مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه، سازمان توسعه تجارت چین را بزرگترین شریک تجاری ایران خواند و گفت: 29 درصد از کل صادرات ایران به چین صورت میگیرد و از سوی دیگر یکچهارم نیازهای کشورمان را چینیها تامین میکنند. به گزارش ایسنا، مجتبی موسویان در همایش تجارت ایران و چین اظهار کرد: براساس آمار 10 ماهه امسال، هشت میلیارد و 110 میلیون دلار کالای غیرنفتی به چین صادر شده که این رقم 29 درصد از میزان صادرات ایران به کشورهای دیگر را تشکیل میدهد. وی با بیان اینکه یکسوم مقصد کالای صادراتی ایران را چین به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: میتوان گفت حدود یک چهارم نیازهای کشورمان را شرکتهای چینی تامین میکنند که معادل 24درصد است و چین بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب میشود.
موسویان اظهار کرد: مسئولان چینی قصد دارند در سال 2020 بیشترین میزان درآمدهای توریستی حاصل از گردشگری را در دنیا جذب کنند و از طریق برند و توسعه فناوریها ثروت بهدست آورند. مدیر کل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در نظر داریم با کشورهایی مثل چین مراودات خود را گسترش دهیم، اظهار کرد: فرهنگ غنی کشور چین و اصلاحاتی که آنها انجام دادهاند، رمز موفقیتشان بوده است.
ایران هشتمین کشور برای چینیها در سرمایهگذاری
وی با بیان اینکه چین با جذب 120 میلیارددلار سرمایهگذاری در دنیا مقام اول را به خود اختصاص داده است، افزود: این کشور توانسته 80 میلیارد دلار در خارج از کشورش سرمایهگذاری کند و ایران بهعنوان هشتمین کشوری است که چین در آنجا سرمایهگذاری کرده است. موسویان با بیان اینکه باید فعالیتهایی که سازمان توسعه تجارت در جهت توسعه روابط با چین انجام داده مطرح و ارائه شود، گفت: برگزاری اینگونه همایشها در فاز اول برای شرکای تجاریمان در روسیه و عراق برگزار شده و امروز همایشی با کشور چین داریم که بزرگترین شریک تجاری ما از نظر واردات و صادرات غیرنفتی است.
همچنین در این همایش عباس خالقیتبار، مدیر مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اظهار کرد: به دنبال پیدا کردن راهکارها و پیشنهادهایی درباره توسعه فعالیتها با چین هستیم که در این زمینه بخش خصوصی به اطلاعاتی نیاز دارد تا بتواند حداقل با رویکردی میانمدت به سرمایهگذاری اقدام کند.
تمایل شرکتهای معتبر چینی به سرمایهگذاری در خارج از کشورشان
وی افزود: قصد داریم مـدلهـای سـرمایهگذاری مشترک و بحث تبادل پولی بین این دو کشور را در این همایش مطرح کنیم و با نگاه به برخی آمارها به این نتیجه میرسیم که 80 درصد شرکتهای معتبر و بزرگ چینی به سرمایهگذاری در خارج از کشور خودشان تمایل دارند. خالقیتبار، با بیان اینکه کشور چین بهعنوان موتور محرکه تولید است، با طرح این پرسش که معجزه اقتصادیشدن چین چگونه انجام شده و رمز موفقیت این کشور در مهندسی معکوس چیست، اظهار کرد: دغدغه تجار ایرانی اعتبارسنجی و صحهسنجی تجار چینی است. اگر فضای مفاهمه سیاسی و اقتصادی با چین که به خوبی آغاز شده ادامه یابد، میتوانیم به نتایج بسیار خوبی برسیم.
مدیر مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با بیان اینکه باید به نقش مشترک اتاقهای بازرگانی و تاثیرات آنها در این زمینه توجه کنیم، گفت: نخستین و مهمترین بحث این است که بدانیم نیازهای اساسی بازار 1.3 میلیاردی مصرف در چین چیست و به خوبی آن را بشناسیم. وی با تاکید بر اینکه باید استانداردهای کالاهای چین را به خوبی بشناسیم، افزود: برای همکاری مشترک با این کشور باید استاندارد کالاهایی را که قرار است صادر شود بهخوبی شناسایی کنیم، زیرا کیفیت زندگی در این کشور با گذشتهها فرق کرده و باید کالاهایی که به آنجا صادر میشود کیفی باشد.
خالقیتبار، با بیان اینکه اگر بخواهیم مدیریت هوشمندانهای در حوزه کیفیسازی کالاها از چین داشته باشیم باید از مدلهای مشخصی پیروی کنیم، گفت: باید بهترین و سریعترین مسیرهای حملونقلی به چین شناسایی شود و بحث تبادلات پولی و راهکارهایی برای برونرفت از تحریم بانکی نیز در نظر گرفته شود.