این روزها تبلیغات دیجیتال در حال کمرنگ شدن است و برگزاری رویداد، استفاده از کمپین های زنده در شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ روش های جایگزین هستند.
همانطور که می دانید سایت کوئرا، محلی برای افزایش دانش و به اشتراک گذاشتن آن است. این سایت به مردم سراسر جهان کمک می کند که از دانش دیگران استفاده کنند و سطح علمی خود را ارتقا دهند. روش کار این وب سایت به این صورت است که مردم سوال های خود را مطرح می کنند و افرادی که اطلاعات کافی داشته باشند به آن سوال پاسخ می دهند. هرچقدر رأی مثبت یک پاسخ بیشتر باشد، آن پاسخ به عنوان جواب نهایی سوال در نظر گرفته می شود.
سوالی که اخیرا در این سایت مطرح شده این است که «تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز تا چه اندازه تأثیرگذار هستند؟ جاستین رضوانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت theAmplify به این سوال پاسخ داده است. در ادامه این مقاله به نقل از زومیت، به بررسی پاسخ او از زبان خودش می پردازیم.
تبلیغات دیجیتال در چند دهه گذشته رشد بسیار زیادی داشته است. این روزها برندهای بزرگ مبلغ قابل توجهی از بودجه خود را صرف تبلیغات فیس بوک و گوگل ادوردز می کنند. درحالی که در زمان های گذشته این بودجه صرف تبلیغات تلویزیونی و چاپ کاغذهای تبلیغاتی می شد. البته دلیل بروز چنین رفتاری کاملا روشن و واضح است؛ امروزه مردم، بسیاری از زمان خود را در پلتفرم های دیجیتال سپری می کنند، اما گزارش های مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده اند، حاکی از این هستند که برندها مبالغ قابل توجهی از بودجه خود را به خاطر این کلا هبرداری ها از دست داده اند زیرا این تبلیغات در اختیار مشتری های مورد نظر برند قرار نمی گیرد. همچنین در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که برندها حدود ۱۲.۵میلیارد دلار بابت ترافیک بی اعتباری که توسط روبات ها و نه انسان ها به سایت شان وارد شده است، ضرر کرده اند.
این مسائل برای برندهایی که انتظار دارند بودجه بازاریابی شان بازگردد، مشکل بسیار بزرگی است. به همین دلیل جان مولر، رئیس مالی شرکت P&G تمام هزینه های مربوط به تبلیغات دیجیتال را قطع کرده است تا به نتایج قابل توجه تری برسد. او در این رابطه گفته است «ما بعد از قطع کردن بودجه تبلیغات دیجیتال، هیچ کاهشی در نرخ رشد شرکت مشاهده نکردیم، بنابراین متوجه شدیم مبلغی که هزینه می کردیم بی فایده بوده است.» مدیرعامل این شرکت یعنی دیوید تیلور نیز اعلام کرد که تا به حال بیش از ۱۰۰میلیون دلار بابت تبلیغات دیجیتال خرج کرده و تمام این مبالغ بی فایده بوده است. زمانی که یکی از بزرگ ترین برندهای جهان چنین استنتاجی دارد، بسیار جای تأمل دارد، اما من معتقدم که آنها در مسیر درستی قرار گرفته اند.
هر روز تحقیقات بیشتری در مورد مشکلات تبلیغات دیجیتال و برنامه ریزی منتشر می شود و ما هم هر روز بیشتر شاهد این هستیم که برندها بودجه خودشان را برای برگزاری رویدادها، کمپین های لایو شبکه های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ خرج می کنند. در ادامه بیشتر به شرح دلایل این موضوع می پردازیم.
