شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مالیات بر گردش حساب سال 1401

1 سال پیش ( 1401/6/22 )
 

به تازگی مالیات بر گردش حساب سال 1401 به طور سختگیرانه تری اعمال می شود. این امر باعث شده است که شهروندانی که درآمد های بالا و یا سپرده گذاری های کلانی ندارند نیز نگران شوند زیرا هر فردی به نوعی درآمد دارد و این درآمد در حساب او در حال گردش است. در این مقاله از یارتکس قصد داریم تا شما را با مالیات بر گردش حساب و خدمات مالی و مالیاتی مربوط به آن بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله از مجموعه مالی و مالیاتی یارتکس با ما همراه باشید.

مالیات بر گردش حساب های بانکی عادلانه است یا خیر؟

بسیاری از افراد کم درآمد یا حتی افراد با درآمد متوسط با شنیدن نام قانون مالیات بر گردش حساب نگران می شوند زیرا در هر صورت حساب هر شاغلی گردشی دارد. اما جالب است بدانید که این قانون به خوبی برای شهروندان تعریف نشده و باعث ایجاد یک سوء تفاهم بزرگ شده است. هدف از تدوین قانون مالیات بر گردش حساب سال 1401 تشخیص حساب های بانکی مشکوک و جلوگیری از فرار مالیاتی یا پولشویی است.

چه کسانی باید نگران مالیات بر گردش حساب باشند؟

هر فردی صرفنظر از نوع شغل خود درآمدی دارد، به طور مثال کارمندان یا کارگران در هنگام دریافت حقوق خود مالیاتی را به اداره مالیات می پردازند. این پول که قبلاً مالیات آن پرداخت شده است در حساب بانکی فرد گردش می کند و هیچ مشکلی برای او به وجود نمی آورد.

اما در کنار این افرادی هستند که مبلغی پول با منبعی ناشناص در حساب آنها در حال گردش است. اعمال قانون مالیات بر گردش حساب می تواند پول هایی با منبع ناشناس را تشخیص دهد و اجازه فرار مالیاتی یا حتی پولشویی برای مشاغل غیرقانونی را به کسی ندهد.

پس اعمال مالیات بر گردش حساب سال 1401 برای افرادی که از راه درستی درآمد کسب می کنند نگران کننده نیست بلکه الزام به پرداخت آن می تواند فواید بسیاری برای نظام مالی و بانکی کشور به دنبال داشته باشد. پرداخت آن نه تنها می تواند عدالت مالی و مالیاتی را برقرار کند بلکه می تواند از فساد و رانت خواری نیز جلوگیری کند.

مالیات بر گردش حساب سال 1401

با مالیات بر گردش حساب آشنا شوید!

حال که با تعریف درست مالیات بر گردش حساب و ضرورت اعمال آن آشنا شده اید، زمان آن رسیده است که با نحوه اعمال آن نیز آشنایی مختصری پیدا کنید. دریافت مالیات گردش حساب بانکی یا همان مالیات تراکنش های بانکی یکی از مهم ترین اهداف سازمان امور مالیاتی کشور است. در صورتی که برای فرد تراکنش بانکی مشکوکی ثبت شده باشد و پرونده مالیاتی نیز برای او تشکیل نشده باشد به سازمان امور مالیاتی فراخوانده می شود و موظف به پر کردن اظهارنامه مالیاتی و تسلیم آن در زمان مقرر به این سازمان می گردد.

بر این اساس برای تبیین قوانین و شرایط این مالیات بخشنامه ای به تمام بانک های سطح کشور ابلاغ شده است و بر تمام تراکنش های بانکی مشکوک نظارت می شود، لازمه اجرای این قانون ایجاد تعامل مناسب و پایدار میان بانک و سازمان امور مالیاتی کشور است. همه حساب های بانکی مشمول مالیات بر گردش حساب سال 1401 نمی شوند بلکه حساب هایی که تراکنش های بانکی مشکوک دارند مورد کنترل و بررسی قرار می گیرند. اغلب این تراکنش ها بدون هیچ توجیه منطقی و اکثراً برای فرار مالیاتی انجام می شوند.

به کدام تراکنش های بانکی تراکنش مشکوک می گویند؟

تا اینجا متوجه شدیم که قانون مالیات تراکنش های بانکی صرفاً بر حساب هایی با عملکرد مشکوک، اعمال می شود. در این قسمت می خواهیم شما را با تراکنش هایی که از نظر سازمان امور مالیاتی کشور مشکوک به نظر می رسد آشنا کنیم.

