معاون فنی و زیربنایی راه آهن با اشاره به بازسازی ۶۰۰ کیلومتر خطوط ریلی فرسوده و بهسازی ۸۰۰کیلومتر خطوط ریلی دارای نقص، گفت: برای این دو پروژه رقم ۸۸۰۰میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مالی طرح های عمرانی راه آهن در نظر گرفته شد.
مازیار یزدانی در گفت و گو با فارس با اشاره به اجرای پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور اظهار داشت: در این راستا تلاش کردیم بازسازی حدود 600 کیلومتر از خطوط شبکه سراسری راه آهن کشور در مناطقی از خط را که به دلیل قدمت بالا و فرسودگی شدید موجب کاهش سرعت، ایمنی سیر و ظرفیت خط می شود، دنبال کنیم.
وی تأکید کرد: با اجرای بازسازی خطوط از بروز پیامدهای نامطلوب در سیر نظیر کاهش ایمنی سیر، سرعت و ظرفیت خط جلوگیری می شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن افزایش سرعت و ایمنی سیر قطارها، کاهش زمان سفر و ایجاد رضایتمندی برای مشتریان راه آهن را از اهداف و مزایای اجرای این پروژه عنوان کرد.
وی تأکید کرد: فراهم شدن امکان افزایش سرعت، ایمنی و بالا رفتن ظرفیت شبکه حفظ و تداوم بهره برداری از شبکه راه آهن کشور منوط به اجرای پروژه بازسازی در مناطق مورد نیاز است که باید به صورت مستمر برنامه ریزی و اجرا شود.
یزدانی اضافه کرد: در این باره می توان به بازسازی بلاک مازو- بالارود در منطقه زاگرس یا بازسازی بلاک چمسنگر-کشور در منطقه لرستان اشاره کرد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن یادآور شد: اجرای این پروژه در دولت یازدهم 22.5 درصد رشد داشته است و به همین نسبت شاهد رشد سطح کیفی در خطوط شبکه ریلی کشور در سال های اخیر هستیم.
وی بهسازی خطوط ریلی را از دیگر پروژه های هدفگذاری شده در معاونت فنی و زیربنایی راه آهن معرفی کرد و گفت: بهسازی 800 کیلومتر از خطوط شبکه سراسری راه آهن کشور در مناطقی از خط که به دلیل شرایط کیفی نامطلوب ناشی از بهره برداری طولانی مدت دچار نقص و موجب کاهش ایمنی سیر و ظرفیت خط شده بود، دنبال شد.
یزدانی ارتقای کیفی خط، افزایش ایمنی سیر، افزایش ظرفیت و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خط را از اهداف و مزایای حاصل از اجرای این پروژه عنوان کرد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اضافه کرد: تأمین مالی بهسازی این 800 کیلومتر خط ریلی از محل منابع مالی طرح های عمرانی راه آهن و در قالب پیمانکاری است.