۱- استفاده از اد بلاکر در حال افزایش است
در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که استفاده از اد بلاکر ۳۰درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع جای تأمل دارد. درنتیجه چنین واقعیتی برندهایی مانند Jaguar و MasterCard در حال سرمایه گذاری روی رویدادهای واقعی تری هستند که تعامل بیشتری با مشتری ها داشته باشند. ایجاد تجربه خاص، یکی از راه های سریع و تأثیرگذار برای افزایش میزان آگاهی مردم از برند و برقراری رابطه با آن است. چنین تجربیاتی تمام حواس پنج گانه را تحت تأثیر قرار می دهند و خاطره خوبی در ذهن مشتری ماندگار می کنند. همین موضوع میزان وفاداری مشتری ها را نسبت به برند افزایش می دهد. استفاده از اینفلوئنسرها یا شخصیت های مشهور، روش خوبی برای ایجاد چنین تجربیاتی بین مشتری هاست. مشتری ها دوست دارند اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند و در دنیای واقعی با آنها در تعامل باشند.
طرفداران واقعی یک اینفلوئنسر حاضرند مسافت زیادی را بابت شرکت در یک رویداد و بودن در کنار شخص مورد نظر طی کنند، بنابراین طبیعی است که نسبت به تبلیغات آنلاین و اقدام به عمل ها توجه کمتری نشان دهند.
۲- پخش زنده برندها یا لایو استریم بسیار محبوب شده است
ویدئوهای پخش زنده بسیار پرطرفدار شده اند. درواقع حدود نیمی از کاربران اینترنت در آمریکا حداقل هفته ای یکبار ویدئوی لایو مشاهده می کنند. در این میان ویدئوهای فیس بوک طرفداران بیشتری دارند و سه برابر بیشتر از بقیه ویدئوها دیده می شوند. این نشان می دهد که ویدئوی لایو نقش پررنگی در افزایش میزان درگیری یا انگیجمنت دارد. یکی از مهم ترین عواملی که میزان محبوبیت ویدئوهای لایو را بالا می برد، حضور اینفلوئنسرهاست. مردم دوست دارند افرادی که می شناسند و شبکه های اجتماعی شان را دنبال می کنند در ویدئوهای لایو ببینند؛ ویدئوهایی با موضوع سرگرمی، آموزش، اخبار و... .
اگرچه لایو فیس بوک این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما اهمیت قابلیت لایو اسنپ چت و اینستاگرام را نمی توان نادیده گرفت. استوری های لایو این دو سرویس، احساس پخش زنده را به بینندگان منتقل می کنند؛ بنابراین می توان این طور نتیجه گیری کرد که معنای جدیدی به ویدئوهای پخش زنده بخشیده است. از آنجایی که استوری ها احساس پخش زنده را منتقل می کنند، بسیاری از برندها مراسم اهدای جوایز خود را از این طریق و با حضور اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی پخش می کنند. این موضوع در حال جا افتادن است و کمی زمان می برند که برندها ارزش و اهمیت ویدئوهای پخش زنده را نسبت به تبلیغات دیجیتال درک کنند.
۳- اینفلوئنسر مارکتینگ در حال رشد است
چرا یک برند باید بودجه خود را صرف تبلیغات دیجیتال کند، درحالی که می تواند با همان مقدار هزینه از اینفلوئنسرها استفاده کند و هزاران مشتری که طرفدار آنها هستند هدف قرار دهد. تبلیغات دیجیتال همیشه یک تبلیغ باقی می مانند، اما اینفلوئنسرها چون خودشان هم انسان هستند، میزان اعتماد بینندگان به یک محصول را بیشتر از تبلیغات عادی بالا می برند.
باید گفت اینفلوئنسرها نیز مانند گوگل ادوردز و تبلیغات فیس بوک قابل سنجش و اندازه گیری هستند. چندین سال پیش هیچ خبری از اینفلوئنسر مارکتینگ نبود، اما اکنون نرم افزارهایی به بازار عرضه شده اند که قادرند اینفلوئنسر درست و مناسب را برای یک کمپین تشخیص دهند. این موضوع نشان دهنده اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای تبلیغات امروز و همه گیر شدن آن در آینده است.