افزایش كیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرآیندها و زنجیره تامین و تولید، ركن اصلی فعالیت در ایران خودرو به شمار می رود. به ویژه در سال های اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یكنواخت و اقتصادی، ارتقای كیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیت های ایران خودرو بوده است.
مقوله كیفیت در كلیه فرآیندها از تامین و تولید تا خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران خودرو سرفصل فعالیت ها قرار گرفته و نتایج ارزیابی هایی كه از سوی شركت بازرسی كیفیت و استاندارد ایران منتشر می شود نیز موید این امر است.
در روش جدید ارزشیابی كیفی خودروهای تولید داخل كه از دی ماه سال 1394 با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط شركت بازرسی كیفیت و استاندارد به اجرا گذاشته شده، دیدگاه ها و نظرات مشتریان با شاخص های سختگیرانه ای به كار گرفته می شود.
در این روش، خودروها در دو مرحله استاتیك و دینامیك مورد ارزیابی قرار می گیرند. در مرحله استاتیك، خودرو از نظر پارامترهای ظاهری، درز و فواصل بدنه، هم سطحی قطعات و رنگ مورد ارزشیابی قرار می گیرند و در مرحله دینامیك، عملكرد كلی سیستم های خودرو مانند عملكرد موتور، تعلیق و ترمز، فرمان، سیستم های الكترونیكی خودرو و... مورد ارزشیابی قرار می گیرند.
در این روش، تمركز اصلی بر ایرادات ایمنی و عملكردی خودروها با محور قرار دادن نظرات مشتریان است به نحوی كه در صورت بروز ایرادات ایمنی یا عملكردی بارز، خط تولید خودروساز متوقف و از تحویل این خودروها به مشتری جلوگیری به عمل می آید.
درصورت بروز ایرادات مهم و عملكردی، ایرادات با نمره و وزن بالایی در ارزیابی ها لحاظ می شود. نمرات نهایی و سطح كیفی هر خودرو با نشان ستاره در گزارش های شركت بازرسی لحاظ می شود. روش نوین ارزیابی شركت بازرسی مطابق با استانداردهای و رویه های جهانی است.
افزایش ستاره در محصولات ایران خودرو
اجرای پروژه های ارتقای كیفیت در بخش های مختلف ایران خودرو، در چندماه اخیر به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستاره های كیفی محصولات ایران خودرو شده است.
تندر 90 و محصول رانا در سال گذشته سه ستاره كیفیت را به دست آورده اند. محصول پرطرفدار و جوان پسند ایران خودرو یعنی پژو 206 هاچ بك در مهرماه سال گذشته 2ستاره كیفیت داشت كه توانست در آبان ماه این سال تعداد ستاره های خود را به 3 ستاره افزایش دهد. 206 صندوقدار نیز در شهریورماه 95 توانست تعداد ستاره های خود را از 2 به 3 ستاره ارتقا دهد.
همچنین وانت تندر ایران خودرو در سال گذشته با كسب سه ستاره كیفیت توانست صدرنشین جدول سطوح كیفی وانت های تولید داخل شود. دنا نیز از دیگر محصولات ایران خودرو در سال 95 دوستاره شد.
تندر اتوماتیك ایران خودرو هم به جمع 4 ستاره ها پیوست
در اردیبهشت ماه سال جاری گزارش منتشر شده از سوی شركت بازررسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستاره های تندر اتوماتیك ایران خودرو بود. در این گزارش تندر اتوماتیك ایران خودرو از سطح كیفی 3 ستاره به 4ستاره ارتقا یافته است.
همچنین در همین ماه، گروه صنعتی ایران خودرو در ارزشیابی شركت رنو، موسوم به آدیت جامع 00611 در بین كارخانه های تولیدكننده محصولات رنو در منطقه، موفق به كسب نشان برتر و درخشان سبز شد. این موضوع نشان دهنده اهتمام ایران خودرو در كسب بالاترین عناوین از سوی سازمان های ارزیابی كننده است. در این میان شركت ایران خودرو با ارائه طرح فیس لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویكردی مستمر و همه جانبه ای را در استمرار مسیر ارتقای كیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است.
سورن دو ستاره شد
در فروردین ماه سال جاری سمند سورن ایران خودرو توانست از یك ستاره عبور كرده و دوستاره كیفیت را از آن خود كند. در سال 96 پروژه های بهبود كیفی در ایران خودرو درحال به بار نشستن است و در دو ماه ابتدایی امسال محصولات ایران خودرو توانستند دو ستاره به سبد ستاره های كیفیت خود بیفزایند.
