براساس آخرین دادههایی که مرکز آمار اسپانیا منتشر کرد، در حملونقلهای عمومی، شهروندان بیشتر از قبل به استفاده از قطار در مسیرهای طولانی روی آوردهاند. در ماه ژوئن تعداد کسانی که از این راه مسافرت کرده بودند، افزایش 5.8درصدی نسبت به زمان مشابه در سال 2014 داشته است. در این ماه، در مجموع 2.700.000نفر، برای مسافرت از حملونقل سریعالسیر در فاصلههای طولانی استفاده کردند در حالی که 2.800.000 نفر با هواپیما در داخل شبهجزیره ایبری سفر کردند. از ابتدای سال، قطارها رشد 7.7 درصدی خود را حفظ کردهاند، درحالیکه پروازها با افزایش، به 5.2درصد رسیدهاند.
با انجام جستوجویی سریع در اینترنت متوجه میشوید، ارزانترین بلیت رفت و برگشت هواپیما از مادرید به بارسلونا برابر با 165.86 یورو است و همان مسیر با قطارهای سریعالسیر، برابر 130.85 یورو است. این تفاوت قیمت احتمالا یکی از دلایل رشد تعداد مسافران قطارهای سریعالسیر است. میزان سالانه مسافران خطوط ریلی، 2.9درصد رشد کرده است، (بیش از 48.240.000 نفر) و میزان آن، در حومه شهر و در فاصلههای متوسط، به ترتیب، رشدی 2.8درصدی و 1.6درصدی داشته است.
بهطورکلی، حملونقلهای ریلی در سطح جهان (حومه، فاصلههای متوسط و فاصلههای دور)، 0.4درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش بهدلیل افت 0.8درصدی رفتوآمد مسافران در حومه شهر و افزایش اندک 0.5درصد آن، در فاصلههای متوسط بوده است. در مجموع تعداد مسافرانی که از حملونقل عمومی استفاده میکنند از مرز 388.300.000 نفر گذشت؛ 2.6درصد بیشتر از ژوئن 2014. به نسبت مشابه در ماه ژوئن 2014، حمل ونقل ریلی و حمل ونقل اتوبوسی، 0.4درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که حمل و نقل دریایی، 6.9 درصد، کاهش پیدا کرده و تعداد مسافران جابهجا شده، برابر با 765.000 نفر بوده است.
از طرف دیگر، حملونقل شهری در مقایسه با ماه ژوئن سال گذشته، 3.6 درصد افزایش یافته و تعداد مسافران به 234.700.000 نفر رسیده است و میزان مسافران بین شهری، 1.5 درصد افزایش یافت و تعداد مسافران به بیش از 107.900.000 نفر رسید. حملونقل اتوبوسی، مانند مترو نیز در همه شهرها رشد کرده است. براساس منطقه، بیشترین رشد حملونقل اتوبوسی در شهرهای «مورسیا» (6.9درصد)، «کاتالونیا» (6 درصد)، و «باسک» (5.8 درصد)، بود. از سوی دیگر، تنها کاهش در شهر «اکسترمادورا» (منفی0.1 درصد) اتفاق افتاد. در ماه ژوئن در حملونقل بینشهری بیش از 107.900.000 مسافر جابهجا شد؛ 1.5 درصد رشد، نسبت به سال گذشته. حملونقل اتوبوسی نیز 0.5درصد افزایش یافت. حملونقل حومهای با اتوبوس 0.5درصد و حملونقل فاصلههای متوسط با اتوبوس 0.3درصد افزایش یافته است و در نهایت حملونقل اتوبوسی برای راه دور، 1.4درصد کاهش داشته است.
نرخ سالانه حملونقل ویژه و خصوصی، 0.2درصد کاهش پیدا کرد، با بیش از 4.560.000 مسافر. حملونقل مدرسهای که شامل این گروه میشود، 3.1 درصد کاهش پیدا کرد و در مجموع به 19.290.000 مسافر رسید و نیروی کاری نیز با 1.3 درصد کاهش، به 7.600.000 نفر رسید. «آنا پاستور»، در رابطه با قطارهای سریعالسیر، توقف در ساختوساز قطارهای سریعالسیر «کالیسیا» (منطقه خودمختار اسپانیا) را انکار و تأکید کرد، «همه چیز تضمین شده است.» برای اینکه طبق برنامههایی که از پیش انجام شده، تا سال 2018، قطارهای سریعالسیر به این منطقه خودمختار واگذار شود.
علاوه بر این، «Adif» (شرکت ساخت و توسعه، زیربنای حملونقل خطوط سریعالسیر)، پروژه ساختوساز و تعمیر و نگهداری تأسیسات شهری و ایمنی تونلها، برای خطوط با سرعت بالا، بین «مادرید» و «گالیسیا» را در مجموع با مبلغ 6.6 میلیون یورو به مناقصه گذاشت. ارزش قرارداد برابر با 5.5 میلیون یورو تخمین زده میشود. رییسجمهور بخش خود مختار «کانتابریا» نیز، درباره این موضوع، اظهارنظر کرد. او «ماریانا راخوی» نخستوزیر اسپانیا را فراخواند تا پیرامون این موضوع با هم صحبت کنند. وی گفت: «ما به قطاری نیاز داریم تا 440 کیلومتر را طی 3 ساعت بپیماید.» علاوه بر آن، «کانتابریا» به این زیرساختها نیاز دارد تا بندر «سانتاندر» زنده بماند، بندری که وابسته به خطوط ریلی است.