کاهش سرعت رشد اقتصادی همواره باعث ایجاد استرس در میان مدیران کسبوکاری میشود، اما حتی اگر سرعت رشد اقتصادی پایین باشد یا بحران اقتصادی فراگیر شود، باز هم میتوان به فروش بالا امیدوار بود. با یک استراتژی فروش هوشمندانه و ایجاد کمی هماهنگی میان این استراتژی و عملیات فروش میتوان حتی در شرایط کاهش سرعت رشد اقتصادی یا بحران هم پول درآورد.
در گزاره ارزشگذاری تجدیدنظر کنید
یکی از نخستین نکات مهم فروش که همواره باید در ذهن تیم بازاریابی و فروش باشد این است که رشد اقتصادی کند فرصتی برای ارزیابی مجدد و تجدیدنظر در گزاره ارزشگذاری است. از خود بپرسید: «چرا مردم از ما خرید میکنند؟» پاسخ این پرسش ممکن است در شرایط کاهش سرعت رشد اقتصادی متفاوت با حالت عادی باشد.
در شرایط کاهش سرعت رشد اقتصادی، خریداران اغلب از هرگونه هزینهای که بهنظرشان غیرضروری بیاید، پرهیز میکنند، بنابراین شرکت شما باید نشان دهد چرا مشتریها نمیتوانند بدون خدمات، محصول یا راهکار شما به زندگی خود ادامه دهند. به آنها نشان دهید که چرا راهکار شما یک خرید ضروری برای آنهاست. یک بار دیگر بر گفتوگوها پیرامون ایده «باید باشد» تمرکز کنید تا بتوانید در شرایط کاهش رشد اقتصادی مشتریان را به خرید قانع کنید.
از جناح خارجی به رقبا حمله کنید
در جریان جدیدترین روندهای صنعتی باشید و به کارهایی که رقبایتان انجام میدهند دقت کنید. آیا آنها هزینههایشان را کم کردهاند؟ کارمندان فروششان را اخراج کردهاند؟ تولید یک محصول خاص را متوقف کردهاند؟
بعضیوقتها در شرایط کاهش رشد اقتصادی باید به سمتی غیراز انجام کارهایی که با عقل جور درمیآید، رفت. سعی کنید برخلاف موج حرکت کنید. شرایط کاهش رشد اقتصادی، زمانی بسیار مناسب برای سرمایهگذاری روی یک کسبوکار یا راهاندازی خط تولید یک محصول است، بهویژه اینکه در همان زمان رقبایتان در حال کاهش دادن هزینههای خود هستند.
آیا یکی از رقبایتان ضعف از خود نشان داده است؟ فرصت بسیار خوبی است که از یکی از ضعفهای بزرگش استفاده کنید و تسلیم شرایط بحرانی یا استرسهایی که در کسبوکار ایجاد میشود، نشوید. اجازه ندهید اگر مشکلی در بخشی از کارتان پیش آمده بقیه بخشهای آن صنعت هم تحتتاثیر آن معضل قرار گیرند. حتی وقتی در شرایط کاهش رشد اقتصادی هستید هم میتوانید فرصت پیشی گرفتن از رقبا را بهدست بیاورید.
هوشمندانهتر کار کنید
یکی دیگر از فرصتهای مغتنم شرایط کاهش رشد اقتصادی این است که فرصت ارزیابی مجدد برخی از فرآیندهای کسبوکاررا برایتان ایجاد میکند. شاید تیم فروشتان نیاز داشته باشد که نرمافزار مدیریت روابط با مشتریان را بهروز کند یا ممکن است شرکتتان نیاز به تجدیدنظر در بخش فروش بینالملل داشته باشد. وقتی فروش زیاد باشد، طبیعتا اوضاع هم خوب است، اما زمانی که شرایط کاهش رشد اقتصادی رخ میدهد، فرصتی برای بازیابی قوای تیم فروش ایجاد میشود.
افراد بزرگ را استخدام کنید
شرایط کاهش رشد اقتصادی فرصتی بسیار خوب برای استخدام مسئول فروشهای بزرگ است. این یکی دیگر از خوبیهای پنهان شرایط کاهش رشد اقتصادی است که معمولا کسی به آن توجه نمیکند. وقتی رقبا شروع به کم کردن نیرو میکنند یا درخواستهای موجود در بازار کار کم میشود، بازار پر میشود از استعدادهایی که نیاز به کار دارند. شرکت شما میتواند از این فرصت عالی استفاده کند و استعدادهای فروش را استخدام کند.
نکته اینجاست که این افراد حاضر میشوند با حقوقی کمتر از شرایط اقتصادی عادی به استخدام شرکت شما در آیند. وجود برخی چالشها در کل یک صنعت دلیل بر متوقف کردن آن کسبوکار نیست. دنبال مزیتهای رقابتی باشید و روی آنها مانور دهید. یکی از همین مزیتهای رقابتی استفاده از توانایی استخدام استعدادهای برتر در شرایط بازار آشفته است.
* منبع: http://tech.co