پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

موفقیت در هر کاری نیازمند دانش کافی است. در این رابطه کتاب ها از جمله بهترین منابع موجود محسوب می شوند.

در همین راستا در این مقاله به معرفی 46 کتاب برتر مدیریتی خواهیم پرداخت.

1-اولین تجربه مدیریتی(1978)

نویسنده: لورن بلکر

این کتاب یک راهنمای عمل بسیار خوب برای مدیران محسوب می شود که در آن به صورت گام به گام اقدامات لازم را برای رسیدن به موفقیت شرح می دهد. بدون شک ضرورت مطالعه آن برای مدیران جوان و تازه کار به علت نداشتن تجربه کافی، از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار خواهد بود.

2-با چرا شروع کنید(2009)

نویسنده: سایمون سیلک

این کتاب از جمله پرفروش ترین های سال انتشار خود بوده است که در آن سایمون سیلک که به عنوان یک سخنران مدیریتی نیز شناخته می شود، به ارائه راهکارهایی می پردازد که در نهایت باعث می شود تا بتوانید به عنوان یک مدیر الهام بخش فعالیت کنید. جالب است بدانید که وی در همان سال سخنرانی ای را در همایشTED صورت داده است که به عنوان سومین سخنرانی برتر تمام دوران آن شناخته شده است. نکته بارز دیگر این کتاب این است که نگاهی به رهبران موفق نظیر استیو جابز داشته و به تشریح علت موفقیت و رهبری فوق العاده آن ها می پردازد.

3-پنج وسوسه یک مدیرعامل(1998)

نویسنده: پاتریک لینچیونی

درست به مانند تیتر این کتاب، موضوع آن در رابطه با 5 وسوسه ای است که اغلب مدیران با آن مواجه خواهند شد. با این حال آمارها در این رابطه حاکی از آن است که آن ها چندان تلاشی برای رفع آن نکرده و این امر باعث می شود تا با مشکلاتی مواجه شوند. به همین خاطر نویسنده در تلاش است تا در قالب داستان افراد را نسبت به این موارد آگاه و راهکارهای برطرف کردن آن را تبیین کند. پنج عنوان مورد بحث در این کتاب نیز شامل 1-وسوسه حفظ مقام و جایگاه 2- وسوسه محبوبیت 3-وسوسه کمال گرایی 4- وسوسه یکسان سازی 5-وسوسه نتیجه گرایی، است

4-رهبری استارتاپ(2014)

نویسنده: درک لیدو

در این کتاب نویسنده که خود سابقه کارآفرینی و مدیریت یک شرکت را در کارنامه دارد، به معرفی تجربه های مدیریتی خود می پردازد که خواندن آن بدون شک برای هر فردی که تمایل دارد تا در حوزه اقتصاد فعالیتی را داشته باشد، حائز اهمیت خواهد بود. درواقع وی بسیار معتقد است که نیمی از راه شکل دهی به شخصیت مدیریتی خود از طریق ایجاد انگیزه در بین افراد تیم و تلاش برای به روز کردن روش های مدیریتی و بازنگری در آن ها، شکل خواهد گرفت.

5-سئو خدای من است(2001)

نویسنده: لری.اس جولیان

این کتاب به ارائه راهکارهایی می پردازد که با رعایت کامل اخلاقیات، مدیران قادر خواهند بود تا رضایت کارمندان را نسبت به کاری که انجام می دهند، به دست آورند. با این حال این کتاب تنها موضوع خود را محدود به این مقوله نکرده و اطلاعات و راهکارهای مناسبی را نیز در زمینه سئو(بهینه سازی موتورهای جست وجو) ارائه می دهد.

