صرف نظر از نوع طرح کسب و کار، چند قاعده اصلی وجود دارد که در مورد همه آنها صادق است. از این اشتباهات رایج برحذر باشید تا طرح کسب و کار شما از شانس بهتری برای تأمین مالی و موفقیت برخوردار شود.
در ادامه با هورموند همراه شوید تا به بررسی ۷ اشتباه رایج در طرح کسب و کار بپردازیم؛
- مثل یک غیرحرفه ای عمل نکنید
طرحی بنویسید که حرفه ای به نظر برسد. طرح کسب و کار شما معرف ایده کسب و کار شما و درواقع خود شماست. هدف آن متقاعد کردن سرمایه گذاران، بانک ها یا مدیریت سازمان برای سرمایه گذاری و حمایت از شما و ایده تان باشد. آن را در کاغذهای باکیفیت بالا و با پرینتر رنگی چاپ کنید. ازلحاظ اشتباهات گرامری و املایی به دقت بررسی کنید. اگر کسی که طرح شما را می خواند، متوجه غلط املایی یا گرامری در آن بشود، ممکن است دچار این تردید شود که آیا ممکن است شما در اجرای کسب و کار همچنین اشتباهاتی مرتکب شوید؟
- زیاده گویی نکنید
صرف نظر از اندازه طرح، خواننده باید بتواند ظرف ۱۵ دقیقه حس خوبی راجع به آن پیداکرده و کل طرح را در یک ساعت بخواند. فراموش نکنید که طرح کسب و کار یک پایان نامه دکتری نیست.
- سعی کنید طرحتان خسته کننده نباشد
طرح تان را با استفاده از نمودار، جدول و اشکال مرتبط جذاب تر کنید.
- ایده خود را دست بالا یا دست کم نگیرید
سرمایه گذاران قوه تشخیص خوبی دارند. حتما حقایق را به آنها بگویید و از ادعای اینکه بهترین خواهید بود اجتناب کنید. از طرفی دیگر هم خودتان را دست کم نگیرید. فقط به آنها نشان دهید که قادر به گرفتن نتیجه از کارتان هستید. فراموش نکنید که ایده های جدید خیلی اندکی وجود دارند و آنچه آنها را به موفقیت می رساند اجرای موفق آنهاست. افزون بر این، فروختن یک ایده جدید به افرادی که با آن آشنایی ندارند، کار دشواری است.
- از ابهام دوری کنید
طرحتان را با اهداف کسب و کارتان مرتبط نمایید. یک طرح برای همه مقاصد کافی نیست. طرح های کسب و کاری که برای آغاز یک کسب و کار تهیه می شود با آنچه برای چرخاندن آن تهیه می شود متفاوت است. به عبارت دیگر، هنگام نوشتن طرح کسب و کار به اهداف تان بیندیشید. به این بیندیشید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چرا شما چنین طرحی را می نویسید.
- به نکات منفی کسب و کارتان هم اشاره کنید
در کل طرح به رقابت بیندیشید. هر کس که طرح شما را می خواند می داند که شما رقبایی خواهید داشت. افزون بر اینکه شما ریسک هایی نیز دارید. بسیاری از طرح ها به رقابت و ریسک نمی پردازند چراکه فکر می کنند این موارد تأثیر منفی بر خواننده خواهد داشت.
- از خوش بینی در پیش بینی های مالی اجتناب کنید
در پیش بینی های مالی زیاده از حد خوش بین نباشید. طوری پیش بینی کنید که قادر به دفاع از آنها باشید. سعی کنید هزینه های خود را کمی بالاتر و درآمدتان را کمی پایین تر در نظر بگیرید.
در نهایت اینکه، آیا شما نیاز به استفاده از یک طرح نویس حرفه ای دارید یا خیر؟ نکته اساسی در اینجا، این است که بسیاری از کسانی که فردی حرفه ای را از بیرون، برای نوشتن طرح به کار می گیرند، نمی توانند فهم خوبی از طرح داشته باشند. چراکه آنها به اندازه کافی روی آن وقت نگذاشته و به آن فکر نکرده اند، بنابراین زمانی که سرمایه گذاران، بانکداران یا مدیران در مورد طرح از آنها سوال می کنند، جوابی برای گفتن ندارند. شما باید بتوانید شرح کاملی از تمام قسمت های طرح تان بدهید و این بدون درگیری در نوشتن آن امکان پذیر نیست.