موفقترین سرمایهگذاران دنیا یک روزه تبدیل به موفقترین نشدهاند. یاد گرفتن چم و خم دنیای سرمایهگذاری و شناخت شخصیت شما بهعنوان یک سرمایهگذار احتیاج به گذر زمان و صبوری دارد، آزمون و خطا که دیگر مسلم است باید باشد. در این مقاله از پنج مرحله مهم برای شما صحبت میکنیم که در این سفر پرفرازونشیب به کار شما خواهد آمد.
1- شروع کار
سرمایهگذاری موفق سفری دور و دراز است نه اتفاقی مقطعی که یک بار بیفتد و بعد به دست فراموشی سپرده شود. پس اگر مسافرید باید ساز و برگ لازم را فراهم کنید. مقصد شما کجاست؟ چقدر زمان میبرد تا به آنجا که میخواهید برسید؟ در مسیر سفر به چه منابعی نیاز دارید؟ با تعریف مقصد کار را آغاز و سپس براساس آن مسیر خود را معین کنید.
برای مثال، آیا میخواهید در 55 سالگی و بعد از 20 سال کار بازنشسته شوید؟ برای انجام این کار چقدر پول نیاز دارید؟ ابتدا باید این سوالها را از خود بپرسید. برنامهریزی و نقشهای که تهیه میکنید، بستگی به اهداف سرمایهگذاری شما دارد.
2- شناخت هدف و نوع کار
کتابهایی را بخوانید یا دورههایی را بگذرانید که هماهنگ با ایدههای مالی امروزی باشند. کسانی که تئوریهایی چون بهینهسازی نمونه کارها، تنوع و کارایی بازار را یافتند، جایزه نوبل را به خاطر روش خوبشان دریافت کردند. سرمایهگذاری یعنی کنار هم قرار گرفتن علم (اصول مالی) و هنر (فاکتورهای کمی). بعد علمی سرمایهگذاری بخش سختافزاری ماجرا است و نباید از آن غفلت کرد. زمانی خواهید فهمید چه کاره بازار هستید که قوانینی ساده برای کار خود مشخص کنید. بهعنوان مثال، وارن بافت یکی از موفقترین سرمایهگذاران دنیا است. روش ساده سرمایهگذاری او را میتوان در یک جمله معروف خلاصه کرد: «اگر آن را نفهمم، در آن سرمایهگذاری نخواهم کرد.»
3- خودشناسی
هیچ کس بهتر از شما، خودتان و موقعیتی را که در آن هستید نمیشناسد. بنابراین خود شما بهترین کسی هستید که میتوانید برای خودتان سرمایهگذاری کنید. البته همه ما به کمی کمک از جانب این و آن نیاز داریم. ویژگیهای همساز و ناهمساز شخصیتی خود در مسیر سرمایهگذاری را بشناسید و آنها را در مسیر موفقیت مدیریت کنید.
یکی از بهترین مدلهای رفتاری در این راه مدل بیلارد، بیل و کایسر است. در این مدل، سرمایهگذاران به دو گونه شخصیتی تقسیم میشوند: روش عمل (تند و تیز یا دقیق) و سطح اعتماد به نفس (دارای اعتماد به نفس یا دلواپس). بر این اساس سرمایهگذارها به پنج دسته فردگرا، ماجراجو، مشهور، نگهبان و صاف و صادق تقسیم میشوند. فردگراها دقیق و با اعتماد به نفس هستند و دیدگاهشان «خودت انجامش بده» است. ماجراجوها افرادی لطیف، کارآفرین و بااراده هستند. معروفها از تازهترین مدهای زودگذر پیروی میکنند. نگهبانها بسیار ریسکگریز بوده و ثروتشان را دودستی میچسبند. صاف و صادقها هم تمام ویژگیهای بالا را بهصورت مساوی دارند. چندان تعجبآور نیست که بهترین نتیجه را فردگراها یا کسانی میگیرند که رفتارهای تحلیل شده و دارای اعتماد به نفس از خود نشان داده و نیز چشم بینایی نسبت به ارزشها دارند.
4- شناخت دوست و دشمن
نسبت به دوستنماهایی که بهظاهر ابراز محبت و دوستی میکنند، مثل همان سرمایهگذاران حرفهای اما بیمرامی که هدفشان از نزدیک شدن به شما ضربه زدن است، نه کمک، محتاط و حساس باشید. این را هم به یاد داشته باشید که در حال رقابت با موسسههای ملی بزرگ هستید که دارای منابعی بسیار غنی از جمله دسترسی گسترده و سریع به اطلاعات هستند. توجه کنید که بزرگترین دشمن شما خودتان هستید. بسته به شخصیت، استراتژی و برخی موقعیتهای خاص، میتوانید به دست خودتان موفقیت را در نطفه خفه کنید.
5- یافتن راه درست
سطح دانش، شخصیت و منابع، راه را به شما نشان میدهند. به طور کلی، سرمایهگذارها با استراتژیهایی از این دست کار خود را پیش میبرند: همه تخم مرغها را در یک سبد قرار ندادن یا به عبارت سادهتر تنوعبخشیدن به کار... همه تخم مرغها را در یک سبد گذاشتن، اما به دقت هوای سبد پر از تخم مرغ را داشتن... ترکیبی از هر دو استراتژی بالا با توجه کردن به شرایط فنی کار.