عضو هیات مدیره راه آهن ایران با بیان اینکه اتصال راه آهن ایران با آلمان در دستور کار قرار گرفته است و از آغاز 2018، قطار برنامه ای در این مسیر راه اندازی می شود، گفت: راه آهن ایران از طریق سرخس و اینچه برون به ترکمنستان، از مرز جلفا به جمهوری آذربایجان، از مرز رازی به ترکیه و از طریق میرجاوه به پاکستان متصل است و در افغانستان تا 50 کیلومتر داخل خاک این کشور راه آهن در دست ساخت قرار دارد و تا چند ماه دیگر به بهره برداری می رسد.
در مورد عراق نیز تا شلمچه خط ریلی داریم و امیدواریم با کمک دولت عراق، خط ریلی شلمچه تا بصره ساخته شود تا اتصال راهگذرهای ریلی را برای صادرات و ترانزیت تکمیل کنیم.»به گفته وی، در شش ماه نخست امسال تبادلات مرزی ریلی با پاکستان از طریق مرز میرجاوه 150 درصد و با ترکیه 90 درصد رشد کرد و در این مدت 6 میلیون تن کالای صادراتی با شبکه ریلی حمل شد.
به گزارش «فرصت امروز» از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس کمیته ترانزیت راه آهن ایران بیان کرد: اکنون برای تشویق صادرکنندگان کالا، براساس حجم و وزن بار تخفیف هایی تا 50 درصد تعرفه حمل ریلی بار ارائه می شود.
به گفته وی، تخفیف های تعرفه ای تا سقف 50درصد که از 2 سال پیش با هماهنگی کشورهای همسایه اعمال شد صادرات ریلی را افزایش می دهد، به گونه ای که پارسال صادرات کالای ایرانی با شبکه ریلی 12درصد رشد کرد. اکنون طول راه آهن در کشور به بیش از 11هزار کیلومتر رسیده است و دولت درنظر دارد در افق چشم انداز توسعه طول خط آهن کشور را به 25هزار کیلومتر برساند.
وی افزود: سهم ریل در جابه جایی کالا در بندرهای کشور کمتر از 10درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید این سهم به 45درصد افزایش یابد.
حسین عاشوری افزود: در صورتی که این سهم به 45درصد افزایش یابد نقش مهمی در تسهیل فرآیند انتقال و جابه جایی بار و کاهش هزینه خواهد داشت.
وی یادآور شد: سه بندر شهید رجایی، خرمشهر و امام خمینی (ره) در خلیج فارس و بندر امیرآباد در دریای خزر به شبکه ریلی متصل هستند و امیدواریم برای افزایش جابه جایی بار، با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی هرچه سریع تر بندرهای بوشهر، چابهار و انزلی به شبکه ریلی متصل شوند.