6-هکرها و نقاشان(2004)

نویسنده: پل گراهام

این کتاب درواقع مجموع مقالاتی است که نویسنده آن در رابطه با دنیای کامپیوتر و مهارت هک به چاپ رسانده است. وی کتاب خود را با این سوال آغاز می کند که چرا هکرها محبوب نیستند؟ وی همچنین در تلاش است تا دیدگاه ها را نسبت به این مقوله عوض کرده و آن را کاری زیبا و تاثیرگذار مانند اقدامات نقاشان، معرفی کند. در آخر نیز وی به ارائه راهکارهای استفاده درست از این فضا و کسب درآمد از آن می پردازد. بدون شک کارآفرینان برای موفقیت در عصر حاضر لازم است تا پیوند و ارتباط مناسبی را نیز به دنیای کامپیوتر و تکنولوژی برقرار سازند. به همین خاطر مطالعه این کتاب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

7-غیرقابل پیش بینی(2008)

نویسنده: دن آریلی

این کتاب یک نگاه روان شناختانه به امر مدیریت و رهبری در شرکت ها داشته و در تلاش است تا هر رفتار آن ها را ریشه یابی کند. بدون شک هنگامی که دلایل مخفی و علت اصلی بسیاری از رفتارها را بدانید، قادر خواهید بود تا آن را مدیریت و یا حتی اصلاح کنید. این کتاب به علت این امر که رفتارهای احتمالی افراد تیم را نیز نسبت به تصمیمات مدیران تبیین می کند، باعث می شود تا رفتار مدیریتی آن ها نیز بهبود یابد. بدون شک پس از مطالعه این کتاب شما افکار و عقاید خود را به شیوه بهتری شکل خواهید داد.

مطلب مرتبط: ۵ کتاب پیشنهادی بیل گیتس برای تابستان امسال

8-مدیریت حداکثر خروجی(1983)

نویسنده: اندرو گرو

نویسنده این کتاب درواقع موسس ابر شرکت اینتل است که تا کنون چندین کتاب ارزشمند را به رشته تحریر درآورده است. در این کتاب وی با توجه به کارنامه بسیار موفق خود، به ارائه راهکارهایی می پردازد که می تواند شرکت را دچار تحول و رسیدن به موفقیت های بزرگ نماید. درواقع این کتاب به نقش تیم و توسعه درست آن در موفقیت شرکت تاکید بسیاری دارد.

9-مثل یک هنرمند سرقت کن(2012)

نویسنده: استیو کلئون

نویسنده این کتاب در تلاش است تا افراد را به این باور برساند که مدیران باید همواره از تفکر خلاق برخوردار باشند. بدون شک شما تنها زمانی قادر خواهید بود تا به موفقیت در تمامی مقاطع دست پیدا کنید که در برابر مسائل مختلف، چندین راهکار مناسب را داشته باشید که نیازمند مدیری خوش فکر است. اگرچه ممکن است شما نتوانید همواره به راهکارهای نوینی دست پیدا کنید، با این حال کپی برداری های شما نیز باید با قوانین و ظرافت هایی همراه باشد.

10-تحت شرایط پیچیده(2011)

نویسنده: استیون لوی

این کتاب با مثال های متعدد شما را نسبت به نحوه کار شرکت های بزرگ آشنا می سازد. برای مثال در بخشی از این کتاب نحوه کار در شرکت گوگل به صورت کامل شرح داده شده و افراد به خوبی با نحوه مدیریت آن آشنا می شوند که آگاهی نسبت به این مثال ها در نهایت شما را به الگوهای مدیریتی بسیار خوبی خواهد رساند.

11-نتایج از خود محافظت خواهند کرد(2009)

نویسنده: بیل والش

نویسنده در این کتاب رهبری در ورزش فوتبال آمریکایی را مدنظر قرار داده و با تبیین اصول و قواعد آن در تلاش است تا به الگویی جامع و کاربردی از مدیریت دست پیدا کند.

12-هنر جنگ(1722)

نویسنده: سان تزو

این کتاب درواقع دست نوشته های یکی از فرماندهان نظامی ارتش چین باستان است که در آن اصول رهبری از نگاه خود را مشخص کرده است. اگرچه حضور این کتاب در لیست کتاب های مدیریتی شاید کمی عجیب به نظر برسد، با این حال هنر جنگ حاوی نکات ارزشمند و استراتژی های جذابی است که به کارگیری آن برای هر شرکتی مفید خواهد بود.

