افت جایگاه خودروهای داخلی در ردهبندی کیفی، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلوگیری از انتشار گزارش کیفی خودروها را به دنبال داشته است. در این میان کارشناسان این اقدام را نادرست و بهنوعی پاک کردن صورت مسئله میدانند. به گزارش ایسنا، تا پیش از این شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در هفته ابتدایی هر ماه گزارش ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در ماه قبل از آن را منتشر میکرد اما در یک ماه اخیر این اتفاق نیفتاده است.
در این زمینه با وجود قرار داشتن در هفته ابتدایی آذر ماه هنوز گزارش ردهبندی کیفی خودروهای تولیدی در مهر ماه منتشر نشده است. در این باره شنیده میشود با توجه به اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازرسی کیفی (آدیت) و افت جایگاه خودروهای تولید داخل در ردهبندی کیفی، دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواسته که از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودداری کند.
این وضعیت انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است. شهرام آزادی، عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه میگوید: منتشر نکردن گزارش وضعیت کیفی خودروهای داخلی، واکنش مناسبی به افت جایگاه این خودروها در ردهبندی کیفی نیست، بلکه تنها پاک کردن صورت مسئله است. وی تصریح میکند: وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت مسئله را بهطورکلی پاک و از انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی خودداری کرده است در حالیکه این کار تنها باعث حساس شدن افکار عمومی شده و نتیجه عکس خواهد داشت.
امرالله امینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با انتقاد از عدم انتشار گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی میگوید: با توجه به آنکه وضعیت کیفی خودروهای تولیدی با جان مردم سر و کار دارد گزارش ردهبندی کیفی هرچه زودتر باید اعلام شود. وی ادامه میدهد: استانداردهای حاکم بر صنعت خودروی جهان همچنین تکنولوژی حاکم بر این صنعت به سرعت در حال تغییر است با این حال خودروسازان داخلی نتوانستهاند با این موج تغییر همراه شوند. امینی خاطرنشان میکند: وضعیت کیفی خودروهای داخلی در ارزیابی پیشین نیز مناسب نبود و طبیعی است که با سختگیرانهتر شدن شاخصهای ارزیابی، وضعیت ردهبندی کیفی بهمراتب بدتر شده است.
در این زمینه رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان معتقد است که منتشر نکردن گزارش ردهبندی کیفی خودروهای داخلی نقض حقوق مصرفکنندگان است. محمد جعفری ادامه میدهد: گزارشهای ماهانه ردهبندی کیفی خودروهای داخلی تنها گزارش درباره کیفیت خودروهای داخلی است که مصرفکنندگان به آن دسترسی دارند. وی خاطرنشان میکند: هرگونه پنهانکاری و منتشر نکردن گزارش ردهبندی کیفی اقدام نادرستی است که البته نمیتواند مدت زیادی ادامه یابد.