مدیرعامل راه آهن ایران می گوید: در سال 1395 نسبت به سال 1394 حمل بار با شبکه ریلی کشور از 35 میلیون تن به 40.2 میلیون تن رسید، اتفاقی که در تاریخ 90 ساله راه آهن بی نظیر بود.
به گزارش «فرصت امروز« از روابط عمومی راه آهن، سعید محمدزاده در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال منتهی به 30 اسفند ماه 95، اظهارداشت: در پایان برنامه ششم توسعه میزان حمل بار با شبکه ریلی کشور باید از 40میلیون تن فعلی به 195میلیون تن در سال و سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی بار در کشور به 30درصد افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با عنایت به اینکه حمل و نقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل ونقل جاده ای حداقل یک هفتم سوخت مصرف می کند؛ در هر تن کیلومتر بار حداقل 35 سی سی صرفه جویی سوخت و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر 20 سی سی صرفه جویی سوخت حاصل می شود.
به گفته محمدزاده در پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور همچنین در حمل مسافر نیز باید از 20میلیون نفر به 100میلیون مسافر برسیم.
محمدزاده بابیان اینکه پیش بینی راه آهن تا هشت سال آینده رسیدن به سهم ترانزیت 100میلیون تن در سال است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در منطقه اگر بخواهیم به این سهم و رقم برسیم باید در موضوع ریل جدی ترعمل کنیم.
وی یادآور شد: رئیس جمهوری ایران در چهار سال دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم بر توسعه حمل ونقل ریلی به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت تأکید داشته اند و وزارت راه و شهرسازی با جدیت کامل، طرح های اقتصادی و صنعتی توسعه صنعت ریلی را پیگیری و اجرا کرده است.
مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: حمایت های دولت و مجلس و تدابیر سازمان برنامه و بودجه در جهت حمایت از راه آهن بی نظیر بوده و منجر به بسته های ارزشمندی از قانون های مربوط به حمل ونقل ریلی شده است.
وی بابیان اینکه شرکت راه آهن در برنامه ششم توسعه موظف شده نسبت به راه اندازی شرکت قطارهای حومه ای اقداماتی را انجام دهد، گفت: تنها در شهر تهران روزانه نزدیک به یک میلیون و 250 تا 300هزار نفر مسافر حومه ای از یک طرف حرکت می کنند و در طول روز تردد مسافر حومه ای از تهران به بیش از 2میلیون نفر می رسد. متأسفانه سهم ریل در جابه جایی مسافران حومه ای 2درصد است و این عدد برای شهری مثل تهران باید به حداقل 20 تا 30درصد برسد و این موضوع نقش و جایگاه قطارهای حومه ای را بیش از پیش نشان می دهد.