13-گاو بنفش(2003)

نویسنده: ست گودین

این کتاب به ارائه راهکارهایی می پردازد که می تواند عملکرد شما را در زمینه ارائه محصول و خدمات کاملا متحول سازد. همچنین در هر فصل از آن مثال های متعددی از برترین شرکت ها وجود دارد که به درک بهتر هر مفهوم کمک می کند.

14-از خوب به بهترین(2001)

نویسنده: جیمز.سی کولینز

نویسنده در این کتاب پس از پنج سال تحقیق، نتایج به دست آمده را در رابطه با نحوه رساندن شرکت به بهترین شرایط ممکن را تبیین می نماید. نکته بارز دیگر آن مشخص کردن اقداماتی است که مدیران باید در هر مرحله انجام دهند. به همین خاطر این کتاب در اصل یک راهنمای عملی نیز محسوب می شود.

مطلب مرتبط: 9 کتاب ضروری برای موفقیت در امر مدیریت

15-مانند زاک فکر کن(2012)

نویسنده:کاترینا والکر

موضوع اصلی این کتاب موسس شرکت فیس بوک است. درواقع نویسنده در تلاش است تا مخاطب را با پنج راز مارک زاکربرگ آشنا سازد که ناشی از شیوه های مهم مدیریتی و تصمیم گیری وی است.

16-چرا استارتاپ ها شکست می خورند(2011)

نوسنده: دیوید فین لیپ

جالب است بدانید که آمارها در رابطه با دنیای کارآفرینی حاکی از آن است که درصد بسیار بالایی از آن ها با شکست مواجه می شوند. به همین خاطر این کتاب در تلاش است تا علت این امر را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای موفقیت در این رابطه را معرفی کند.

17-کاهش هوشمندانه(2014)

نویسنده: شین اسنو

این کتاب به خوبی اهمیت اقدامات کوچک برای رسیدن به موفقیت را نشان داده و در تلاش است تا مواردی را که در این دسته قرا می گیرند، برای مدیران مشخص کند.

18-بازنگری(2010)

نویسنده: جیسون فرید

این کتاب در تلاش است تا کارآفرینان را متوجه افکار و عقایدشان کند و ضرورت بازنگری در آن ها را متذکر شود. درواقع نویسنده این کتاب بر این باور است که روند شکل دهی به یک کسب وکار در عصر حاضر با مشکلاتی مواجه است که اصلاح آن تنها از طریق بازنگری در افکار و روش ها امکان پذیر خواهد بود. سادگی متن و استفاده فراوان از عکس و تصاویر مرتبط با هر بخش، از دیگر مزیت های این کتاب محسوب می شود.

19-نقطه عطف(2000)

نویسنده: مالکوم گلدول

در این کتاب مدیران با اصول اعمال تغییرات در شرکت خود آشنا شده و نحوه شکل دهی به یک ایده جدید و اجرایی کردن آن، به خوبی مشخص می شود. همچنین در این کتاب علت های این امر که چرا یک ایده موفق می شود تا در مدت زمان کمی انقلابی را در عرصه خود ایجاد کند، مورد بررسی قرار می گیرد.

20-ایلان ماسک(2015)

نویسنده: اشلی ونس

این کتاب درواقع زندگینامه کارآفرین معروف، ایلان ماسک است که فعالیت های وی انقلابی را در عرصه های مختلف به وجود آورده است. بدون شک آشنایی با زندگی و افکار کارآفرینان بزرگ نیز دارای اهمیت بسیار بالایی خواهد بود.

21- صفر به یک(2014)

نویسنده: پیتر تیل

این کتاب به خوبی نشان می دهد که کارآفرینان چگونه یک ایده و یا نوآوری را شکل و پیاده سازی می کنند. نویسنده این کتاب موسس شرکت PayPal و از نخستین سرمایه گذاران فیس بوک محسوب می شود. این کتاب به خوبی شما را کمک خواهد کرد تا از نقطه صفر و عملا از هیچ بتوانید شرکت خود را شکل دهید.

