یکی از بخشهای مهمی که در توسعه کسبوکار موثر است دقت، سرعت و شفافیت است. امروزه فضای مجازی سرعت را در اختیار صاحبان کسبوکار قرار داده است و آنها بهراحتی میتوانند با سرعت بیشتری از وضعیت بازار، گرایش مشتریان به کالاهای مختلف و همچنین مقدار تقاضا باخبر شوند و این مسئلهای است که در دنیای غیرمجازی با کندی صورت میگیرد. یکی دیگر از امکاناتی که فضای مجازی برای صاحبان کسبوکار فراهم میکند شفافیت است.
در واقع دنیای مجازی این امکان را فراهم میآورد تا کسبوکار در یک رقابت گسترده در منظر عموم مخاطبان قرار گیرد و صاحبان کار و سرمایه از کم و کاستیهای خدماتی که ارائه میدهند اطلاع پیدا کنند و بتوانند در این فضای رقابتی که به وجود آمده کیفیت خدماتشان را بالا ببرند و زمینه رضایت مشتریان خود را فراهم آورند. شفافیت در دنیای مجازی میتواند به توانمندسازی واحدهای ارائهدهنده خدمات و همچنین توسعه کسبوکار کمک کند.
در دنیای کسبوکار یکی از موانعی که وجود دارد مسئله زمان و مکان است. اینکه در کدام زمان و در چه مکانی خدماتمان را به مشتریان ارائه دهیم تا بازده بیشتری داشته باشد بسیار مهم است و خوشبختانه فضای مجازی این محدودیت و موانع را از بین برده و بعد زمان و مکان را حذف کرده است. در واقع فضای مجازی با از بین بردن بعد زمان و مکان باعث شده فضای کسبوکار را در سطح جهانی لمس کنیم و اینکه در کدام شهر و کشور و در کدام بازار محصولات را ارائه دهیم فرق چندانی ندارد.
* جامعه شناس