از سال های گذشته تاکنون موضوع حمل و نقل ریلی کشور نسبت به دیگر بخش های حمل و نقلی از مزیت های بسیاری برخوردار است که از نقش توسعه اقتصادی آن گرفته تا مزیت ایمنی، دارای جایگاه برتری است. از تدوین برنامه های گذشته تا به امروز تأکید بسیاری بر توسعه این بخش به عنوان ایمن ترین بخش حمل و نقلی شده است.
به گزارش «فرصت امروز» به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، محمد عزیزی، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در تدوین برنامه های توسعه کشور همواره بخش ریلی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است، گفت: بحث راه آهن و توسعه آن یکی از مطمئن ترین وسیله های انتقال مسافر می تواند باشد که باید برای آنسرمایه گذاری های کلان صورت گیرد.
وی عنوان کرد: با توجه به روند رو به افزایش آلودگی های صوتی و محیط زیست در کشور و مهم تر از آن سوانح و تصادفات بیش از اندازه در جاده های کشور، موضوع خطوط ریلی و نوسازی و بهسازی و مهم تر از آن توسعه در مناطق مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.
این نماینده مجلس افزود: به منظور جذب مسافران و صاحبان بار برای استفاده از حمل و نقل ریلی، باید نسبت به ورود ناوگان جدید و همچنین بازسازی ناوگان به شکلی که بتواند خدمات با کیفیتی را ارائه کند، اقدامات وسیع تری صورت گیرد.
عزیزی بیان داشت: همواره نقش بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان تنها بخشی که می تواند همکاری و مشارکت داشته و در جهت تکمیل پروژه ها، راه آهن را یاری کند، امری انکارناپذیر است، اما به نظر می رسد برای تأمین منابع مالی و کمبود منابع دولت و مجلس باید اقدام ویژه و اساسی داشته باشند، چرا که محیط زیست کشور نیازمند توسعه ریل است.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: شرکت های حمل و نقلی باید در جهت رقابت پذیر کردن این بخش به مسافران خدمات با کیفیت ارائه دهند تا مسافر رغبتی برای استفاده از حمل و نقل جاده ای نداشته باشد.
عزیزی خاطرنشان کرد: تأمین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل ریلی منجر به جذب مسافران برای استفاده از این بخش و کاهش زمان سیر با ایمنی بالا شده و اقتصاد پایداری را برای کشور به همراه خواهد داشت.