22-مدیریت فرآیند کسب وکار(2013)

نویسنده: مارلون دوماس

این کتاب نگاهی عملی به نحوه انجام کار در سازمان برای استفاده از تمامی قابلیت ها و در نتیجه به دست آمدن بیش ترین خروجی ممکن، است. در صورتی که علاقه مند به روش های عملی مدیریتی هستید، این کتاب کاملا مناسب شما خواهد بود.

مطلب مرتبط: 8 کتابی که شما را به مدیری بهتر تبدیل خواهد کرد

23-معضل نوآور(1997)

نویسنده: کلایتون. ام کریستنسن

پرفروش ترین کتاب وال استریت ژورنال و موثرترین کتاب در حوزه مدیریت در میان کتاب های به چاپ رسیده از فست کمپانی درواقع اثر جاودانه کریستنسن است. در این کتاب شما با این واقعیت مواجه خواهید شد که تمامی شرایط موقتی خواهند بود به همین خاطر لازم است تا همواره برنامه ای برای ایجاد تحول در بازار در اختیار داشته باشید. جالب است بدانید که معضل نوآور در صدر کتاب های مورد علاقه استیو جابز قرار داشته که وی بارها از آن تمجید کرده است.

24-مدیریت بی حاصل(2015)

نویسنده: جیکوب استولر

در این کتاب نویسنده نگاهی جدی به شیوه مدیریتی مدیران ژاپنی داشته که نتیجه آن رسیدن به مجموعه راهکارهای بسیار مفید و روش های جذاب، است. در این رابطه توجه داشته باشید که این کتاب حاوی نکات ارزشمندی در رابطه با سئو نیز است که در هر فصل بخشی نیز به آن اختصاص یافته است. 

25-چیزی که پس از از دست دادن یک میلیون دلار یاد گرفتم(1994)

نویسنده: جیم پاول

نویسنده این کتاب فردی است که پس از دست دادن تمام ثروت خود، موفق شد تا در یک دهه، به ثروتی سه برابر بیشتر دست پیدا کند. همین امر باعث شده است تا وی شهرتی فوق العاده را به دست آورد و کتابی را در رابطه با نحوه انجام کار خود منتشر کند. درواقع وی در این کتاب به خوبی نشان می دهد که چگونه از اشتباهات می توان یک میان بر برای کسب موفقیت ساخت.

26-استیو جابز باشید(2015)

نویسنده: برنت شلندر

این کتاب به خوبی سیر تحول و تبدیل شدن استیو جابز به یکی از اسطوره های کارآفرینی را به خوبی نشان می دهد که حاوی نکات ارزشمند بسیاری است. درواقع این کتاب به خوبی روایتگر مسائل و تصمیماتی است که استیو جابز را به مرور در بالاترین جایگاه ممکن قرار داد.

27-اول انجام بده سپس ارزیابی کن(2015)

نویسنده: ناتان فور

این کتاب به خوبی مراحل شکل دهی به یک شرکت حرفه ای را تشریح کرده و خود شما را به صورت مرحله به مرحله یاری می کند. با این حال در تمامی بخش هاب این کتاب شما تنها با یک راهکار مواجه نیستید و این امر قدرت اختیار شما را افزایش خواهد داد. درواقع شما می توانید با توجه به شرایط خود، در نهایت بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید.

28-مدیریت وارن بافت(2002)

نویسنده: رابرت میلر

در سراسر جهان، بافت را به عنوان موفق ترین سرمایه گذاری تاریخ می شناسند. به همین خاطر نویسنده در این کتاب نگاهی اجمالی به استراتژی های او انداخته و تلاش کرده است تا خواننده را به خط فکری وارن بافت در رابطه با مسائل اقتصادی، آشنا سازد.

