دیگری است که امروزه تقریبا تمام اپلیکیشن های برجسته از آن استفاده می کنند.
شناسایی موقعیت کاربر به کسب وکارها این فرصت را می دهد تا مناسب ترین خدمات را براساس مکان آنها ارائه دهند. در این صورت، علاوه بر آنکه کاربر با سرعت بیشتری به خواسته خود می رسد، اطلاعات با اولویت بالاتر (براساس موقعیت مکانی خود) را هم ابتدا دریافت می کند. برای مثال، اپلیکیشنی را در نظر بگیرید که اطلاعات رستوران ها را در اختیار کاربر قرار می دهد. این اپلیکیشن در صورت شناسایی موقعیت کاربر خود، می تواند نزدیک ترین رستوران های آن منطقه را به نمایش گذاشته و سایر نتایج کم اهمیت را حذف کند. این ویژگی زمانی اهمیت بیشتری می یابد که متوجه می شویم بیشتر جست وجوکنندگان با موبایل، از خانه خارج شده و می خواهند در کمتر از یک دقیقه برای مقصد خود تصمیم گیری کنند.
اپلیکیشن فیس بوک، یکی از نخستین و بهترین نمونه های تسهیل خدمات برای کاربران بود. این اپلیکیشن برای یافتن سایر دوستان استفاده کننده از فیس بوک، از دفترچه مخاطبان فرد استفاده می کرد تا مشخص شود چه افراد دیگری در این شبکه اجتماعی عضو هستند. همچنین برای اضافه کردن یک عکس، نیازی نبود که فرد پای کامپیوتر نشسته و وارد وب سایت شود. او می توانست به راحتی از دوربین موبایل خود یا سایر عکس های موجود در موبایل خود استفاده کند.
این اپلیکیشن همچنین موقعیت مکانی فرد را یافته و به او کمک می کرد تا در صورت نیاز، آن را به اشتراک بگذارد. چنین آسان سازی هایی باعث می شود یک اپلیکیشن کاربرد بیشتری یافته و استفاده کنندگان از آن، بارها و بارها به آن رجوع کنند. سال ها بود که کسب وکارهای بزرگ سر این موضوع بحث می کردند که آیا باید یک اپلیکیشن موبایل بسازند یا باید وب سایتی مناسب برای کار با موبایل ایجاد کنند. اما این بحث دیگر مطرح نیست. مشتریان شما احتمالا درخواست هر دو را دارند.
پیش از آنکه اپلیکیشن خود را ایجاد کنید، باز هم به بررسی اهمیت و تناسب آن با کسب وکار خود بپردازید. همانطور که گفته شد، اپلیکیشن ها برای مراجعه های مکرر مناسب هستند. در صورتی که کسب وکار شما این ویژگی را دارد و مشتریانی دائمی دارید که یا برای خرید محصولات و خدمات شما باید به طور مکرر در ارتباط با شما باشند یا خدمات پشتیبانی روزانه ای نیاز دارند که اپلیکیشن در کنار وب سایت مناسب موبایل، گزینه ای ایده آل برای شما خواهد بود، اما در صورتی که مشتریان شما دائمی نبوده یا در اپلیکیشن خود نمی توانید خدماتی متمایز با وب سایت ارائه دهید، شاید اهمیت آن برای شما کاهش یابد.
به طور کلی این ابزار برای کسب وکارهایی مناسب تر است که بسیار برجسته بوده و جزو چند شرکت پیشرو بازار به حساب می آیند. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت بیشتری می یابد که درمی یابیم کاربران موبایل، معمولا اپلیکیشن های خود را حذف می کنند تا فضای زیادی از حافظه آنها گرفته نشود. آنها تنها اپلیکیشن ها را نگه می دارند که دست کم در یک ماه، چند بار به آن مراجعه کنند.
اگر تشخیص دادید که داشتن یک اپلیکیشن برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان تان حیاتی است، باید در مورد نوع آن تصمیم گیری کنید. به جز اپلیکیشن هایی که از همان ابتدا روی موبایل قرار دارند و تولیدکننده موبایل، در مورد آنها تصمیم گیری می کند، سایر آنها باید دانلود و نصب شوند. بیشتر کسب وکارهای برجسته و برندهای بازار، اپلیکیشن های رایگانی ارائه می کنند تا تعداد مشتریان و میزان فروش خود را افزایش دهند.
در این صورت، هزینه های توسعه و نگهداری اپلیکیشن ها از افزایش فروش، تأمین می شود. در طرف دیگر، برخی اپلیکیشن ها وجود دارند که دانلود و استفاده از آنها، نیازمند پرداخت مبلغی کم یا زیاد است. این گزینه برای کسب وکارهایی مطرح می شود که خود اپلیکیشن به عنوان کالا یا خدمت تولیدی محسوب می شود. در حالتی مابین این دو، اپلیکیشن هایی قرار دارند که دانلود و استفاده از آنها رایگان است، اما برای استفاده از برخی خدمات و ویژگی های خاص آنها، مشتریان مجبور به پرداخت مبلغی خواهند بود.
علاوه بر این روش های مدیریت درآمد، در برخی موارد هم می توان اقدام به پذیرش تبلیغات و نمایش آنها در محیط اپلیکیشن کرد. در هر صورت، هیچ کدام از این چهار راه حل متداول ، قطعی نبوده و باید براساس نوع کسب وکار و استراتژی برندسازی آن، در مورد مناسب ترین گزینه، تصمیم گیری صورت گیرد.