معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره با نزدیک شدن زمان تکمیل راه آهن قزوین-رشت و بهره برداری از کریدور شمال-جنوب گفت طبق پیش بینی ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا 2میلیارد دلار به صورت پایدار برای کشور درآمد کسب خواهد شد.
به گزارش «فرصت امروز» از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در حاشیه برگزاری اجلاس پنج جانبه کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در جمع رسانه ها گفت: وضعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به گونه ای است که پل ارتباطی جایگزین برای اتصال جنوب به شمال و همچنین یک رقیب ارزشمند برای جنوب به غرب محسوب می شود. برای ارتباط آسیای جنوب شرق، هند، جنوب چین، روسیه و کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیر بسیار جذابی است که بخشی از آن از ایران عبور می کند.
وی افزود: بخشی از این کریدور در آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اوکراین قرار دارد و اتصال ارزشمندی با مرکز اروپا برقرار شده است و همچنین می توان از طریق ایران ارتباط بین جنوب و شرق دریای خزر و جنوب به شرق روسیه را برقرار کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موقعیت جغرافیای ایران به گونه ای است که می تواند از عبور بارهای ترانزیت استفاده وسیعی ببرد. به همین منظور طی سال های اخیر همکاران ما در بخش های مختلف حمل ونقل و شرکت راه آهن تمام تلاش خود را انجام می دهند تا از این کریدورها نهایت استفاده را ببرند.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: جلسه امروز در خصوص مباحث کارشناسی کریدور جنوب-غرب بین ایران، گرجستان، آذربایجان، اوکراین و لهستان است و امیدواریم با فعال شدن این کریدور بخش قابل توجهی از بارهای جنوب شرق آسیا به اروپا توسط این کریدور حمل شود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: این جلسات با حضور بخش خصوصی ادامه می یابد و خوشبختانه با سازمان این کریدور مصوب شده و تمام تلاش ما پیگیری و فعال سازی ایجاد نظام های تشویقی برای این کریدور است.
وی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده ظرفیتی که برای حمل بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ از ایران تعیین شده، بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن است که عدد های ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن اعداد دست یافتنی به شمار می رود، لذا وظیفه ما در شرکت راه آهن و سایر بخش های حمل ونقل این است که تمام تلاش خود را برای محقق شدن این رقم به کار ببندیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل دریایی بار از جنوب به شمال گفت: حمل دریایی بین ۴۵ تا ۶۰ روزبه طول می انجامد، درحالی که با حمل ریلی این مسیر به ۱۴ روز کاهش می یابد. همچنین حمل دریایی کالا در مسیر جنوب-غرب ۴۰ تا ۵۰ روز به طول می انجامد که این مدت زمان با حمل ریلی بین ۱۵ تا ۴۵ روز به طول می انجامد.
مدیرعامل شرکت راه آهن مهم ترین اقدام را معرفی این کریدور به بهره برداران عنوان کرد و گفت: برای کریدور جنوب-غرب سایتی راه اندازی شده که فعال است و می توان اطلاعات مورد نیاز را از آن استخراج کرد.
وی افزود: پیش بینی ما این است که در سال ۲۰۱۸ از این کریدور به طور جدی استفاده کنیم. بین هند و اروپا حدود ۵ میلیارد دلار حمل ونقل کالا صورت می گیرد و اگر بار از ایران عبور کند، ۱۰ درصد این رقم در کمترین حالت کسب می شود. همچنین پتانسیل عبور بار بین جنوب و شمال در سال ۲۰۱۶ حدود ۷ میلیون تن است که ۵۰ درصد آن قابلیت عبور از ایران را دارد، اما به دلیل تعرفه ها و عدم اتصال زیرساخت ها این مبادلات انجام نمی شد.
محمدزاده از ایجاد یک بارانداز در آستارا برای تسهیل استفاده از کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: با نزدیک شدن به تکمیل راه آهن قزوین-رشت بخش قابل توجهی از این کریدور به صورت ریلی به بهره برداری خواهد رسید، لذا می توانیم برای سال های آینده، میزان قابل توجهی کالا از این کریدور جابه جا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که طبق پیش بینی ها، در کریدور شمال-جنوب بین یک تا 2میلیارد دلار به صورت پایدار درآمد کسب خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن پیش بینی می شود در سال ۹۷ حداقل ۲۰ میلیون تن بار از این کریدور جابه جا شود.
وی تأکید کرد: صاحبان کالا باید بتوانند از کریدورها به سرعت عبور کنند و این کریدور از نظر قیمت و زمان نسبت به حمل دریایی جذابیت داشته باشد. لذا در تلاش برای کاهش تعرفه ها نزدیک کردن آن به تعرفه حمل دریایی هستیم زیرا حمل ونقل دریایی همواره یک رقیب ارزان و حمل به صورت مبدأ و مقصدی است به همین خاطر حمل بار به صورت ریلی به گونه ای باشد که به رغم تردد از چند کشور برای صاحب کالا جذابیت داشته باشد.