29-تمامی روش ها(2011)

نویسنده: اریک رایان

نویسنده این کتاب از جمله کارآفرینان موفق در زمینه کالاهای بهداشتی بوده و تلاش کرده است تا تمامی رازها و اصول خود برای موفقیت را به خوبی شرح دهد. از جمله نکات جالب این کتاب ارائه راهکارهایی است که باعث می شود تا افراد بتوانند خود را با روند تغییرات جهانی، وفق دهند.

30-پدر پولدار پدر فقیر(1997)

نویسنده: رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی را همواره به علت تئوری های نوآورانه در اقتصاد می شناسند. وی در این کتاب به معرفی یک نگاه درست و روش های کارآمد و نوینی می پردازد که می تواند وضعیت اقتصادی افراد را متحول سازد. همچنین در این کتاب به خوبی روش افزایش هوش مالی در فرزندان و ضرورت آن را به خوبی به نمایش می گذارد.

مطلب مرتبط: 10 کتاب ضروری برای مدیران جوان

31-استراتژی اقیانوس آبی(2004)

نویسنده: وی چان کیم

استراتژی اقیانوس آبی را باید در رده کتاب های کلاسیک در رابطه با دانش مدیریت و استراتژی دانست. محور اصلی آن نیز در رابطه با مقوله رقابت است. با این حال نگاه نویسنده کاملا متفاوت با عقیده رایج بوده و در تلاش است تا مخاطب را به این باور برساند که برای موفقیت در این امر بهتر است اصلا وارد آن نشد. درواقع شما با مطالعه این کتاب به استراتژی های درستی دست پیدا خواهید که راهنمای مدیریتی مناسبی خواهد بود.

32-بنیان گذاران در محل کار(2001)

نویسنده: جسیکا لیوینگستون

نویسنده در این کتاب با مصاحبه از تعداد زیادی از برترین کارآفرینان، به مجموعه ای از نکات مدیریتی رسیده است. بدون شک استفاده از موارد ذکر شده، سطح کاری شما را متحول خواهد کرد.

33-مدیرعاملی بی پرده(2014)

نویسنده: اریک مالی

تمرکز اصلی این کتاب بر روی ارائه روش یادگیری از شکست ها و موفقیت ها است. درواقع نویسنده آن آقای اریک مالی بر این باور است که بازبینی این موارد خود حاوی نکات ارزشمندی خواهد بود که عملکرد شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علت نام این کتاب نیز به این خاطر است که هیچ چیز برای یک مدیر نباید مجهول باقی بماند.

34-شاهزاده(1532)

نویسنده: نیکولا ماکیاولی

بدون شک ماکیاولی شناخته شده ترین استاد در حوزه علم سیاست محسوب می شود. وی در این کتاب نگاه متفاوتی نسبت به مقوله قدرت داشته و در بین نصیحت های خود، چندان جایگاهی برای اخلاقیات قائل نمی شود. با این حال این کتاب شما را وارد دنیایی جدی از مفهوم حکومت و استفاده از قدرت خواهد کرد.

35-هنر شروع(2004)

نویسنده: گای کاواساکی

در این کتاب شما با اصول یازده گانه مدیریت درست آشنا خواهید شد. برای مثال در فصل های نخست به صورت کامل مراحل و اصول جذب سرمایه، استخدام نیرو و ساخت برند توضیح داده می شود. جالب است بدانید که نویسنده این کتاب سابقه کار در شرکت اپل را داشته و همین امر باعث شده است تا کتاب حاوی تجربه های او از این شرکت فوق العاده نیز باشد.

36-انقلاب تولیدی(2013)

نویسنده: گاب زیکرمن

این کتاب نگاهی جامع به رهبری در صنعت بازی های رایانه ای داشته و در آن اصول موفقیت در این عرصه، به خوبی توضیح داده شده است. با این حال این کتاب حاوی نکات ارزشمندی در رابطه افزایش بهره وری، حفظ بهترین استعدادها و افزایش وفاداری مشتریان است.

