معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت با تکمیل راه آهن قزوین - رشت، آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل می شود.
خیرالله خادمی روز چهارشنبه در بازدید از روند پیشرفت راه آهن رشت - قزوین اظهار داشت: این راه آهن یکی از مهم ترین و سخت ترین خط های ریلی کشور و با حجم عملیاتی بالا در حال ساخت است.
وی با اشاره به سخت گذر بودن بخش هایی از مسیر عبور راه آهن رشت - قزوین خاطرنشان کرد: از مجموع 164 کیلومتر این پروژه، 28 کیلومتر آن از مسیر تونل و هشت کیلومتر آن از روی پل عبور می کند که از لحاظ حجم کاری، جزو بزرگ ترین پروژه های ریلی کشور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: حفاری تونل ها زمانبر و پر ریزش است که در بسیاری از موارد ریزش ها قابل پیش بینی نبود و این امر سبب شد روند اجرای پروژه در بعضی از نقاط به کندی پیش برود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، 16 کیلومتر از زیرسازی طول پروژه باقی مانده که حداکثر طی یک ماه آینده 12 کیلومتر آن آماده سازی می شود و در بخش روسازی هم از 34 کیلومتر باقی مانده طی یک ماه آینده، 18 کیلومتر ریل گذاری خواهد شد.
خادمی اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه را بالغ بر 250 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای تکمیل کل کار و راه اندازی کامل آن بالغ بر 350 تا 400 میلیارد تومان مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه با اتمام این پروژه آخرین مسیر ریلی شمال به جنوب متصل می شود، افزود: با ادامه خط آهن قزوین - رشت به انزلی و آستارا، یکی از مهم ترین پروژه های ریلی شمال به جنوب تکمیل می شود که می تواند در ترانزیت کالا و مسافر نقش بارزی ایفا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: تلاش می کنیم از محل تامین اعتبار خارجی یا صندوق ذخیره ارزی مابقی پروژه به سمت آستارا را تکمیل کنیم تا شاهد اتصال کریدور شمال - جنوب باشیم. راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به طول 388 کیلومتر ارتباط ترانزیتی کریدور شمال - جنوب را تسهیل می کند و از شهرستان قزوین آغاز و پس از عبور از شهرهای لوشان، منجیل، رشت و بندرانزلی، از شهرستان آستارا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد که در حال حاضر محور قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر و یک قطعه از رشت - انزلی به طول 17 کیلومتر و محدوده آستارای آذربایجان تا آستارای جمهوری اسلامی ایران به طول سه کیلومتر اجرا شده است.
پروژه راه آهن قزوین رشت به سبب عبور از رشته کوه البرز، دریاچه سد سفید رود و قطع عرضی چندین باره آزادراه قزوین - رشت دارای سازه های خاص و منحصربه فرد است که تا پایان سال 92 پیشرفت فیزیکی این پروژه 52درصد بود و در دولت تدبیر و امید و با توجه به اولویت اجرای پروژه های ریلی، در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بیش از 94درصد است.