معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیاتی از کشور چین گفت که در حال حاضر ایران دارای ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی است و به منظور گسترش آن ۹ هزار کیلومتر دیگر در برنامه ساخت گنجانده شده است که بخشی از آن قطارهای سریع السیر است.
به گزارش «فرصت امروز» به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، به منظور سرمایه گذاری و احداث خطوط ریلی هیاتی از کشور چین با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند.
خیراله خادمی در این دیدار توسعه خطوط ریلی را از اولویت های مهم دولت ایران برشمرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ هزار کیلومتر خط ریلی در ایران موجود است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بنا است تا ۹هزار کیلومتر دیگر نیز به این شبکه افزوده شود.
وی افزود: بخشی از این مسیرها به صورت سریع السیر پیش بینی شده است و نخستین خط ریلی سریع السیر نیز با همکاری کشور چین در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد همکاری در احداث قطار سریع السیر تهران- مشهد را مطرح کرد و گفت: این مسیر به طول ۹۰۰کیلومتر پایتخت را به شهر مقدس مشهد متصل می کند و از نظر تسهیل سفر زوار ثامن الحجج از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی همچنین احداث قطار سریع السیر تهران- تبریز را پروژه دیگری دانست که قابلیت سرمایه گذاری دارد و عنوان کرد: این خط ریلی نیز به طول ۷۰۰کیلومتر به دلیل اتصال به کشور ترکیه از اهمیت برخوردار است و ایجاد این خط ریلی سریع السیر در کنار خط موجود از نظر اقتصادی و تجاری مهم است.
در ادامه این جلسه نماینده شرکت چینی از تمایل این کشور برای همکاری در احداث زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد و گفت: بعد از رفع تحریم ها شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم.
وی در خصوص فاینانس در این پروژه ها تاکید کرد: پیشنهاد ما احداث این خطوط به روش تهاتر با نفت و انتقال تکنولوژی ساخت به ایران است که البته برای اجرایی شدن آن نیاز به حمایت انجمن توسعه فاینانس چین داریم. در پایان این جلسه مقرر شد طرف چینی پیشنهادات خود را به صورت مکتوب جهت بررسی بیشتر ارائه دهد.