در کنار وب سایت به عنوان پلتفرم اصلی دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ابزارهای مکمل همچون ایمیل، سئو، رسانه های اجتماعی و موبایل به عنوان چهار رکن دیجیتال مارکتینگ است که باید در راستای استراتژی دیجیتال مارکتینگ هماهنگ شود. این موارد نخستین حوزه هایی هستند که یک شرکت در آنها قصد تمرکز بر توسعه قابلیت های دیجیتال مارکتینگ خود را خواهد داشت.
به گزارش هورموند، این کانال ها نقش اساسی در دیجیتال مارکتینگ داشته و معمولا زمانی مؤثر خواهند بود که در کنار یکدیگر به کار گرفته شوند. نباید فراموش کرد که پیش از شروع هر نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ، مدیران باید با دقت استراتژی کلی سازمان و جایگاه یابی برند را در نظر داشته و بازار هدف، محصولات پیشنهادی، دسته بندی و تمایز را مدنظر قرار دهند.
پس از تعیین استراتژی، کمپین های دیجیتال مارکتینگ باید به صورت متوالی طراحی شوند. برای مثال وب سایت باید از تگ ها و عناوین و کلیدواژه های مناسب برای جست وجو بهینه و کاربر در تعاملات اجتماعی به درستی هدایت شود. همچنین رسانه های اجتماعی و سئو نیز باید مکمل یکدیگر باشند. معمولا برای اطمینان از هماهنگی میان این موارد از پایش کانال های مربوط به رسانه های اجتماعی استفاده می شود تا مشخص شود که جست وجو و جست وجوی مبتنی بر تبلیغات چگونه باید بهینه شوند.
ایمیل مارکتینگ را به راحتی می توان با سایر پلتفورم های دیجیتال مارکتینگ تلفیق کرد. می توان لینک ها را در ایمیل قرار داد تا مشتریان به رسانه اجتماعی یا وب سایت هدایت شوند. قرار دادن اطلاعات تماس از طریق رسانه های اجتماعی و قابلیت های ارسال مجدد از طریق ایمیل نیز می تواند دامنه ارتباطات را افزایش دهد.
روش های دیگری نیز برای اطمینان از هماهنگی میان کمپین های ایمیلی و رسانه های اجتماعی می توانید در پلتفورم رسانه های اجتماعی از مشتری درخواست اطلاعات تماس کرده و پیشنهادهای فروش در اختیارشان قرار دهید. استفاده از ایمیل برای ارسال پیام و پیشنهادهای جدید و درخواست آدرس ایمیل از آنها، نه تنها در وب سایت شما، بلکه در رسانه های اجتماعی نیز می تواند اقدام مؤثری باشد. هنگامی که مشتریان از وب سایت شما بازدید می کنند، جمع آوری آدرس ایمیل ها انجام شده و همچنان برقراری ارتباط مؤثر ادامه خواهد یافت. بنابراین ایمیل به عنوان یک ابزار استراتژیک در اصول دیجیتال مارکتینگ، در فرآیند حفظ، سرویس دهی و دستیابی به مشتری جای خواهد گرفت.
متخصصان دیجیتال مارکتینگ، چهار رکن ارائه دیجیتال مارکتینگ و همچنین طراحی وب سایت را مدنظر قرار داده و تلاش می کنند به بهترین روش این ابزارها در کنار هم به صورت هماهنگ عمل کنند. به عنوان یک نمونه موفق می توان به کمپین ایمیل مارکتینگ تویوتا اشاره کرد، این کمپانی جایزه ای برای کمپین ایمیلی خود دریافت کرد که در آن ۷۰هزار بازدید کننده را تنها با به کارگیری یک ایمیل ساده که مشتریان را به لندینگ پیج (صفحه فرود) طراحی شده هدایت و آنها را به مشارکت در وب سایت ترغیب کرده است.