وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت احداث شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: برای ارتباط خطراهآهن تهران به فرودگاه امام خمینی برنامهریزی کردیم تا مردم از طریق قطار بتوانند به این فرودگاه تردد کنند که امیدوارم در سال آینده این اتصال ریلی فراهم شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، آخوندی ادامه داد: شهر فرودگاهی امام خمینی براساس برنامه پنجم توسعه مصوبه مجلس شورای اسلامی احداث میشود. در فاز اول، دو ترمینال بسیار بزرگ در شهر فرودگاهی فرودگاه امام(ره) با عنوان ترمینال «سلام» و ترمینال «ایران شهر» برای افزایش ظرفیت مسافری احداث میشود. ظرفیت این دو ترمینال ۲۵ میلیون مسافر در سال است امیدوارم ترمینال در دست ساخت سلام برای تابستان سال آینده قابل بهرهبرداری باشد. درباره ساخت ترمینال ایران شهر نیز فراخوان بینالمللی دادیم و امیدوارم با اعتبار صندوق توسعه ملی و سرمایهگذاری خارجی طی سه سال آینده این ترمینال نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد. در مجموع با ساخت دو ترمینال سلام و ایران شهر ظرفیت فرودگاه بینالمللی امام خمینی به شش برابر افزایش مییابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۲ شهر فرودگاهی در جهان وجود دارد، ادامه داد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باید با شهرهای فرودگاهی جهان رقابت کند. شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت دارد که ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه و ۱۵۰۰ هکتار از آن نیز منطقه آزاد است. بنابراین یک منطقه سرمایهگذاری بزرگ در موقعیت بسیار استراتژیک در حاشیه شهر تهران ایجاد خواهد شد. وی افزود: در شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) انواع کاربریهای مختلف مانند صنعتی، تجاری، آموزشی، گردشگری و تفریحی قابل لحاظ شدن است که تمام این طراحیها توسط مشاوران ایرانی و مشارکت مشاوران ژاپنی انجام شده و از حدود یک ماه گذشته رسما آغاز به کار کرد.
آخوندی گفت: با توجه به اینکه شهر فرودگاهی امامخمینی جهانشهر ایران است و باید بتواند براساس قواعد بینالمللی و جهانی فعالیت کند، امیدواریم از ابتدا تمام طراحیهای این شهر فرودگاهی در حوزههای مدیریت، مهندسی و عملیات در مقیاسهای بینالمللی برمبنای رقابت با همتایان خود در اروپا، آمریکا و آسیا باشد. وی افزود: در کشورهای حاشیه خلیجفارس چندین شهر فرودگاهی وجود دارد که شهر فرودگاهی امامخمینی باید بتواند با این شهرها رقابت کند.
اتصال ریلی شهر تهران و فرودگاه امامخمینی(ره) تا سال آینده
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شهر فرودگاهی نیازمند یک حملونقل چندوجهی است، گفت: درواقع باید حملونقل هوایی در فرودگاه امام به حملونقل زمینی و ریلی متصل شود. لذا تمام طراحی برمبنای حملونقل ترکیبی و چندوجهی است و پیشبینی کردیم بتوانیم یک لجستیکپارک در کنار شهر فرودگاهی داشته باشیم تا به سایر خطوط حملونقل از جمله زمینی و ریلی متصل شویم. آخوندی افزود: همزمان برای ارتباط خطآهن تهران به فرودگاه امامخمینی برنامهریزی کردیم تا مردم از طریق قطار بتوانند به این فرودگاه تردد کنند که امیدوارم در سال آینده امکان این اتصال ریلی فراهم شود.
ایجاد شبکه ریلی در داخل فرودگاه امام(ره)
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۳هزار و ۷۰۰هکتار مساحت شهر فرودگاهی فضای بسیار بزرگی است یک شبکه ریلی در داخل شهر فرودگاهی نیز در دست طراحی داریم تا دسترسی به ترمینالهای مختلف در داخل فرودگاه تسهیل شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس پیشبینیهای بینالمللی میزان مسافران هوایی جهان از حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰میلیون نفر در سال۲۰۰۸ به ۱۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۸ افزایش مییابد، افزود: این میزان حجم مسافر هوایی که بخش عمدهای از آنها میتوانند بر فراز ایران عبور کنند میتواند به افزایش سهم ایران از بازارهای بینالمللی و درآمد در صنعت هوانوردی منجر شود.
ایجاد ۶ هزار کیلومتر راه هوایی جدید
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزون بر این اقدامات بسیار مهم دیگری برای استفاده از موقعیت جغرافیای ایران رخ داده، بهطوریکه طی سالهای اخیر حدود ۶ هزار کیلومتر راه هوایی جدید بر فراز آسمان ایران ایجاد شد تا تمام هواپیماهای عبوری شمال-جنوب و شرق- غرب که از آسمان ایران عبور میکنند بدون تلاقی پرواز کنند، این یکی از اقدامات بسیار مهم به حساب میآید. آخوندی از افزایش پروازهای عبوری به بیش از هزار پرواز در شبانهروز در یکسال گذشته خبر داد و گفت: افزایش تعداد پروازهای عبوری از فراز ایران منبع درآمدی بسیار خوبی برای ایران است.