هنگامی که صاحب کسب و کاری هستید، سود پادشاه است. به همین خاطر شناسایی مواردی که منجر به افزایش آن می شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک قانون کلی در مورد موفقیت مالی در کسب و کار این است که شما نمی توانید به طور مستقیم سودتان را افزایش دهید و فقط به طور غیر مستقیم امکان این عمل وجود دارد.
تنها کاری که برای افزایش سود از دست شما برمی آید این است که متغیرهایی را که تعیین کننده میزان سوددهی شرکت تان هستند، بهبود ببخشید. در ادامه به معرفی این متغیرها می پردازیم.
1- افزایش بازدید کننده
روش و فرآیندی است که به کار می برید تا خریداران احتمالی تان را به محصولات تان علاقه مند کنید. اگر از هر 10 خریدار احتمالی که وارد شرکت یا فروشگاه شما می شوند، پنج نفرشان محصولات شما را خریداری می کنند، می توانید با افزایش تعداد این افراد پول بیشتری به دست بیاورید مثلاً اگر بتوانید 10 نفر را به 15 نفر افزایش بدهید، سود شرکت شما 50درصد افزایش خواهد یافت.
2- تعداد معاملات
یعنی تعداد موارد فروش تان به هر مشتری که موفق به انجام آن شده اید. وقتی تعداد معاملات فروش تان 10درصد افزایش پیدا کند، میزان فروش و سودتان نیز به همین میزان افزایش پیدا خواهد کرد. چه کارهایی می توانید انجام دهید تا اینکه مشتری را ترغیب کنید از شما بیشتر خرید کند و همچنین تعداد دفعات آن را افزایش دهد؟
3- میزان فروش
یعنی میزان فروش محصولات تان در هر معامله و سودی که در هر معامله به دست می آید. شما باید دائما در جست وجوی راه هایی باشید که مشتریان تان کالاهای بیشتری را از شما خریداری کنند به طوری که هر بار میزان خریدشان افزایش پیدا کند.
4- سود ناخالصی که از هر فروش به دست می آید
وقتی قیمت تمام شده کالا و خدمات فروش رفته را از قیمت فروش کم کنیم، آنچه باقی می ماند سود ناخالص است. باید دائما در پی این باشید که راه هایی پیدا کنید تا قیمت را افزایش بدهید یا بدون پایین آوردن کیفیت، قیمت تمام شده کالا و خدمات تان را کاهش دهید. با این کار می توانید سود حاصل از هر فروش را افزایش دهید. اگر هزینه تمام شده کالا و خدمات تان را ثابت نگه دارید، هر دلار افزایش قیمت، مستقیما به عنوان سود شرکت تان به حساب خواهد آمد. اگر میزان فروش و درآمدتان را ثابت نگه دارید، هر دلار کاهش در هزینه های تان مستقیما به عنوان سود خالص شرکت تان به حساب خواهد آمد.
5- هزینه های بازاریابی
یعنی مقدار پولی که باید هزینه کنید تا برای محصولات و خدمات تان مشتری به دست آورید. باید دائماً در پی یافتن روش هایی نو و خلاقانه باشید تا بازاریابی تان را بهبود بخشید، بدین ترتیب برای به دست آوردن مشتری، هزینه کمتری خواهید کرد و سود شرکت تان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
6- کارها و خدمات پر هزینه را حذف کنید
بسیاری از شرکت ها وارد یک مسیر یکنواخت و همیشگی می شوند که خدمات پر هزینه را به مشتریان عرضه می کنند، البته آنها می توانند بدون اینکه رضایتمندی مشتریان شان را از دست بدهند، این خدمات را متوقف کنند. به خدمات جزئی که به مشتریان تان ارائه می کنید، نگاهی بیندازید. موردی هست که بتوانید کاهش دهید یا به طور کلی قطع کنید؟
7- نقطه ای را که در آن درآمد و هزینه ها برابر می شود، پایین بیاورید
یعنی تعداد اقلامی را که باید هر ماه به فروش برسانید تا درآمد و هزینه های تان برابر شود یا شرکت شروع به سود دهی کند، باید تا جایی که ممکن است کاهش پیدا کند. شما می توانید با استفاده از این عامل (break-even point) کارایی و تأثیر تبلیغات تان و هزینه های دیگری را که برای افزایش سوددهی شرکت تان متحمل می شوید، ارزیابی کنید. هر هزینه ای که صورت می گیرد تا سودتان افزایش پیدا کند، باید یک سرمایه گذاری تلقی شود و باید انتظار داشته باشید که میزان برگشتی این سرمایه گذاری از هزینه ای که صورت گرفته، بیشتر باشد.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- در بسیاری از شرایط، می توانید بدون اینکه مخالفت و مقاومتی در بازار فروش تان وجود داشته باشد، قیمت های تان را به میزان 5 تا 10 درصد افزایش دهید. اگر کالا و خدمات شما از کیفیت بالایی برخوردارند و فروشندگان تان هم افرادی هستند که رفتار خوبی با مشتری دارند و آماده ارائه خدمات به مشتری هستند، افزایش جزئی در قیمت تمام شده کالاهای تان، باعث از دست دادن مشتریان تان نخواهد شد.
- فراموش نکنید زمانی که به طور مستمر در حال پیشرفت و بهبود موارد فوق در کسب و کارتان باشید، می توانید پول بیشتری به دست بیاورید، سود شرکت تان را افزایش دهید و موفقیت های مالی تان را در آینده رقم بزنید.