سوزوكی گراند ویتارا 4 ستاره شد
ایران خودرو خراسان از سایت های تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می شود. این سایت كه تولید محصولات سوزوكی گراندویتارا، هایما و 405 را برعهده دارد برنامه های متنوع و پروژه های كیفی متعددی را برای بهبود محصول به اجرا گذاشته است.
در دی ماه سال گذشته محصول سوزوكی گراندویتارا توانست از سطح سه ستاره به چهار ستاره كیفی ارتقا یابد. این خودرو، توانست با اجرای برنامه های بهبود متعدد در فرآیند تولید جایگاه كیفی خود را در میان محصولات هم كلاس ارتقا دهد. پیگیری مستمر ایرادات مرتبط با قطعات و مجموعه ها از سازندگان، برنامه ریزی و اجرای مستمر ممیزی مطابق با الزامات تعریف شده و پیگیری اقدامات اصلاحی را از جمله دلایل ارتقای كیفی محصولاتایران خودرو خراسان بوده است.
پایش وضعیت آلایندگی و تطابق تولید محصولات با همكاری سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، بازنگری و تثبیت ابزارهای سیستم تولید و کیفیت درسالن های بدنه، رنگ و مونتاژ شامل آموزش به کارکنان، بازنگری و به روزآوری ابزارهای سیستم و همکاری در طرح ریزی فرآیندهای کیفی مربوط به پروژه ERP/SAP را از دیگر اقدامات انجام شده در واحد کیفیت سایت خراسان است.
نقشه راه كیفی ایران خودرو
براساس نقشه راه ترسیم شده برای ارتقای سطح كیفی محصولات تولیدیایران خودرو، همه محصولات این شركت دارای برنامه مشخصی برای كسب ستاره های كیفی هستند.
همانطور كه اشاره شد، پروژه های بهبود كیفیت در زنجیره تولید ایران خودرو از تامین تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته شده است، نتایج ارزیابی ها نیز حكایت از بهبود در آن دارد. كلیه محصولات ایران خودرو در سال گذشته در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام شده از سوی مشتریان در 100 دستگاه خودروی تحویل شده) نیز بهبود 8 تا 26 درصدی را تجربه كردند. همچنین در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش علاوه بر حفظ سطح كیفی از سال 94، افزایش 2درصدی در میزان رضایت از كیفیت محصولات و افزایش 5درصدی بهبود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.
كسب نتایج و ارتقای سطح كیفی محصولات مرهون اقدامات مشترك و نظام یافته كلیه واحدهای سازمانی ایران خودرو است. واحدهای زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو از حوزه تامین تا خدمات پس از فروش به طور یكپارچه و هماهنگ، پروژه های بهبود كیفیت را در راستای كیفی سازی محصولات و ارتقای سطح رضایت مندی مشتریان، با تمركز بر نظر مشتریان در سرلوحه اقدامات خود قرار داده اند.
برنامه های سال 96 برای افزایش ستاره های كیفی
ارتقای كیفیت در تمام بخش های زنجیره ارزش تولید ایران خودرودر اولویت قرار دارد. برای سال 96 نیز برنامه های متنوعی پیش بینی شده كه با اجرای آن ستاره های كیفت محصولات افزایش خواهد یافت. ارتقای سطح كیفی محصولات تولیدی، سیستم ها، پروژه های انواع موتور و پروژه های زیرساختاری از جمله برنامه های سال جاری است.
اجرای سیستم های تولید و كیفیت در تمامی فرآیند ها با رویكرد اثر بخشی شامل مدیریت دیداری، ماتریس تضمین کیفیت، جلسات مدیریت بر نتایج كیفی نیز از دیگر اولویت های ترسیم شده برای تحقق در سال جاری است.
مهار نوسانات كیفی در شاخص كیفیت، كاهش ایرادات موتوری از نظر مشتریان، كاهش شكایت رنگ با منشا فرآیند، بهبود كیفیت دوام قطعات برمبنای شاخص های CSI دوام و C100 شش ماهه از دیگر پروژه های تدوین شده است.
بهبود كیفیت قطعات و مجموعه های خاص مانند گیربكس، صندلی، چراغ ها، سیستم تعلیق و جلوبندی، كاهش هزینه های كیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control، بازنگری انبار داغی قطعات و تبدیل به آزمایشگاه برای قطعات خاص، بازنگری استاندارد آدیت محصول بر مبنای نظرات مشتریان و استقرار فرآیند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامه های بهبود برای سال 96تبیین شده است.