مدیرعامل راه آهن ایران در نشست پنج جانبه راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین سازمان مدیریت تعرفه ها و ایجاد شرکت های مشترک بین کشورهای واقع بر سر راه راهگذرهای بین المللی را خواستار شد.
سعید محمدزاده روز سه شنبه در ساختمان شرکت راه آهن، افزود: جذابیت استفاده از راهگذرها را باید با مدیریت تعرفه ها افزایش دهیم و در زمان های مشخص بتوانیم درباره تعرفه ها تصمیم بگیریم تا بیشترین جذابیت در این مسیرها ایجاد شود.
محمدزاده اضافه کرد: باید سازمانی برای مدیریت راهگذرها داشت تا هر گونه مشکل احتمالی از سوی این سازمان ها پیگیری شود.
وی همچنین بر اهمیت ایجاد شرکت های مشترک بین کشورهای عضو راهگذرهای بین المللی تاکید کرد و گفت: بخش های خصوصی می توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از مبدا تا مقصد جابه جایی کالا را مدیریت کنند.
مدیرعامل راه آهن ایران بهره برداری از راهگذر جنوب-غرب را در جابه جایی کالا موثر دانست و یادآوری کرد که تهران میزبان رئیسان جمهوری آذربایجان و روسیه است و راهگذرهای بین المللی یکی از محورهای مهم گفت وگوی سه جانبه سران به شمار می رود.
محمدزاده ادامه داد: راه آهن قزوین- رشت بخشی از راهگذر جنوب- غرب است که در حال طی کردن قسمت های نهایی برای بهره برداری قرار داریم.
به گفته وی، سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان برای تکمیل مسیر راه آهن قزوین-رشت- آستارا به زودی آغاز می شود.
وی گفت: تا سه ماه آینده و حداکثر تا پایان سال می توانیم از راه آهن قزوین- رشت بهره برداری کنیم. سعید محمدزاده در حاشیه نشست پنج جانبه راه آهن ایران، آذربایجان، لهستان، گرجستان و اوکراین در جمع خبرنگاران، افزود: این اجلاس در گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس به دریای سیاه (جنوب-غرب) تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: وضعیت ایران در منطقه به گونه ای است که برای اتصال شمال به جنوب و جنوب به غرب سهم بالایی دارد.
وی توضیح داد: برای ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیر جذابی را در اختیار داریم و عبور از ایران بخش قابل توجهی است که باید تلاش جدی برای بخش فعال سازی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بخشی از این کریدور در ایران و بخشی در کشور آذربایجان است، سپس به سمت گرجستان، دریای سیاه و اوکراین یک اتصال ارزشمند بین جنوب و مرکز اروپا خواهیم داشت.
محمدزاده اظهار داشت: همچنین می توانیم از طریق ایران ارتباط بین جنوب و شرق خزر و شرق روسیه را داشته باشیم.
وی گفت: با فعال شدن کریدور، کالا از جنوب شرقی آسیا به سمت اروپا جابه جا می شود. نشست در مورد بحث های کارشناسی و ساختارهای تعرفه ای بود.
وی تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری بتوانیم، بیشترین استفاده را ببریم. تمام تلاش و پیگیری نظام فعال سازی و تشویق برای استفاده از کریدور است.
محمدزاده در خصوص ظرفیت حمل بار در این کریدور گفت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که ظرفیت بار ترانزیت برای سال ١٤٠٠ برای ایران ٣٠ تا ١٠٠ میلیون تن پیش بینی شده است، پتانسیل برای 30تا40 میلیون تن حمل کالا به شکل ترانزیت دست یافتنی است و تلاش می کنیم این تقاضا محقق شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون مسیر عبور جنوب به شمال طولانی و مسیری است که توسط دریا ٤٥ تا ٥٥ روز طول می کشد، گفت: مسیر جنوب به شمال از طریق راه آهن ١٤ روزه است و جنوب به غرب از طریق دریایی ٤٠ تا ٥٠ روز طول می کشد، درحالی که از طریق این کریدور (راه آهن) ١٥ تا ٢١ روز است.
وی یادآور شد: در نشست هماهنگی بین کشورها صورت گرفته است و تصمیم اتخاذ شده که کریدور را به بهره برداران و صاحبان کالا معرفی کنیم، قرار است نشستی در کشور هند برای صاحبان کالا و کسانی که می توانند کالا صادر یا دریافت کنند، برگزار کنیم.
وی بیان داشت: همچنین برای کریدور جنوب به غرب سایت مشخصی توسط کشورهای عضو راه اندازی شده است که کاربران می توانند اطلاعات مورد نیاز را از آن کسب کنند.
وی گفت: هم اکنون کریدورها فعال هستند، کریدورجنوب-غرب شناخته شده است تمام تلاش به کار گرفته می شود که این کریدور را رقابتی کنیم.
محمدزاده با تاکید بر اینکه سال ٢٠١٨ میلادی به شکل جدی از این کریدور بهره برداری خواهیم کرد، بیان داشت: کالایی که بین هند و اروپا در حال رد و بدل شدن است، 5میلیارد دلار است. اگر کریدور فعال شود ما از این سهم 5 میلیاردی، 10درصد را می توانیم درآمد ارزی داشته باشیم.
وی پتانسیل کالا بین جنوب و شمال را 7میلیون تن عنوان کرد و افزود: ٥٠درصد این میزان قابلیت عبور دارد اما به دلیل عدم هماهنگی و نبود زیرساخت ها این کریدورها فعال نبود. در آستارا در حال ایجاد بارانداز برای تسهیل استفاده از کریدور هستیم و با راه اندازی راه آهن قزوین- رشت می توانیم به شکل زیادی از این کریدور بهره برداری کنیم. برای سال های آتی رقم قابل توجهی از این کریدورها حاصل اقتصاد کشور خواهد شد.
وی گفت: هم اکنون حدود 12 میلیون تن ظرفیت جابه جایی کالا داریم و در سال 97 در صورتی که تلاش شود می توانیم این حجم را به 20میلیون تن برسانیم.