بهترین شبکه اجتماعی حال حاضر را باید اینستاگرام دانست که از سال 2012 توسط مارک زاکربرگ(موسس فیس بوک) به ارزش یک میلیارد دلار خریداری شد که یک رکورد فوق العاده محسوب می شود. اگرچه این شبکه رشد فوق العاده ای را از همان ابتدای کار خود داشته، با این حال مارک زاکربرگ آن را به بالاترین جایگاه ممکن رسانده است. در حال حاضر نیز شاهد حضور حداکثری افراد معروف و برندها در این شبکه هستیم. جالب است بدانید که بسیاری از افراد، از طریق این شبکه موفق شده اند تا به شهرتی مثال زدنی دست پیدا کنند که به آنها در اصطلاح اینفلوئنسر گفته می-شود. اگرچه اینستاگرام به یک مکان شلوغ و فوق العاده خصوصا برای اقدامات تجاری تبدیل شده و برای آن امکانات متعددی را نیز تعیین کرده است، با این حال برخی از اشتباهات به ظاهر کوچک و بسیار رایج باعث شده است تا بسیاری از صفحات، با رشد حداکثری مواجه نبوده و فرصت های موجود را در اختیار سایرین قرار دهند. در همین راستا و در ادامه به بررسی سه مورد منتخب آنها خواهیم پرداخت.
1-استفاده نادرست و بیش از حد از هشتگ
هشتگ ها را باید یکی از ابزارهای مفید در اینستاگرام دانست که باعث می شود تا مطالب شما در دسته بندی های گوناگون قرار گیرد. اگرچه برای هر پست، 30 هشتگ را می توان درج کرد، با این حال این امر به معنای مفید بودن این اقدام نبوده و ضروری است تا به صورت کاملا هوشمندانه از آن استفاده کنید. برای این امر در ابتدا لازم است تا به نوع مطلب ارسالی خود توجه داشته و محبوب ترین هشتگ ها را در رابطه با آن موضوع پیدا کنید. نتایج آمارها نیز حاکی از آن است که قرار دادن بیش از 9 هشتگ، عملکرد منفی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بسیار مهم است که بهترین ها را برای خود گلچین کرده و از افراط در این رابطه اکیدا خودداری کنید. همچنین توجه داشته باشید که تک کلمه ای بودن هشتگ، یک مزیت بزرگ محسوب شده و شانس دیده شدن شما را به شدت افزایش خواهد داد.
مطلب مرتبط: 5 اشتباه بازاریابی و تبلیغاتی در اینستاگرام
2-عدم وجود استراتژی منسجم
با نگاهی به بسیاری از صفحات، پی به عدم وجود یک استراتژی درست در آنها خواهید برد. در این رابطه چندین استراتژی متفاوت نیز بدون فایده خواهد بود. به همین خاطر قبل از شروع فعالیت خود ضروری است تا استراتژی خود را تعیین کرده و همواره طبق یکسری اصول رفتار کنید. این امر حتی در زمینه زیبایی و حرفه ای تر جلوه کردن صفحه شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که اینستاگرام اصولا یک پلتفرم تصویری بوده و لازم است تا اولویت اصلی خود را بر روی تهیه تصاویر جذاب و مطابق با استراتژی خود، قرار دهید. برای مثال استراتژی نایک، نمایش تصویر افرادی است که محصولات آنها را بر تن دارند. این امر در حالی است که سایر برندهای پوشاک و ورزشی، نمایش محصولات خود را اولویت اصلی خود قرار داده اند و این امر یکی از دلایلی است که نایک، بیشترین تعداد دنبال کننده را در مقایسه با سایرین دارد. به همین خاطر وجود استراتژی درست و پایبند بودن به آن، بسیار مهم خواهد بود.
3-عدم تعامل کافی
این امر که انتظار داشته باشید که افراد تنها نظاره گر اقدامات شما باشند، بدون شک بزرگ ترین اشتباهی است که نه تنها در استفاده از اینستاگرام، بلکه تمامی شبکه های اجتماعی ممکن است مرتکب شوید. در این رابطه توجه داشته باشید که لازم است تا به دنبال پاسخگویی به مخاطبان و تحریک آنها برای افزایش تعامل با خود باشید. برای این امر قابلیت استوری اینستاگرام و مطرح کردن یک سوال در پایان متن زیر عکس-های خود، دو اقدام بسیار سودمند محسوب می شود. همچنین شما می توانید انواع مسابقات و چالش ها را نیز ایجاد کنید تا افراد به خوبی با شما درگیر شوند. در این رابطه توجه داشته باشید که هدف از فعالیت در شبکه های اجتماعی تنها کسب دنبال کننده بوده و لازم است تا به دنبال ایجاد ارتباط نزدیک با آنها نیز باشید. در نهایت تنوع و استفاده از تمامی قابلیت های اینستاگرام، از دیگر موارد مهم و تعیین کننده محسوب می شود.