به نظر می رسد صنعت خودروی اروپا سرانجام از شوک ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و آمارهای مربوط به فروش شرکت های خودروسازی در بازار خودروی اروپا حاکی از آن است که نگرانی های ناشی از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) کاهش یافته و شرایط بازار به وضع سابق خود بازگشته است.
در این راستا شرکت های پیشرو در صنعت خودروی اروپا در حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس 2016 از وجود رونق در بازار خبر دادند که این موضوع به معنای شکوفایی این صنعت در قاره سبز پس از سال ها رکود در تولید و فروش است. با این وجود و به رغم خوش بینی رهبران صنعتی اروپا نسبت به آینده بازار خودرو، همچنان نگرانی های ناشی از خروج لندن از اتحادیه اروپا و وضع تعرفه واردات و صادرات توسط بریتانیا پابرجا بوده و بسیاری از خودروسازان اروپایی در انتظار نتیجه رأی مردم جزیره برای خروج کشورشان از پیمان لیسبون هستند.
« کارل – توماس نیومن» مدیر بخش اروپای شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا می گوید که بازار خودروی بریتانیا از اهمیت بسیار زیادی برای جنرال موتورز برخوردار بوده و ما همواره فروش بسیار خوبی را در این کشور تجربه کرده ایم. وی در رابطه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اظهار داشت: «خروج لندن از اروپا منجر به کاهش 400 میلیون دلاری سود جنرال موتورز خواهد شد.» آقای نیومن در ادامه سخنان خود افزود: «من از این موضوع به شدت نگران هستم، چراکه در بلند مدت تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و از هر چهار خودرویی که در بریتانیا به فروش می رسانیم یک مدل آن به برند واکسهال اختصاص دارد.» مدیر بخش اروپای جنرال موتورز نگرانی عمده خود را سقوط شدید پوند پس از تحقق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرد.»
در حال حاضر عمده ترین نگرانی شرکت های خودروسازی اروپایی برقراری نظام تعرفه پس از خروج لندن از اروپاست، چراکه یکی از بارزترین ویژگی های اقتصادی عضویت در اتحادیه اروپا تعاملات تجاری اعضای این بلوک اقتصادی – سیاسی با تعرفه صفر است. مدیر جنرال موتورز اروپا در این زمینه به رسانه ها گفت: «از بین رفتن موافقت نامه های مربوط به حذف تعرفه های تجاری بزرگ ترین نگرانی ما است، چرا که ما محصولات خود را از بریتانیا به سایر نقاط اروپا صادر کرده و بخش قابل توجهی از قطعات مورد نظر خود را از سایر کشورهای اروپا وارد می کنیم.» نیومن در انتها گفت: «واردات و صادرات براساس تعرفه تجاری صفر از جمله اهداف اصلی مدل تجاری شرکت جنرال موتورز محسوب می شود .»
شایان ذکر است نگرانی ناشی از تغییر قوانین مربوط به تجارت با تعرفه صفر پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تنها مختص به جنرال موتورز و مدیران آن نبوده و «یان رابرتسون» از مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت خودروسازی BMW نیز از احتمال اعمال تعرفه واردات و صادرات از سوی لندن پس از تحقق فرآیند خروج از اروپا، ابراز نگرانی کرد.
آقای رابرتسون معتقد است: «موضوع تعرفه و تغییرات احتمالی قوانین مربوط به آن از جمله مباحث حساس و دشوار بوده و امید ما این است که قوانین مربوط به تجارت آزاد حفظ شود و لندن موافقت نامه های مربوط به تعرفه تجاری صفر با دیگر کشورهای اروپایی را همچنان محترم بشمارد.» آقای رابرتسون افزود: «ما تمایلی به تغییر قوانین مربوط به صنعت خودروسازی در بریتانیا و تفاوت آن با دیگر کشورهای اروپایی نداریم.»
لازم به ذکر است یکی از نگرانی های اصلی گروه خودروسازی BMW از برگزیت، دشواری جابه جایی نیروی کار در صنعت خودروسازی اروپا است. مانند دیگر شرکت های خودروسازی، BMW به صورت مداوم در حال جابه جایی نیروی کار خود در میان کشورهای اروپایی است که این موضوع در صورت تحقق فرآیند برگزیت در دو سال آینده با دشواری های قابل توجهی روبه رو خواهد شد.