معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از انجام عملیات تکمیلی در راه آهن غرب کشور خبر داد و گفت ایستگاه های فیروزان و کرمانشاه آماده بهره برداری هستند و تنها قسمت باقیمانده تکمیل خطوط ایستگاهی است که حدود سه ماه به طول می انجامد.
جبار علی ذاکری به تکمیل ریل گذاری راه آهن غرب کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون عملیات تکمیلی این محور در حال انجام است و براساس پیش بینی ها تا سه ماه آینده آماده بهره برداری خواهد شد.
عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ایستگاه های فیروزان و کرمانشاه آماده بهره برداری هستند و تنها قسمت باقیمانده تکمیل خطوط ایستگاهی؛ رلواژ کردن، زیرکوبی و آماده سازی بر سیر قطار با سرعت طراحی مسیر است که حدود سه ماه به طول می انجامد. البته همزمان، تحویل خطوط به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت بهره برداری در برنامه قرار دارد.
ذاکری با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن ارومیه- مراغه نیز اظهار داشت: این خط آهن با پیشرفت فیزیکی 82درصدی، کمتر از 12کیلومتر تا پایان عملیات ریل گذاری در این خط باقیمانده است، هم اکنون زیرسازی مسیر اصلی راه آهن مراغه- ارومیه با پیشرفت فیزیکی 98درصد و مسیر مهاباد-نقده با پیشرفت فیزیکی 95 درصدی مراحل پایان کار را طی می کند و براساس پیش بینی ها صوت قطار به زودی در شهر ارومیه به صدا درخواهد آمد.
عضو هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به پیشرفت فیزیکی ساخت و توسعه راه آهن یزد- اقلید اظهار داشت: ساخت این راه آهن در دو بخش در دست اجرا قرار دارد که بخش اول قطعه یزد-مهریز و بخش دوم قطعه مهریز-اقلید است.
وی افزود: با توجه به وجود بندر خشک در مهریز، قطعه یزد-مهریز به طول 30کیلومتر تکمیل شده و به زودی افتتاح خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن با اشاره به روند اجرایی قطعه دوم بیان داشت: طبق برنامه، زیرسازی و ریل گذاری قطعه یزد-مهریز به طول 50کیلومتر 22 بهمن سال جاری به سر انجام خواهد رسید. البته بهره برداری از این قطعه احتمال دارد در سال آینده انجام شود زیرا بهره برداری از یک خط آهن به طول 50 کیلومتر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و بهتر است تا تکمیل بخش های بعدی صبر شود.