معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن جزئیات فاینانس 3 میلیارد یورویی آلمان و 10 میلیارد دلاری ژاپن را تشریح کرد و گفت که هم اکنون برای تامین سیستم های سیگنالینگ بخشی از شبکه ریلی از جمله خط آهن تهران - تبریز و لیزینگ ناوگان ریلی با تعدادی از شرکت های خارجی وار مذاکره شدیم.
به گزارش «فرصت امروز» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نورالله بیرانوند با اشاره به جزئیات مذاکرات ایران برای اخذ فاینانس 3 میلیارد یورویی آلمان و 10میلیارد یورویی ژاپن اظهار داشت: فاینانس 3 میلیارد یورویی آلمان ها شامل یکسری بسته های پیشنهادی شامل پروژه های مختلف از جمله تامین لکوموتیو دیزل و برقی از شرکت زیمنس آلمان به علاوه تامین سیستم سیگنالینگ و ارتباطات خطوط پرسرعت و تامین ناوگان خط سریع السیر تهران-قم-اصفهان و لکوموتیو برقی راه آهن تهران - مشهد است.
وی افزود: البته آلمان ها پیشنهاد تامین واگن مسافربری را مطرح کردند که شرکت راه آهن پیشنهاد آنها را منوط به مشارکت برای تولید واگن در داخل کشور می داند، لذا تاکنون توافقی بر سر پیشنهاد آلمان ها حاصل نشده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن گفت: پیشنهاد تامین مالی این مجموعه از پروژه ها توسط کنسرسیومی متشکل از بانک های آلمانی ارائه شده است که قرارداد تامین مالی برخی از این موارد نهایی شده و الباقی موارد در دست مذاکره قرار دارد.
بیرانوند در ادامه به تشریح جزئیات علاقه مندی ژاپن برای تامین فاینانس 10 میلیارد دلاری خاطرنشان کرد: مواردی که مربوط به پروژه های شرکت راه آهن می شود شامل مذاکره بر سر تامین سیستم های سیگنالینگ بخشی از شبکه ریلی از جمله خط آهن تهران - تبریز و لیزینگ ناوگان ریلی است که مسئله لیزینگ در مراحل اولیه قرار دارد.
وی یادآور شد: تاکید راه آهن بر مشارکت ژاپنی ها در پروژه راه آهن سریع السیر و سایر پروژه های زیرساختی شرکت راه آهن ایران در نقاط مختلف کشور است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل شرکت راه آهن با اشاره به سهم قطارهای حومه ای از فاینانس های مذکور بیان داشت: طبق برنامه ششم توسعه شرکت قطارهای حومه ای تشکیل خواهد شد و شرکت راه آهن سرمایه گذاری در ساخت خطوط حومه ای جدید را به ژاپنی ها پیشنهاد داده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.
بیرانوند با بیان اینکه قرارداد برقی کردن راه آهن برقی گرمسار – اینچه برون نهایی شده است، گفت: آغاز عملیات برقی کردن این خط آهن در گرو توافقات بین بانکی است که پس از نهایی شدن این توافق ها ظرف سه ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.