معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت هدف گذاری صادرات صنعت لوازم خانگی برای سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیون دلار و برای سال ۹۹حدود ۱۶۰۰میلیون دلار و تا سال ۱۴۰۴حدود ۳ هزار میلیون دلار است.
به گزارش «فرصت امروز» از روابط عمومی وزارت صمت، رضا رحمانی در جلسه هم اندیشی که با حضور روسای انجمن ها و اتحادیه های تولیدی، کارفرمایی، تعاونی، سازندگان و تولید کنندگان لوازم خانگی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع درآمدزای جهان است و با توجه به نیاز عمومی جامعه جهانی اهمیت ویژه ای دارد.
وی افزود: سال ۲۰۱۳ ارزش تولیدات لوازم خانگی به ۴۳۱ میلیارد دلار رسید که انتظار می رود نرخ رشد واقعی سالانه آن طی سال های ۲۰۲۰ – ۲۰۱۳ به حدود ۴.۸درصد برسد. سهم قاره ها از گردش مالی این صنعت به ترتیب آسیا - اقیانوسیه ۵۴درصد، اتحادیه اروپا ۱۸.۳درصد و آمریکای شمالی ۱۶.۵درصد است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بزرگ ترین شرکت های فعال این صنعت در جهان شامل whirlpool، bosch، electrolux، گروه شرکت های Haier، Areelik، لوازم خانگی Ge، miele و لوازم خانگی LG و Samsung می شوند. به گفته رحمانی، سابقه فعالیت صنعت لوازم خانگی در ایران به بیش از ۵۰سال می رسد و نیاز روزافزون اقشار جامعه به خرید و استفاده از لوازم خانگی نشان از اهمیت بازار این لوازم دارد. در واقع این صنعت، تامین نیاز خانوارها را برای استفاده از امکانات مدرن و مطمئن زندگی در فهرست ماموریت های خود دارد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید پذیرفت که مشتریان مجبور به تطبیق خود با محصولات این صنعت نیستند بلکه این تولیدکنندگان هستند که باید خود را با خواسته های بازار و در نهایت مشتریان انطباق دهند.
رحمانی با اشاره به چشم انداز توسعه صنعت لوازم خانگی ایران در افق سال ۱۴۰۴ بیان کرد: براساس این چشم انداز حفظ جایگاه دوم منطقه و دستیابی به نام تجاری معتبر در جهان با تولید سالانه ۱۶ میلیون دستگاه و صادرات ۳ میلیارد در صنعت لوازم خانگی مدنظر قرار گرفته است.
وی به اهداف کلی در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: ایجاد حداقل یک نام و نشان تجاری در سطح بین الملل، ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات در سطح جهانی همچنین رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید، ارتقای سطح فناوری و دستیابی به فناوری های جدید روز دنیا، افزایش صادرات و توسعه اشتغال پایدار از اهداف کلی در صنعت لوازم خانگی است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به هدف گذاری صنعت لوازم خانگی تا افق سال ۱۴۰۴ اشاره و تصریح کرد: هدف گذاری برای تولید یخچال و فریزر تا پایان سال ۹۶ حدود ۲.۷ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود ۳.۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه است.همچنین هدف گذاری برای تولید ماشین لباس شویی تا پایان سال ۹۶حدود ۲.۵ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود۳.۲ میلیون دستگاه و تا سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه خواهد بود.
رحمانی ادامه داد: هدف گذاری برای تولید کولر آبی تا سال ۹۶حدود ۲.۴ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود ۲.۷میلیون دستگاه و تا سال ۱۴۰۴حدود ۳میلیون دستگاه است. همچنین هدف گذاری برای تولید اجاق گاز در سال ۹۶حدود ۳.۵ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹حدود ۴ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۵ میلیون دستگاه است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سهم صادرات صنعت لوازم خانگی از کل صادرات صنعتی اشاره کرد و گفت: براساس پیش بینی ها، سهم صادرات صنعت لوازم خانگی از کل صادرات صنعتی برای سال ۹۶حدود نیم درصد و برای سال ۹۹حدود 7 دهم درصد و برای سال ۱۴۰۴حدود یک درصد است.