همواره بهتر شدن هدف اصلی مدیران محسوب می شود. آنها به علت حساسیت های پستی که در اختیار دارند، به خوبی نسبت به این امر واقف هستند که باید بهتر از سایر افراد در شرکت باشند. همین امر باعث می شود آنها همواره به دنبال راهکارهایی برای رسیدن به این خواسته باشند. اگرچه جادویی برای بهتر شدن یکباره شما وجود ندراد با این حال واقعیت این است که اقدامات سخت و دشوار نیز تنها گزینه های شما نیستند. درواقع تغییر در برخی عادات نیز می تواند به خوبی شما را در مسیر بهتر شدن قرار دهد. همچنین فراموشن نکنید که استراتژی شما در راستای بهتر شدن باید استمرار داشته باشد، در غیر این صورت با نتایجی زودگذر و لحظه ای مواجه خواهید شد.
در ادامه به معرفی هفت تغییر در سبک زندگی که می تواند شما را به مدیری بهتر تبدیل کند خواهیم پرداخت.
1- بین کارهای خود وقفه بیشتری ایجاد کنید
پرکار بودن و انجام فعالیت های بیشتر اگرچه باعث خواهد شد در زمان کمتری به اهداف خود دست پیدا کنید، با این حال این امر تنها در رابطه با اهداف کوتاه مدت کارساز خواهد بود. درواقع این امر طبیعی است که با توجه به محدودیت های انسان پس از انجام کاری سخت، نیاز به تجدید قوا وجود داشته باشد. با این حال مدت زمان آن برای هر فرد با توجه به سطح توانای های شان متفاوت است. با این حال همواره شرایطی ممکن است به وجود بیاید که افراد مجبور شوند فشار بیشتری روی خود آورده و کار بیشتری را انجام دهند. با این حال این شرایط نباید بیشتر از چند روز در ماه باشد.
2- خواب بیشتری داشته باشید
توصیه کارشناسان این است که 8 ساعت خواب برای هر فردی کافی خواهد بود. با این حال در این رابطه کیفت و زمان آن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای مثال شروع خواب قبل و بعد از نیمه شب تفاوت خواهد داشت. درواقع افرادی که قبل از نیمه شب به خواب و استراحت می پردازند، در آغاز صبح انرژی بیشتری را احساس خواهند کرد. بدون داشتن خوابی کافی، تمرکز و انرژی افراد به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد که خود منجر به کاهش راندمان کاری خواهد شد.
3- مطالعه روزانه داشته باشید
بسیاری از افراد این تصور را دارند که به علت حجم بالای کاری که دارند فرصتی برای انجام کارهای اضافه در اختیار ندارند. این امر اگرچه تا حدی درست به نظر می رسد با این حال فراموش نکنید که برای انجام کارهای دیگر حتماً اجباری وجود ندارد که یک روزه آنها را به پایان برسانید.
برای مثال در صورتی که در اندیشه یادگیری زبانی دیگر باشید، احتمالا به چند هزار ساعت زمان برای فراگیری کامل آن نیاز داشته باشید، با این حال در صورتی که روزانه تنها 15 دقیقه صرف این موضوع کنید، در نقطه ای بدون آنکه متوجه شوید، به این هدف خود دست خواهید یافت. درواقع در این رابطه چندان اهمیتی ندارد که چه مدتی را صرف مطالعه روزانه خود می کنید، با این حال استمرار آن به صورت روزانه از اهمیت زیادی برخوردار است.
4- با افراد بیشتری صحبت کنید
هیچ از از ما در جزیره ای دورافتاده و تنها زندگی نمی کنیم و همین امر باعث می شود همیشه افراد موفقی باشند که از توانایی برقراری ارتباط با دیگران به خوبی برخوردار باشند. بدون تردید یک شرکت متشکل از مجموعه افرادی است که در راستای یک هدف مشترک به نحوی منظم عمل می کنند. به همین خاطر لازم است میان افراد هماهنگی و همدلی لازم وجود داشته باشد و این امر تنها در صورتی میسر خواهد بود که افراد بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار سازند. با این حال این امر برای مدیریت از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است. علت این امر به این خاطر است که جایگاه مدیریت به نحوی است که باید رهبری و راهنمایی گروه را به دست گیرید.
بدون تردید افراد تنها زمانی با شما همسو خواهند شد که بتوانید در قلب آنها رسوخ کنید. بدون تردید ایجاد یک دایره ارتباطات درست و کافی با تمامی اعضای شرکت شما را در رسیدن به این خواسته کمک خواهد کرد. همچنین توجه به این نکته ضروری است که به هر میزان که بتوانید خود از اندیشه دیگران استفاده کنید، به نتایج متفاوت و جدیدتری دست پیدا خواهید کرد که خود می تواند به مزیت رقابتی خوبی تبدیل شود.
