امروزه اینستاگرام با سرعتی فوقالعاده در حال تبدیل شدن به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان است. همین امر نیز توجه بسیاری از برندها را به آن معطوف کرده است. درواقع جهان پیش رو در تسخیر شبکه های اجتماعی خواهد بود و در این میان تنها برندهایی قادر به بقا و رشد هستند که بتوانند خود را با تغییرات جدید همگام سازند. با این حال تنها حضور در شبکه های اجتماعی مطرح نبوده و لازم است تا بتوانید به اهداف تجاری خود دست پیدا کنید. بدون شک دیده شدن هدف اصلی هر شرکت و برندی در این رابطه محسوب می شود. به همین خاطر در ادامه به معرفی و بررسی هفت راهکاری خواهیم پرداخت که در این زمینه جذب مخاطب کاملا کارساز خواهد بود.
1-به دنبال مخاطبان واقعی باشید
بسیاری از برندها برای بهتر دیده شدن به خرید دنبالکننده برای خود می-پردازند. اگرچه این امر در ظاهر شما را به اهدافتان خواهد رساند، با این حال توجه داشته باشید که اکثر این اکانت ها غیرواقعی بوده و تنها جنبه نمایشی دارند. در این رابطه لازم است تا در ابتدا مشهور شدن سریع را کنار گذاشته و به دنبال شناسایی مخاطبان مدنظر خود باشید. برای مثال برای یک برند تولیدکننده وسایل ورزش فوتبال، بدون شک ورزشکاران و جوانان از اولویت بالاتری برخوردار هستند که ضروری است تا با شناسایی درست آنها، برنامه ای را برای جلب نگاه شان داشته باشید. درواقع با این اقدام شما میتوانید هزینه ای را که برای یک کار غیر حرفهای صرف خواهد شد، به اقدامی اصولی اختصاص دهید. با این حال در این رابطه تنها شناسایی مخاطبان کافی نبوده و لازم است تا برنامه های متنوعی را برای جذب آنها داشته باشید. برای مثال ارسال پیام مستقیم به حساب های کاربری افراد و یا استفاده از چهره های مشهور و مرتبط با حرفه شما، دو راهکار رایج و کاربردی محسوب می شود. در آخر توجه داشته باشید که هدف شما باید شناخته تر شدن برند و محصولات و در نهایت افزایش فروش باشد که تنها با مخاطبانی واقعی میسر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است تا از همان ابتدا به دنبال روش های اصولی و مخاطبانی مناسب و باکیفیت باشید.
مطلب مرتبط: نبرد برای جذب طبیعی مخاطب در اینستاگرام
2-بر روی کیفیت مطالب ارسالی تمرکز کنید
اولین نکته ای که در رابطه با اینستاگرام لازم است تا به آن توجه کنید این است که محوریت اصلی این شبکه بر روی ارسال تصویر بوده و به همین خاطر لازم است تا در رابطه با کیفیت آن به دنبال تجهیزات و افراد ماهر باشید. با این حال به صورت کلی چند قانون در این زمینه مانند انتخاب تم و استفاده درست از نرمافزارهای ویرایشی، از جمله مواردی محسوب می شود که رعایت آنها به بهبود کار شما کمک خواهد کرد. در رابطه با تم، ذکر این نکته ضروری است که عدم نظم و شباهت قالب کار، از جمله مواردی است که مخاطب را آزار خواهد داد. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال ایجاد نظمی در نحوه کار خود باشید. برای مثال این امر که تصاویر محصولات همواره به یکدیگر شبیه باشند، از جمله مواردی است که در درازمدت باعث خواهد شد تا مخاطب با روش کار شما ارتباط برقرار کرده و از مشاهده مطالب شما لذت لازم را ببرد. همچنین فراموش نکنید که تنها تهیه تصاویر حرفه ای و با کیفیت کافی نبوده و در بسیاری از موارد شما نیاز به اعمال تغییراتی در آن خواهید داشت. در این رابطه آشنایی با تمامی آپلیکیشن ها و نرمافزارهای ویرایشی می تواند نیازهای شما را در این زمینه به صورت کامل پاسخگو باشد. در آخر نیز فراموش نکنید که اینستاگرام امکانات متنوعی را برای ارسال ویدئو نیز دارد، به همین خاطر ضروری است تا از این امکان نیز به خوبی استفاده کنید. درواقع تنوع بالاتر، شانس استقبال بیش تر را نیز به همراه خواهد داشت.