37-خط لوله رهبری(2000)

نویسنده: رام چاران

این امر یک واقعیت است که بسیاری از شرکت ها برنامه ای برای ایجاد و رشد رهبران آینده خود ندارند، همین امر هم باعث می شود تا با کنار رفتن یک مدیر موفق، آن ها عملا با مشکلات بسیاری مواجه شوند. این کتاب در تلاش است تا نحوه و اهمیت این امر را به خوبی متذکر شده و افراد را در این مسیر یاری کند. بدون شک با این سیاست شما می توانید آینده شرکت را تضمین شده تصور کنید.

38-استارتاپ درخشان(2011)

نویسنده: اریک رایس

اریک رایس را باید یکی از موفق ترین افراد عرصه استارتاپ دانست. وی در این کتاب به بررسی الزامات یک کسب وکار نوپا پرداخته و موفق شده است تا نگاه های بسیاری را متوجه خود کند.

39-فنجان های خالی (2002)

نویسنده: رابین شارما

نویسنده در این کتاب سعی دارد تا اهمیت تفکر و ذهن یک مدیر را بر روی مسائل مختلف، تبیین کند. درواقع نویسنده بر این باور است که باید مدیران در ابتدا بر روی طرز تفکر و دیدگاه های خود کار کنند تا بتوانند تصمیمات درست را ایجاد کرده و شرکت را در مسیر درست قرار دهند.

40-کارآفرینان اروپایی در محل کار(2012)

نویسنده: پدرو سانتوس

این کتاب به خوبی نشان می دهد که شرکت های اروپایی چگونه موفق شده اند تا خود را در بالاترین سطح ممکن قرار داده و جهان را تحت سیطره خود درآورند. بسیاری از بخش های این کتاب از طریق مصاحبه مستقیم کامل شده است که در نوع خود بسیار جالب است.

41-گروس موفق(2011)

نویسنده: اندرو کلانسی

نویسنده در این کتاب تجربیات و خلاصه برترین کتاب های مدیریتی را ذکر کرده و مجموعه ای کامل را در اختیار شما قرار می دهد.

42-نابودش کن(2009)

نویسنده: گری واینرچاک

این کتاب به خوبی نشان می دهد که چگونه می توان به کار خود عشق ورزید. در نهایت افراد تحت این شرایط قادر به امیدواری بالا به موفقیت خود خواهند بود.

43-  48 قانون قدرت(1998)
نویسنده: رابرت گرین

نویسنده در این کتاب شخصیت های بزرگ تاریخ را مورد بررسی قرار داده و در آخر به علل موفقیت آن ها پرداخته است. در نهایت شما با مطالعه این کتاب با 48 قانون کسب قدرت آشنا خواهید شد.

44-جنگ های پی پال(2004)

نویسنده: اریک جکسون

پی پال درواقع بزرگ ترین سیستم پرداخت آنلاین در جهان محسوب می شود که نویسنده در کتاب خود به نحوه شکل گیری و کسب موفقیت آن پرداخته است.

مطلب مرتبط: 5 کتاب تجاری مهم برای خواندن در طول تعطیلات

45-راه مکنزی(1999)

نویسنده: اتان راسیل

این کتاب به صورت خلاصه به بررسی تکنیک های مدیریتی برترین کارآفرینان جهان پرداخته است. جالب است بدانید که امروزه مکنزی به عنوان یک شرکت مشاور کسب وکار به شهرت فراوانی دست پیدا کرده است.

46-مدیر یک دقیقه ای و میمون ها(1985)

نویسنده: کنت بلانچارد

این کتاب به خوبی نشان می دهد که مدیران چگونه می توانند حجم کاری خود را بدون از دست دادن کنترل شرکت، کاهش دهند. درواقع این کتاب به ارائه راهکارهایی می پردازد که در این زمینه کاملا مفید است.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VJowIYSP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
محمدحسین :
3 سال پیش
باسلام لطفا کتاب به دنیای مدیریت خوش آمدید که از نظر مجله فوربس به عنوان بهترین کتاب مدیریت سال 2020 انتخاب شده است نیز در صورت امکان بپردازید. ممنون
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه