بسیاری از صنایع با حجم بالایی از رقابت روبهرو هستند. در این شرایط توسعه هویت برند و ایستادگی در مقابل مشکلات از مهمترین استراتژیهایی است که باید به آن اولویت بخشید.
نام تجاری در ارائه یک محصول باکیفیت و رشد کسبوکار تاثیرگذار است. به گفته جری مک لافلین «با نام تجاری است که مردم محصول، خدمات و سازمان شما را در ذهن متصور میشوند.» ساختن یک برند تجاری، برای ایجاد و ماندگاری شما در ذهن مردم بسیار مفید است. شما میتوانید برند تجاری خود را براساس این قواعد بسازید:
1- دانش مخاطب
بهترین برندها در بازار چگونه به منابع خود میرسند و چگونه ارتباط برقرار میکنند؟ درک بازار هدف، بسیار مهم است چون امکان مسیریابی درست را برای کسبوکار فراهم میکند و به برد یک کمپین بازاریابی منتهی میشود. بازاریابان به همت برند تجاری که دارند علاوه بر معرفی محصول باید بر ارتباط بین کسبوکار و مخاطبان توجه کنند. نادیده گرفتن مفهوم هدف در بازار میتواند خسارتهای جبرانناپذیری را برای صاحبان کسبوکار در پی داشته باشد.
2- منحصربهفرد بودن برند
هویت برند تجاری باید متمایز باشد. بهعنوان مثال، محصولات اپل در سراسر جهان از لحاظ زیباییشناسی جایگاه بسیار مهمی دارند. برخی از شرکتهای کفشفروشی دست به اقدامات جالبی زدهاند و با فروش هر جفت کفش به شما یک جفت کفش دیگر را با نام شما به کودکان نیازمند اهدا میکنند. یکی دیگر از ترفندهایی که در کسبوکار وجود دارد ارائه محصولات منحصربهفرد و فروش آن با استراتژیهای خلاقانه است.
3- شور و اشتیاق
زمانی که برای ساخت یک برند اشتیاق کافی نداشته باشید نمیتوانید آن را در درازمدت حفظ کنید. اگر سرگذشت انسانهای موفق مانند استیو جابز را بررسی کنید، میبینید شور و شوق است که حرکت و تلاشهای آنها را به سمت جلو هدایت میکند. مصرفکنندگان به همان اندازه به محصولات شما جذب میشوند که شما در تبلیغات و بیان آن اشتیاق داشته باشید.
4- سازگاری
زمانی که مصرفکنندگان مجددا محصولی را خریداری میکنند انتظار دارند که کیفیت آن مانند محصول قبلی در سطح مطلوبی باشد. علت اینکه برخی صنایع مشتریان وفادار دارند این امر است. بسیار مهم است که با رعایت استاندارد، به کیفیت محصول خود بیفزایید.
5- رقابت
به دست آوردن جایی در جهان کسبوکار در دنیای امروز آسان نیست. برای دیده شدن یک نام تجاری تمامی افراد گروه باید به فکر
ایجاد مزیتهای رقابتی باشند و بهطور مداوم برای بهبود کسبوکار تلاش کنند. جاودانگی، مستلزم پیروزی در رقابت تیمی است.
6- دیده شدن
یکی دیگر از اهداف برند تجاری موفق و به رسمیت شناخته شده، توانایی رسیدن به مصرفکنندگان از طریق کانالهای متعدد است. شرکتهای بزرگ با بودجههای زیادی که در بازاریابی هزینه میکنند مزیت دیده شدن بهتر نصیب شان میشود. آنها میتوانند در تلویزیون، مجلاتی که در سطح جهان به رسمیت شناخته شدهاند و صفحات اینترنت تبلیغات گستردهای انجام دهند. با این حال اینترنت و رسانههای اجتماعی شکاف میان شرکتهای کوچک و بزرگ را تنگ تر کرده است. امروزه ابزارها برای مطرح شدن یک نام تجاری بهآسانی در دسترس قرار میگیرند. با توسعه شبکههایی نظیر فیسبوک، توئیتر و... هرشرکتی بهراحتی میتواند به مصرفکنندگان خود دسترسی داشته باشد.
7- رهبری
در پشت هر شرکت در حال رشد معمولا یک فرد پرقدرت وجود دارد. برای هماهنگ کردن تلاشهای اعضای یک تیم و حرکت به سوی یک چشمانداز استراتژیک برای یک برند تجاری به یک رهبر آگاه نیاز است که ارتباط خاصی را بین کلیه بخشها به وجود آورد.