در کل سرمایه ای که افراد در حساب بانکی خود دارند در حیطه خدمات مالی و مالیاتی اهمیت چندانی ندارد. آنچه که برای سازمان امور مالیاتی ارزشمند است مبالغی است که به حساب واریز یا از آن برداشت می شود یا به طور ساده تر همان گردشی که در حساب بانکی افراد جریان دارد. مالیات بر گردش حساب سال 1401 به همین گردش های مشکوک اعمال می شود.

برای درک بهتر تراکنش های مشکوک، ابتدا شما را با تراکنش های بانکی سالم و بدون اشکال به شرح ذیل آشنا می کنیم:

  • تراکنش های بانکی حاصل از درآمد های معاف از مالیات
  • تراکنش های مربوط به پرداخت بدهی یا دریافت طلب
  • گردش های بانکی حاصل از منابع درآمدی دستمزد، حقوق و اجاره مجاز
  • گردش حساب بانکی به منظور دریافت وام و تسهیلات
  • گردش حساب بانکی و تراکنش های بانکی حاصل از امور کشاورزی
  • گردش های مالی حاصل از امور وقف، ارث، حبس و نذر

بدین ترتیب سازمان امور مالیاتی کشور می تواند با بررسی تراکنش های بانکی، صحت و درستی اظهارنامه های مالیاتی را کنترل کند و اختیار دارد تا تمام تراکنش های بانکی در سراسر کشور را برای پیدا کردن تراکنش های مشکوک بررسی نماید.

چگونه مالیات بر گردش حساب محاسبه می شود؟

شما می توان برای محاسبه مالیات بر گردش حساب خود با مشاوره پرونده مالیاتی خود در مجموعه یارتکس مشورت نمایید. نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب سال 1401 بدین ترتیب است که این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی از گردش حساب های بانکی افراد و بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود.

بر این اساس مالیات تراکنش های بانکی برای درآمد تا سقف ۵۰ میلیون تومان ۱۵ درصد، درآمد بین ۵۰ تا 100 میلیون تومان ۲۰ درصد و برای درآمد مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان نیز ۲۵ درصد است.

با جزئیات بخشنامه مالیات بر گردش حساب سال 1401 آشنا شوید!

در بخشنامه ای که اداره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تاریخ 04/03/1401 به تمام بانک های کشور ابلاغ کرده است، جزئیات زیر وجود دارد:

مجموع حداکثر سقف گردش بدهکار و بستانکار (برداشت و واریز) تمام حساب های بانکی شخص حقیقی فاقد شغل یعنی بازنشسته، مستمری بگیر و بیکار (دانش آموز، دانشجو و بانوان خانه دار) در طول یکسال به شرح ذیل است:

  • بازنشسته تا 20 میلیارد ریال
  • مستمری بگیر تا 10 میلیارد ریال
  • بیکار تا 5 میلیارد ریال

نکته: درآمد اجاره املاک، سود سپرده بانکی و انتقال حساب بین بانکی شخص در محاسبات سقف تعیین شده، آورده نمی شود.

رسیدگی به امور مالی و مالیاتی و درخواست حسابدار آنلاین با مجموعه یارتکس

همان طور که می دانید یکی از عواملی که باعث فروپاشی نظام مالی یک کشور می شود کسب درآمدهای غیرمجاز و پولشویی توسط مشاغل مختلف است. سازمان امور مالیاتی با وضع قوانین مختلفی مانند مالیات بر گردش حساب سال 1401 تمام تلاش خود را برای مبارزه با این مفاسد اقتصادی انجام داده است.

در این مطلب که توسط کارشناسان مجموعه یارتکس به رشته تحریر در آمده است با مالیات بر گردش حساب سال 1401 بیشتر آشنا شده و متوجه شده اید که این قانون فقط به تراکنش های مشکوک اعمال می شود. بدین ترتیب تمام کسانی که حساب آنها در حال گردش است مورد بررسی قرار نمی گیرند بلکه تنها افرادی که گردش های خارج از عرف و درآمد خود دارند، برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی فراخوانده می شوند.

گفتنی است جهت رسیدگی خصوصی به امور مالی و یا تماس با بهترین وکیل مالیاتی غرب تهران کافی است با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۴۴۶۲۶۷۲۱

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iLwshJZZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه