رعایت اخلاق حرفه ای در مارکتینگ و بازاریابی شاید در نگاه اول چندان با کسب سود و رسیدن به نتایجی که مدنظر صاحبان کسب و کار است هم راستا نباشد، اما در بلند مدت حتماً منافع سازمان را با خود به همراه خواهد داشت.
بسیاری از فعالان دنیای کسب و کار خیلی سریع نگاهی به بازار می اندازند و بداخلاقی رقبا و فضای حاکم بر بازار آنها را متقاعد می کند که رعایت نکردن اخلاق حرفه ای در بازاریابی اشکالی ندارد و اگر چنین نکنند از رقبا عقب خواهند ماند.
بازاریابی غیر اخلاقی معمولاً سودهای کوتاه مدت جذابی دارد، اما به خصوص در جامعه امروز این سودها واقعاً کوتاه مدت هستند و برای کسانی که می خواهند بردی ماندگار و موفق داشته باشند اصلاً قابل اتکا نیستند.
برای انتخاب روش های بازاریابی اگر کمی قضاوت را به تأخیر بیندازیم و ببینیم که فضای آزاد امروز اطلاعاتی به مخاطبان اجازه می دهد که ببینند، متوجه شوند و در مورد ما قضاوتی داشته باشند که شاید کاملاً با اهداف بازاریابی ما متفاوت است، شاید کمی تأمل کنیم.
در نگاه بلند مدت رعایت بازاریابی اخلاقی حتماً به نفع صاحب کسب و کار خواهد بود. البته به شرط اینکه این سه موضوع را فراموش نکند:
اول، بازاریابی درست و اخلاقی خود را به شکلی پیوسته و هدفمند دنبال کند.
دوم، به آنچه می گوید وفادار بماند.
سوم، در فضای اطلاعاتی رعایت اصول اخلاقی خود را با افتخار بیان کند و بدون زیر سوال بردن رقبا در مورد تعهد خود به این موضوع هم گفت وگو کند.
اما بازاریابی اخلاقی چیست؟ چه مواردی را شامل می شود؟
من فکر می کنم که این اصول در فرهنگ های مختلف متفاوت هستند و فرهنگ های مختلف تعبیر متفاوتی در این زمینه دارند اما حتماً بخش های مشترکی وجود دارد که در تمام فرهنگ ها به عنوان اصول اخلاقی بازاریابی شناخته می شوند.
اخلاق حرفه ای در بازاریابی و مسئولیت اجتماعی شامل مواردی می شود چون:
-اصالت
-رعایت اخلاق انسانی
-مسئولیت پذیری
-راستگویی
-رفتار
-اصلی بودن
بازاریابی اخلاقی فلسفه ای است که تمرکز آن روی صداقت، انصاف و مسئولیت متمرکز است.
در بازاریابی اخلاقی نکات زیر به عنوان فرض های اولیه هستند:
-تمایز روشن بین تبلیغات و جنجال
-امضا باید شفاف و روشن باشد
-حریم خصوصی مصرف کنندگان باید در همه زمان ها نگهداری و حفظ شود.
-استانداردها و مقررات دولت باید رعایت شود و تعهدی واقعی نسبت به آنچه گفته می شود وجود داشته باشد.
وتمام این موارد باید به عنوان استاندارد مشترک از اخلاق در ارتباطات بازاریابی شرکت لحاظ شود تا مشتریان بتوانند آن را باور کنند و نمونه های متفاوت و متناقضی را در شرکت و صاحب برند پیدا نکنند.
مربی و مشاور توسعه کسب و کار