3-برنامه زمانی درستی برای ارسال مطالب خود داشته باشید
از دیگر عواملی که می تواند به افزایش شانس دیده شدن مطالب شما کمک کند، در اختیار داشتن یک برنامه زمانی درست برای ارسال مطالب است. در ابتدا لازم است تا توجه داشته باشید که ارسال به اصطلاح رگباری و مداوم مطالب اگرچه مزیت هایی را به همراه خواهد داشت، با این حال این امر در درازمدت مخاطب را به شدت خسته خواهد کرد. به همین خاطر این سیاست تنها باید در زمان های خاص مانند زمان معرفی محصول جدید و یا یک همایش مهم صورت گیرد. با این حال روند ارسال مطالب شما نباید بیش از یک تا دو روز متوقف شود. این امر به سادگی میتواند باعث ریزش شدید مخاطب شود. در آخر نیز توجه داشته باشید که ضروری است تا با شناسایی رده سنی و محل اقامت اکثریت دنبالکننده های خود، بهترین زمان را برای ارسال مطالب خود پیدا کنید. برای مثال به طور میانگین برای کارمندان، بهترین زمان ممکن در ساعات اولیه صبح و اوایل شب خواهد بود. در این رابطه ارسال انواع نظرسنجی ها نیز می تواند به بهبود ضعف ها و ارزیابی میزان موفقیت اقدامات شما، کمک بسیاری کند.
4- با مخاطبان ارتباط نزدیکی را برقرار سازید
بدون شک یک ارتباط یک طرفه، بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک صفحه تجاری اتفاق بیفتد. درواقع شما باید افراد را با خود درگیر کرده و نسبت به حتی کوچک ترین واکنش آنها، پاسخی مناسب را داشته باشید. این امر که در مدت زمان کوتاهی دایرکت های خود را پاسخ داده و یا در بحث های شکل گرفته در قسمت ارسال نظر مطالب خود شرکت کنید، از جمله اقدامات رایج در این زمینه محسوب می شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا برای مدیریت صفحه خود، تیمی مناسب را داشته باشید. درواقع تنها یک نفر نمی تواند تمامی نیازهای شما در این رابطه را برطرف کند. با این حال با توجه به این امر که نرخ رشد حضور افراد در شبکه های اجتماعی خصوصا اینستاگرام روندی فوقالعاده را تجربه می کند، بدون شک هزینه های شما در این رابطه بدون جواب نخواهد ماند.
5-از سایرین یاد بگیرید
این امر که انتظار داشته باشید که بهترین ایده ها تنها به ذهن شما و تیم-تان خطور کند، تنها باعث خواهد شد تا از اقدامات مفید و ایده های مناسب دور بمانید. در راقع اگرچه بهتر است تا به دنبال روش های منحصر به فرد خود باشید و تلاش کنید تا تفاوت هایی را با سایرین رقم بزنید، با این حال بررسی اقدامات سایر برندها نیز می تواند به شما در راستای افزایش سطح کار، کمک کند. در این رابطه ایجاد دوره های آموزشی و همکاری و تعامل با سایر برندها نیز می-تواند به افزایش توان شما کمک کند.
6-از جادوی هشتگ ها غافل نشوید
هشتگ ها به صورت عمده دو کاربرد بسیار مهم را دارند. نخست این که مطالب شما را در دستهبندی های مختلف قرار میدهند که این امر شانس دیده شدن شما را به شدت افزایش خواهد داد. همچنین هشتگ ها تکمیلکننده پیام مطالب شما خواهند بود. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا ضمن استفاده حداکثری از آنها، تنها به دنبال مواردی باشید که ارتباطی را با حرفه شما داشته باشد. درواقع استفاده از هشتگ های غیرمرتبط، تنها غیرحرفه ای بودن شما را نشان خواهد داد و این امر مخاطب را نیز نسبت به برند شما بدبین خواهد کرد. در این رابطه بهتر است تا اولویت را بر روی هشتگ های پرطرفدار قرار دهید. این امر شما را در دستهبندی های پرطرفدارتری قرار خواهد داد. در آخر نیز توجه داشته باشید که استفاده درست از هشتگ ها، نیازمند بررسی مداوم هشتگ های پرطرفدار و مرتبط با کسب و کار شما دارد و فراموش نکنید که استفاده از این امر حتی در زمینه سئو سایت نیز تاثیرگذار خواهد بود.
مطلب مرتبط: راهکارهای مدرن برندها برای جذب مخاطب در اینستاگرام
7-از محتواهای ایجادشده توسط سایر افراد نیز حمایت کنید
بدون شک ایجاد مطالب هزینهبر بوده و زمان زیادی را از شما اشغال خواهد کرد. این امر توانایی پرداختن به کارهای متنوع دیگر را از بین خواهد برد. با این حال شما می توانید از برخی از راهکارها برای کاهش فشار در این زمینه استفاده کنید. برای مثال این امر که مطالب مفید دیگران را با ذکر مرجع در صفحه خود قرار دهید و یا سایرین را به ایجاد محتوا برای خود تشویق کنید، از جمله راهکارهایی محسوب می شود که ضمن درگیر کردن بیشتر افراد با برند شما، امکان انجام فعالیت های بیش تری را ایجاد خواهد کرد. در این رابطه ایجاد مسابقات و چالش های متنوع نیز می تواند مشارکت حداکثری افراد را به همراه داشته باشد. با این حال این اقدام ها لازم است تا همراه با جوایز مناسبی باشد تا به انگیزه ای برای فعالیت افراد تبدیل شود.