چند سال پس از رشد غیرقابل ایرلاین های قرار گرفته در خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس که به رسیدن آنها به رتبه های برتر جهانی منجر شد، حالا به نظر می رسد این بازار رقیبی جدید و بسیار پرقدرت را در کنار خود می بیند.
در شرایطی که گسترده ترین ایرلاین های امروز فعال در سطح جهان تعداد هواپیماهای فعال شان از مرز ۴۰۰ هواپیما نیز عبور نمی کند، چین غولی جدید را معرفی کرده که می تواند به تمام تصورات از فعالیت ایرلاین ها در جهان رنگی تازه بدهد.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام شرکت هواپیماسازی بوئینگ چینی ها در قراردادی که سال گذشته بررسی آن را نهایی کرده بودند تغییراتی جدید به وجود آوردند و از این رو تا سال ۲۰۳۶ میلادی از بوئینگ بیش از ۷۲۰۰ فروند هواپیما خریداری می کنند.
بوئینگ اعلام کرده این قرارداد ۲۰ساله که ارزش آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود، می تواند بخش قابل توجهی از فعالیت و توان ایرلاین های فعال در سطح جهان را در چین خلاصه کند.
طبق برآوردهای صورت گرفته، چین تعداد مسافران هوایی خود را بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در طول سال تخمین می زند و به نظر می رسد این فعالیت برای پوشش دادن تمام نیازهای این افراد و البته جذب مسافران در سطح بین المللی است.
در جدولی که بوئینگ ارائه کرده جت های منطقه ای که تعداد صندلی آنها کمتر از ۹۰ نفره است، بخشی از قرارداد چین به حساب می آید که در آن ۱۵۰ فروند هواپیما به این کشور آسیایی تحویل داده خواهد شد.
هواپیماهایی با یک راهرو که ظرفیت ۹۰ تا ۲۳۰ نفر را دارند اصلی ترین بخش از قرارداد چین به حساب می آید که در قالب آن بوئینگ باید ۵۴۲۰ هواپیما به ارزشی بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار بسازد. در حوزه هواپیماهای کوچک پهن بدنه نیز چین ۹۴۰ هواپیما سفارش داده که ارزش تقریبی آنها ۲۶۰ میلیارد دلار است.
در هواپیماهای متوسط پهن بدنه که بیش از ۳۰۰ نفر ظرفیت دارند نیز چین ۵۵۰ هواپیما را به سبد خرید خود اضافه کرده که ارزش آنها ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد بود. در حوزه هواپیماهای باری و ترانزیتی نیز چین ۱۸۰ فروند هواپیما خواسته که در مجموع این قرارداد را به ۷۲۴۰ فروند هواپیما می رساند.
تخمین ارائه شده از سوی بوئینگ نشان می دهد با تحویل این هواپیماها، چین ۱۸درصد از کل هواپیماهای فعال در جهان را در اختیار خواهد داشت که از نظر برآورد مالی نیز ارزش آنها همین مقدار تخمین زده می شود.