آیا میدانستید تقسیم بودجه بین اهداف متفاوت بازاریابی، تصمیمی قضاوتی است که باید پس از گفتوگو و مذاکره با تمامی طرفین ذینفع اتخاذ شود؟ شاخههای اصلیای که بودجه باید در چارچوب آن توزیع شود، شامل دو دسته اصلی هستند: هزینههای با اولویت اول و هزینههایی با اولویت ثانویه و جوایز فروش و در مجموع همه عواملی که باعث افزایش یافتن میزان فروش میشوند. هزینههای شرکت در نمایشگاهها اغلب جزو هزینههای دارای اولویتهای اولیه محسوب میشوند.بسیاری از شرکتها این تقسیمبندیها را انجام نمیدهند و برای همه اهداف و برنامههای بازاریابی خود، فقط یک بودجه کلی تعیین و اجرا میکنند.
از بین هزینههای بودجه بازاریابی، دو مورد نسبتا قابلتوجه هستند: هزینه تبلیغات و جوایز فروش. در تخصیص منابع پولی و مالی به این دو هزینه بزرگ، باید فاکتور تعادل را در نظر بگیریم. اما اولویت کدامیک از این هزینهها بالاتر است؟ وقتی بازار با رکود مواجه میشود و حجم فروش کاهش پیدا میکند، معمولا اینطور است که بودجههای تبلیغاتی به نفع جوایز فروش کاهش مییابد. ولی در شرایطی که وضعیت بازار در حال ثبات یا توسعه است، عکس این قضیه اتفاق میافتد.