«ماتیاس مولر» رئیس شرکت خودروسازی آلمانی «فولکس واگن»، اعلام کرده بود این رسوایی اخیر به دلیل انتشار گازهای گلخانهای، شرکت را ملزم خواهد کرد که سرمایهگذاریهای غیرضروری را به تعویق بیندازد. بزرگترین شرکت خودروسازی اروپا جمعه گذشته نخستین کاهش سرمایهگذاری خود را بعد از سال 2009 که همین تصمیم را به دلیل بحران گرفته بود، اعلام کرد که این مقدار از 13 هزار میلیون یورو در نظر گرفته شده برای سال آینده به 12 هزار میلیون یورو رسید.
آقای «مولر» در جلسهای که متشکل از هیات نظارتکننده شرکت «فولکس واگن» واقع در مقر آن در شهر آلمانی «ولفسبورگ» برگزار شده بود، گفت: «تمرکز ما بهطور انحصاری روی سرمایهگذاری و هزینههای پیشبینی شده خواهد بود.» وی همچنین افزود: «واکنش و پاسخ ما به مواقع عدم اطمینان و بیثبات به این صورت است.»
این تصمیم با وجود عقاید مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از متخصصان دانشگاه «دویسبورگ» آلمان ناامیدی خود را از این طرحهایی که در نظر او فرصتهای از دست رفتهای برای ارائه برنامه بلندپروازانه کاهش یا افزایش سرمایه است، نشان داده است. این متخصص گفت: «چیزی که ما میبینیم کمتر از آنچه اعلام شده بود، است. » به نظر یکی از تحلیلگران شرکت خدمات مالی «جی پی مورگان» این برنامهها صرفاً «خبرهای خوب» هستند، به دلیل اینکه «فولکس واگن مجبور است که سرمایهگذاری را در اولویت قرار دهد و در عین حال، در میانمدت نیز نیاز دارد تحقیقات و بررسیهای لازم را روی فناوریهای خاص بهعنوان کلیدی برای اطمینان حاصل کردن از رقابت خود در بازار، انجام دهد.»
وضعیت بازار با صراحت تمام برنامههای ارائه شده توسط آقای «مولر» رئیس شرکت «فولکس واگن» را تأیید میکند. این عمل «فولکس واگن» (کاهش سرمایهگذاری خود) در سه ماه اخیر باعث از دست رفتن 35 درصد ارزش آن در شاخص سهام «داکس» (شناختهترین شاخص بورس در آلمان) شده است.
در واقع آنچه «مولر» در جمعه گذشته انجام داد صرفاً برای پیش بردن نخستین فصل از برنامه خود برای نجات شرکت از بحران جدی پس از جنگ جهانی دوم بوده است. این شرکت کاهش سرمایهگذاری خود را برای سال 2016 اعلام کرد، ولی هیچ چیزی در رابطه با برنامه کلی خود در مورد هزینههای در نظر گرفته شده برای دوره 2019-2015 که برابر 85.600 میلیون یورو است، چیزی بیان نکرد که حدودا باید 25 درصد آن برای تحقیق و بررسی اختصاص داده شود.
رئیس این شرکت بزرگ خودروسازی تضمین داد که علاوه بر تجدیدنظرها در سرمایهگذاریهای شرکت، «انجام هر کاری برای حفظ برگزاری جلسات بهصورت هیات مدیره ممکن است.» اما «برند اوسترلوه» رئیس کمیته شرکت نیز تضمین داد که هیات نظارتکننده در نخستین جلسه سال آینده، برنامههای سرمایهگذاری شرکت را مورد بررسی قرار خواهد داد. او هشدار داد که «ما همچنین به چگونگی تأثیر شرایط روی برنامهها نظارت خواهیم کرد. ما در بعضی از حوزهها شاهد خطرهایی هستیم، به خصوص قراردادهای موقت که تحت تأثیر شرایط قرار گرفتهاند.»
آقای «مولر» اعلام کرد: «مقدار هزینههای در نظر گرفته شده برای سال آینده که بهعنوان نیروی محرکه جایگزین اختصاص یافته، به 100 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.» وی افزود: «ما اشتباه نخواهیم کرد و صرفهجویی در آینده ما است و به همین خاطر برنامهریزی کردهایم که سرمایهگذاری خود را روی توسعه تجهیزات الکتریکی و دیجیتالی افزایش دهیم. » این گروه میخواهد تا توسعه نیروی محرکه حاصل از انرژی الکتریکی در مدلهای «VW»، «آئودی» و «پورشه» را نیز در اولویت خود قرار دهد.
بسیاری از این سرمایهگذاریها به محصولات جدید شرکت و به توسعه «پلتفرمهای مدولار»، اختصاص خواهند یافت که باعث ارتقای ظرفیت نیز میشود. بهعنوان مثال، سرمایهگذاری روی آخرین نسل اتومبیل «گلف» و «آئودی»، کارخانه جدید در لهستان. همچنین پیشی گرفتن در سیستم برقرسانی «پلتفرمهای مدولار» و نیمی از سرمایهگذاریها نیز به 28 کارخانه کنسرسیوم (مرتبط با هم) آلمانی اختصاص خواهند داشت.
«فولکس واگن» از ساخت مرکز جدید طراحی در مرکز شهر «ولفسبورگ» امتناع کرد که این کار اجازه خواهد داد شرکت 100 میلیون یورو در هزینههای خود صرفهجویی کند. این گروه خودروسازی ساختن یک کارگاه نقاشی در مکزیک را مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین ساخت جایگزینی برای کارخانه خودروسازی «فائتون» را (که بهطور کامل الکتریکی خواهد بود) به تعویق انداخت. «فولکس واگن» با وجود خطر سرمایهگذاری مشترک با چین، مقدار سرمایهگذاری خود را برای سال 2016 در 4.400 میلیون یورو ثابت نگه خواهد داشت.
منبع: economia.elpais.com