حدود دو ماه پیش بود که اشتوتگارتی ها از نسخه تولیدی کانسپت X کلاس در کیپ تاون آفریقای جنوبی رونمایی کردند. این خودرو که روی پلتفرم نیسان ناوارا شکل گرفته، نخستین پیکاپ تولید انبوه مرسدس بنز محسوب شده و اشتراکات زیادی با همتای ژاپنی خود دارد.
به گزارش دیجیاتو، درحالی که ساخته های مرسدس معمولاً از لحاظ امکانات و کیفیت مواد به کار رفته در سطح بسیار بالایی قرار دارند، X کلاس از این قاعده مستثنی بوده و به اعتقاد برخی اتومبیل لوکسی محسوب نمی شود. با توجه به رینگ های فولادی، چراغ های هالوژنی، گیربکس دستی و استفاده گسترده از پلاستیک در مدل پایه، شاید عقیده این افراد چندان هم بیراه نباشد.
عدم موفقیتX کلاس در برآورده کردن انتظارات، حتی باعث واکنش رقیب دیرینه مرسدس بنز شده است.
به گزارش نشریه آنلاین Motoring هندریک ون کنهیم (Hendrik von Kuenheim) معاون ارشد بی ام و در آسیا، استرالیا و آفریقای جنوبی در گفت وگویی رسانه ای در نمایشگاه خودروی فرانکفورت اظهار کرد که این پیکاپ سایز متوسط ناامید کننده بوده و حتی می توان آن را وحشتناک توصیف کرد.
آقای ون کنهیم در ادامه صحبت های خود خطاب به خبرنگاران گفت: من نظرات همکاران شما را از کشورهای مختلف شنیده ام. آنها می گویند کهX کلاس خیلی ارزان قیمت و پلاستیکی به نظر رسیده و ویژگی های ذاتی یک مرسدس را ندارد.
اشتوتگارتی ها اتومبیل های فوق العاده ای تولید می کنند، اما این یکی باعث ناامیدی است.
آقای ون کنهیم در کنار ارائه نقطه نظرات خود دربارهX کلاس، اضافه کرد که باواریایی ها نیز در حال بررسی احتمال عرضه یک پیکاپ در آینده هستند. به گفته وی، در صورت قطعی شدن این موضوع، به جای ساختار جداگانه شاسی و بدنه (body-on-frame) که درX کلاس مورد استفاده قرار گرفته، پیکاپ باواریایی ها از ساختار یکپاچه (unibody) بهره خواهد برد. به عبارت بهتر، این پیکاپ به احتمال بسیار روی پلتفرم نسل آتی X5 ساخته خواهد شد.
چنانچه این سناریو عملی شود، پیکاپ بی ام و از توانایی های آفرود کمتری نسبت به رقیب اشتوتگارتی برخوردار خواهد بود، اما در عوض لذت رانندگی و کیفیت کابین آن در سطحی فراتر قرار گرفته و مطابق با استانداردهای همیشگی یک بی ام و به مرحله تولید خواهد رسید.
براساس پیش بینی Motoring، اگر تولید پیکاپی با نشان بی ام و چراغ سبز دریافت کند، باید حداقل تا سال 2020 برای معرفی شدن آن صبر کنیم. همچنین چنانچه پیکاپ مذکور روی پلتفرم CLAR بی ام و تولید شود، ارائه نسخه M آن دور از انتظار نخواهد بود.
با توجه به صحبت های معاون ارشد بی ام و در آسیا، استرالیا و آفریقای جنوبی، باید اخبار مرتبط با این شرکت آلمانی را در آینده با دقت و حساسیت بیشتری دنبال کنیم.