شرکت فرانسوی کارتیه که در حالحاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جواهرآلات و ساعت دنیاست، در سال 1847 از سوی لوئیس فرانکو کارتیه در پاریس تاسیس شد و پسران آلفرد لوئیس و پیره وجایکوس آن را جهانی کردند. این برند اکنون حدود 200 مغازه خردهفروشی، بالغبر پنجهزار و 50 کارمند و در بیش از 125 کشور جهان نمایندگی دارد که مهمترین شعبه آنها واقع در پاریس، لندن، توکیو و ژاپن است.
کارتیه به حدی نام و نشان از خود بر جای گذاشته است که درخواستی مبنیبر تهیه 27 تاج برای مراسم تاجگذاری پادشاهان آینده دریافت کرده است و کشورهایی نظیر پرتغال، روسیه، اسپانیا، یونان، بلژیک، رومانی و مصر به این برند معتبر سفارش تاج دادهاند. یکی از ویژگیهای کارتیه که توانسته است خود را در سطح جهانی مطرح کند و باعث شده از ستارههای شانههای افراد سرشناس تا تاج پادشاهان را به انحصار خود درآورد، تنوعطلبی در مواد اولیه جواهرسازی و افزایش کیفیت محصولات است. شرکت کارتیه در ساخت و تولید ساعت لوکس تاثیر چشمگیری در بازار جهانی داشته و بسیاری از این نوع ساعت حتی ارزشمندتر از جواهرات لوکس بوده و آوازه جهانی پیدا کردهاند. این شرکت چندی پیش آخرین طرح خود به نام ID TWO را ارائه کرده است که پس از پنج سال تحقیقات گسترده، انقلاب عظیمی در ساخت ساعتهای مکانیکی به وجود آورده و توانسته است ساعتهایی را با استفاده از واشرهایی از جنس نانوذرات و بهصورت کاملا غیرقابل نفوذ در برابر مقاومت هوا بسازد.
شرکت کارتیه با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید باعث صرفهجویی 50 درصدی در مصرف انرژی و ذخیره 30 درصدی انرژی در مقایسه با قبل شده است. «ژاکلین کاراچی لانگین» مدیر خلاق شرکت کارتیه که مدت 27 سال در این شرکت فعال بوده و بسیاری از طرحهای خارقالعاده و زبانزد در جهان را به خود اختصاص داده است، میگوید: «ما همیشه به دنبال طرحهای جاودانه هستیم.»
این شرکت دارای بزرگترین کارگاههای طراحی و ساخت جواهرات در پاریس است. تعداد متقاضیان و سفارشدهندگان این برند که اکثرا از سرمایهداران و بزرگان جهان هستند، آنقدر زیاد است که مدیرعامل اسبق کارتیه در جریان جهانگیر شدن بحران اقتصادی چندینبار اعلام کرد: «بحران اقتصادی جهان ذرهای بر روند کاری ما تاثیر منفی نگذاشته است.» شرکت کارتیه در زمینههای مختلفی نظیر تولید ساعت، جواهرات، ادکلن و... با طراحی متمایز فعال است. این شرکت محصولات خود را با تلفیقی از مدرنیته و سنت ارائه میدهد و بهعنوان یکی از نشانهای تجاری اختصاصی ثروتمندان و سرمایهداران محسوب میشود.