اینكه شما روابط عمومی خوبی داشته باشید یا به مقوله بازاریابی آشنایی داشته باشید یا خیر، فرقی نمیكند. در هر شرایطی كه باشید این نكته كه بخواهید توجه دیگران را به كاری كه انجام میدهید و محصولی كه دارید، جلب كنید، سخت است. بسیاری از كسانی كه میشناسم و میدانم در بخش تولید فعال هستند، به سختی بخش بازاریابی را پشت سر میگذارند.
سختی این كار آنقدر هست كه دلتان بخواهد خود را هرچه زودتر از این پروسه خارج كنید، اما من در طول دوران كاریام به یك تجربه مهم رسیدهام؛ اگر خودتان برای خودتان تبلیغ نكنید، هیچ كسی هم این كار را برایتان
انجام نمیدهد.
به همین دلیل تصمیم گرفتم بهعنوان یك مشاور در امر بازاریابی به شما كمك كنم تا همه آنچه را هر صاحب كسب و كاری باید درباره بازاریابی بفهمد به خوبی درك كنید. اگر این نكتهها را به خوبی درك كنید، آن زمان شما برای تبلیغ كسب و كار خودتان آماده خواهید بود.
1- مخاطبان خود را شناسایی كنید
شاید در نگاه اول این كار به نظرتان بیاهمیت بیاید و فكر كنید یك فعالیت اضافی است، اما میخواهم در همین قدم اول به شما هشدار بدهم كه تجربه به من ثابت كرده بسیاری از تبلیغاتی كه شكست میخورند به این دلیل است كه خودشان نمیدانند روی سخنشان با كیست و مخاطبشان كجاست. زمانی كه بفهمید مخاطب شما كیست، آن وقت میتوانید سراغ این بروید كه حالا چطور او را به سمت خود
جلب كنید.
2- حواستان به رسانههای محلی باشد
شما نباید با همه رسانهها به یك شیوه برخورد كنید. نیازهای تبلیغات تلویزیونی كاملا با نیازهای تبلیغات چاپی یا رادیو و غیره متفاوت است.
بنابراین قبل از آنكه بخواهید به سراغ هر یك از آنها بروید اول از خود بپرسید:
- محصول شما در سرویس دهی اول است یا بهترین است یا یك نام تجاری جدید است؟
- آیا این محصول تا به حال جایزهای كسب كرده است؟
- آیا میتواند مشكل بزرگی را از محیط اطراف از بین ببرد؟
- آیا بیشتر تصویری است و برای معرفی آن باید بیشتر از محیط تلویزیون یا فضای آنلاین استفاده كرد؟
اگر جواب اكثر سوالات بالا منفی باشد پس شما خبر جدیدی برای مخاطب خود ندارید ولی هنوز هم به كمك یك متخصص میتوانید تبلیغات بسیار خوبی داشته باشید.
3- رسانههای اجتماعی
صادقانه باید گفت كه تعداد زیادی رسانه و شبكه اجتماعی آن بیرون وجود دارد. راهنمایی من به شما این است كه یكی دو رسانهای را كه فكر میكنید به فضای كسب و كار شما نزدیك هستند انتخاب و كار خود را اول با آنها شروع كنید.
در ارتباط با این كار هم چند نكته وجود دارد:
- هدف شما جلب مشتری است، پس مشتریان خود را در بحث درباره محصولاتتان شركت دهید و به آنها اجازه دهید درباره محصول شما نظر بدهند.
- نترسید از اینكه خبرنگاران را به رسانه اجتماعی خود فرابخوانید. ایده شما برای كسب و كارتان ممكن است از همین طریق جرقهای بزند.
- از دیگران بخواهید درباره شما نظر بدهند.