5- غذاهای سالم را جایگزین کنید
غذایی که می خورید به نوعی سوخت شما محسوب می شود و به هر میزان که کیفیت آن کم باشد، عملکرد شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدون تردید با توجه به اهمیت یافتن زمان در دنیای حال حاضر، افراد ترجیح می دهند تا جایی که ممکن است در زمان خود صرفه جویی کنند. بدون تردید درست کردن وعده های غذایی امری زمانبر خواهد بود و همین امر باعث می شود تمایل افراد به سمت فست فودها باشد. با این حال واقعیت این است که آنها از نظر سلامت در جایگاه پایینی قرار داشته و مصرف مداوم آنها در درازمدت افراد را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد ساخت.
به همین خاطر لازم است به هر نحوی که ممکن است فکری برای تغذیه خود بکنید. بدون تردید با اصلاح آن خیلی زود شاهد تغییراتی در وضعیت خود خواهید شد. در این رابطه می توانید اقدامات خلاقانه نیز داشته باشید. برای مثال از فردی در شرکت خود که از حجم کاری کمتری برخوردار است بخواهید وظیفه تأمین غذای تمامی پرسنل را برعهده بگیرد.
6- مشتاق کمک کردن و کمک گرفتن باشید
در پست مدیریت شاید هیچ موردی به اندازه غرور بیجا مضر نباشد. درواقع شما باید از نظر عقلی به چنان بلوغی دست پیدا کرده باشید که جایگاه خود را دلیل بر فخرفروشی ندانید. فراموش نکنید که تیمی را در اختیار دارید که تنها به کمک آن خواهید توانست به اهداف خود دست پیدا کنید. به همین خاطر لازم است در هر قسمتی که تصور می کنید برای شرکت مفید خواهد بود، پیش قدم باشید. یکی از این موارد کمک کردن و کمک گرفتن از سایرین است. بدون تردید همه ما نیاز به راهنمایی و کمک یکدیگر داریم و در این مورد استثنایی وجود ندارد، بااین حال برخی افراد آن را نشانه ضعف دانسته و به همین دلیل روی آن سرپوش می گذارند که بدون شک روی کل شرکت تأثیر منفی خواهد داشت.
همچنین افراد تنها زمانی نسبت به این امر احساس خوبی خواهند داشت که دوطرفه باشد. به همین خاطر در جایگاه مدیریت لازم است به نحوی عمل کنید که افراد حس مفید بودن داشته باشند نه صرفاً فردی که فقط به آن کمک می شود. برای شکل گرفتن این موضوع به عنوان یک رسم در شرکت، مشاوران نیز می توانند کمک شایانی به شما کنند. به همین خاطر بهتر است حداقل سالانه از یک مشاور و روان شناس استفاده کنید.
7- از وابستگی خود به تکنولوژی بکاهید
امروزه تکنولوژی و خصوصا شبکه های اجتماعی افراد را وارد دنیایی جذاب می کنند که بیرون آمدن از آن امری بسیار سخت و دشوار است. علت این امر هم به این خاطر است که به محض ورود به این شبکه ها شما با دریایی از اطلاعات مواجه خواهید شد که تنها زمانی برای شما سودمند خواهند بود که با هدفی مشخص همراه باشند، در غیر این صورت در آن غرق خواهید شد و درواقع ممکن است ساعت های زیادی را به صورت روزانه در این شبکه ها تلف کنید بدون آنکه هدفی را دنبال کرده باشید. به همین خاطر لازم است همواره برای خود در این رابطه محدودیت هایی را قرار دهید و حتی اگر شرکت شما در این شبکه ها دارای صفحه شخصی است، مدیریت آن را به فردی دیگر واگذار کرده و تنها نظارت را برای خود کافی بدانید.
فراموش نکنید که شما در مهم ترین جایگاه شرکت قرار دارید و همین امر باعث می شود به اندازه کافی از مشغله کاری بالا برخوردار باشید و در صورتی که مدیریت درستی روی زمان خود نداشته باشید بدون تردید در کار خود موفق نخواهید بود. همچنین فراموش نکنید که به تأخیر انداختن وظایف اصلی باعث ایجاد استرس در افراد خواهد شد، به همین خاطر بهتر است در ابتدا کارهای خود را سروسامان داده و سپس به این کارها که جنبه تفریحی دارند بپردازید. همچنین بهتر است در شبکه های اجتماعی مواردی را دنبال کنید که به نحوی برای شما سودمند و مفید خواهند بود.