یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید هر چه زودتر حمایت خود را از خودروسازان بنام ایرانی کاهش دهد و از این طریق به رقابتی شدن بازار کمک کند.
بـه گــزارش ایـسـنـا، سیدمحمدحسین میرمحمدی درباره قیمت خودرو اظهارکرد: اگر کسی مدعی است قیمت خودرو در بازار مناسب نیست باید مستندات خود را ارائه دهد در غیر این صورت صنعتگران، فروشندگان و خریداران خودرو باید نسبت به قیمتهای مطرح شده از سوی شورای رقابت تمکین کنند.
وی افزود: قیمت خودرو در کشور باید رقابتی و بازار خودرو نیز غیرانحصاری شود، طوری که تولیدکننده داخلی در تولیدات خود دو ملاک تنوع و کیفیت را مورد توجه قرار دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر شرکتهای خودروسازی نتوانند براساس وضعیت معیشتی مردم جامعه خودرو تولید کنند، دیر یا زود استقبال مردم نسبت به خرید خودرو کاهش مییابد و تولیدکنندگان با چالش جدی روبهرو خواهند شد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: آن تولیدکنندهای میتواند در رقابت با سایر شرکتهای خودروساز جهانی پیروز شود که دو مقوله کیفیت تولید و قیمت کالا را مدیریت کند. میرمحمدی ادامه داد: این عقیده برخی اقتصاددانان کشور مبنی بر اینکه در همه جای دنیا بر خلاف ایران خودرو ارزان و سوختگران است، عقیده اشتباهی است، چرا که این فرضیه بهصورت تلویحی بیان میکند که شرکتهای جهانی خودروسازی در حیطه اختیار یک مجموعه قدرتمند خودروساز قرار دارند در حالی که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد.
وی افزود: در این موضوع که باید از شرکتهای خودروساز داخلی حمایت شود هیچ شکی وجود ندارد، همانگونه که تاکنون نیز همه ملاحظات صورتگرفته در کشور برای رسیدن به این هدف انجام شده است، اما در این بین حقوق مصرفکننده را نیز نمیتوان نادیده گرفت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت از جنبه حاکمیتی ملزم به انجام دو وظیفه اساسی در بخش صنعت است اول اینکه از حقوق مصرفکننده حمایت کند و در مرتبه بعد اینکه ترتیبی اتخاذ کند تا تولیدکننده هر چه سریعتر از زیر چتر حمایتی دولت خارج شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار نیست صنعت کشور همیشه از حمایتهای بخش دولتی استفاده کند. حمایتها زمانی باید انجام شود که یک صنعت در ابتدای مسیر راه خود قرار دارد یا اقتصاد دچار مشکلات اضطراری و ویژه شده است.
مـیـرمـحـمدی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده که هر گاه صنعت به بودجه بخش دولتی متکی شده، محصولات بیکیفیت و غیرقابل رقابتی را به بازار عرضه کرده است در حالی که بخش خصوصی به این علت که پشتوانهای به جز تلاش گروهی خود ندارد، اقلامی با کیفیت جهانی در اختیار بازار تقاضا قرار میدهد.
وی گفت: دولت باید هر چه زودتر حمایت خود را از خودروسازان بنام ایرانی کاهش دهد و از این طریق به رقابتی شدن بازار کمک کند. تولیدکنندهای که میداند در هر شرایط اقتصادی دیر یا زود، کم یا زیاد میتواند از تخصیصات ارز دولتی استفاده کند برای ارتقای محصول یا متنوع کردن اقلام تولیدی خود تلاشی نخواهد کرد.