نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مهم ترین موانع صادراتی را تشریح و تصریح کرد «صادرات» بچه سرراهی شده است که همه در مورد آن صحبت می کنند اما عملاً اتفاقی نمی افتد. از سوی دیگر تجار هنوز مشکلات بانکی دارند و دست و پای صادرکنندگان را بسته اند می گویند شنا کنید.
حسین سلاح ورزی گفت: آمارهای صادراتی به لحاظ ارزشی در شش ماه اول سال نشان می دهد که موازنه مان منفی شده است و کاهش صادرات را داشته ایم.
وی افزود: البته معمولاً این گونه است که در نیمه دوم سال میزان صادرات افزایش پیدا می کند ولی در هر صورت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش صادرات روبه رو هستیم. دلیل آن هم این است که مقوله صادرات به یک بچه سر راهی تبدیل شده است که همه در مورد ضرورت نگهداری و محافظت و کمک به رشد آن صحبت می کنند اما عملاً اتفاقی نمی افتد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویه های موجود در صادرات گفت: در مباحث دو جانبه و چند جانبه هم خیلی خوب عمل نمی کنیم؛ به عنوان نمونه عراق تعرفه لبنیات ما را از 5 درصد به ۲۵درصد و ۴۰ درصد افزایش داده است که مشخص نیست چرا کشوری مثل عراق که مروادات سیاسی و اقتصادی ما با آن قابل توجه است باید به یکباره چنین تصمیمی بگیرد. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد صادرات لبنیات ما به عراق است؛ چرا باید ما به لحاظ دیپلماسی تجاری آنقدر منفعل عمل کنیم که چنین فرصتی از ما گرفته شود.
وی افزود: نکته دیگر این است که در حوزه صادرات با معضل قیمت تمام شده مواجه هستیم. ما در داخل هم نمی توانیم با قیمت محصولات خارجی مقابله کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم در بازارهای خارجی رقابت کنیم. دشواری ها و موانعی در فضای کسب و کار ما وجود دارد و اینها مزید بر علت شده است که صادرکنندگان ما تبدیل به شناگرانی شوند که دست و پای شان بسته شده و با این شرایط باید وارد رقابت بین المللی شوند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره مهم ترین موانع صادراتی تصریح کرد: در بحث های بانکی، انتقال پول و اعتبارات اسنادی گرچه بعد از برجام گشایش هایی اتفاق افتاده است، ولی هنوز با زمان قبل از تحریم فاصله زیادی داریم و هزینه هایی مبادلاتی به صادرکنندگان تحمیل می شود. از سوی دیگر در داخل کشور نهادهای مالی حمایت کننده ای که بخواهند تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان بدهند هنوز به اندازه کافی نیستند. همچنین نهادهای بیمه کننده و تضمین کننده برای صادرکنندگان به خوبی عمل نمی کنند؛ ضمن اینکه واقعی نبودن قیمت ارز همچنان به عنوان یکی از عوامل بازدارنده صادرات عمل می کند.
به گفته سلاح ورزی، همچنان نارضایتی هایی از فرآیند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان گزارش می شود و بخش خصوصی هم هنوز نتوانسته یک تلقی درست از برندسازی، بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی محصولات داشته باشد و بسته بندی مطلوب محصولات صادراتی کشورهای هدف را فراهم کنند.