هدیه دادن و هدیه گرفتن موضوع تازهای نیست، اما در جامعه صنعت زده امروز- و شاید سده اخیر- هدایایی که بهصورت تبلیغ به دست ما میرسد هر روزه شکل و رنگ تازهای به خود میگیرد.
امروزه، شرکتهای تولیدی و تجاری در کنار تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات از طریق رادیو و روزنامهها به «هدایای تبلیغاتی» بهعنوان شکل موثرتری از تبلیغ نگاه میکنند.
بهویژه آنکه ممکن است بهترین تیزرها پس از مدتی با پخش تبلیغ دیگری که از «متن قویتر» یا «شعر و آهنگ زیبا» و اثرگذارتری برخوردار باشد، از یاد برود، اما با ارائه هدایای تبلیغاتی به مشتریان در واقع یادگاریهایی را هدیه میدهند كه در صورت حفظ و نگهداری و استفاده مستمر از آن، كالا، خدمات و نام و نشان تجاری تولیدکننده، مادامی که در دست مشتری است، به یاد خواهد ماند.
ماندگاری برند از طریق هدایای تبلیغاتی
مشتریان هرگز آگهیهای چاپی و نامههای تبلیغاتی شركتها را نزد خود نگه نمیدارند، اما یك جاكلیدی كوچك یا فلش مموری و غیره را كه اطلاعات تماسشان روی آن درج شده باشد، میتوانند مدتها نام، بِرَند و محصول تولیدی را در خاطر مصرفکننده حفظ کرده و به یاد دیگر محصولات شرکت بیندازد.
اگر در گذشته کلاه، خودکار، جاسوئیچی، ساک خرید و بادکنک رایجترین هدایا محسوب میشد، امروزه، شرکتهای تبلیغاتی- که حرفهایتر نیز شدهاند- مخاطبان را دستهبندی میکنند و این خود باعث هدفمندتر شدن این نوع تبلیغات شده و با گسترش تکنولوژی، محصولات تبلیغی نیز از تنوع بسیاری برخوردار شده است.
هدایای یکبار مصرف
سادهترین، ارزانترین و رایجترین نوع تبلیغات را همه ما حداقل یکبار تجربه کردهایم، خودکار، رواننویس و جاسوئیچی، که تا مدتی در دست مشتری باقی میماند و دور انداخته میشود. تاریخ مصرف این نوع هدایا معمولا یک سال است و برای تبلیغات کوتاهمدت، تبلیغ در نمایشگاهها و تحویل به عموم بسیار مناسب است و میتوان بهصورت گسترده تولید او پخش کرد.
اما همانگونه که تابلوهای معمولی سر درمغازهها ابتدا به نئون و سپس فلکس و بنر و حتی LED تبدیل شد، هدیههای تبلیغاتی مخصوص مشتریان فروشگاهها و مغازههای معتبر نیز به تدریج تغییر کرد.
لیوان، کیفدستی، سررسید و ساعت که بیشتر به مشتریان ثابت تقدیم میشود و آنها نیز این هدایا را به یاد خواهند داشت و اغلب تا سه سال چنین هدایایی را مورد مصرف قرار میدهند و احتمالا هر بار نیز به یاد فروشنده و فروشگاه هدیهدهنده میافتند.
هدایای ماندگار
همایشها و جشنوارهها برای تقدیر از برگزیدگان هدایایی مانند تندیس و کیف را ترجیح میدهند که اینگونه هدایا البته به لحاظ ارزش معنوی که برای دارندگان شان پیدا میکنند، طول عمر بیشتری دارند و بهای بالاتری را نیز میطلبند و ماندگاری آن نیز به سلیقه دریافتکننده بستگی دارد.
فلش مموری، ساعتهای گوناگون، کلیپها، سیدیها و غیره دیگر هدایایی است که به فراخور بودجه، سلیقه و میزان ارزش مشتری به آنها تقدیم میشود و البته هدایای تبلیغاتی خاصی نیز امروزه رایج است.
این دسته از هدایا معمولا برای کارمندان و همکاران یک شرکت تهیه و تولید میشود و عمر استفاده از آن طولانی است و در صورت استفاده برای مشتری، میتواند سادهتر و کمهزینهتر تولید شود.
شاید بد نباشد یادآوری کنیم همانطور که هدایای تبلیغاتی دارای تنوع شدهاند، شركتها نیز با استفاده از تكنولوژی روز، ماشینآلات مدرن، كنترل كیفیت پیوسته و دقیق و استفاده از نیروی متخصص و كارآزموده بسیاری از هدایای تبلیغاتی را که پیشتر از كشورهای دیگر وارد میشد، به تولید انبوه رساندهاند و گاهی صادرات نیز میکنند.
هدایای صادراتی
از دیگر اجناسی که بهعنوان هدیه تبلیغی استفاده میشود، میتوان گنجینههای حافظ و قرآن با تلفیقی از چوب و چرم، آفتابگیر اتومبیل، لیوانهای پلاستیكی سرامیكی و استیل، انواع كلاههای كتان، انواع تیشرت، پیش بند، ساكهای خرید، تقویمهای رومیزی و دیواری، سررسید، ساعتهای دیواری، رومیزی و كنار سالنی، ستهای رومیزی چوبی مدیران، ستهای هدیه با جعبه چوبی نفیس و دفتر تلفن و غیره را نام برد.
اگر در گذشته نه چندان دور، افراد هدف اینگونه تبلیغات قرار میگرفتند، امروزه، نگاه تولیدکنندگان به سمت و سوی مدیران معطوف شده است.
از این رو سازمانها، شرکتها، موسسات، مراکز صنعتی، مراکز تجاری و غیره هدف نخستین شرکتهای تولیدکننده هدایای تبلیغاتی هستند و رقابت فشردهای برای به دست آوردن سفارش از این مشتریان وجود دارد -که گاهی- باعث بالابردن کیفیت و پایین آمدن قیمت کالا میشود.
براساس برآوردهای به عمل آمده، شرکتهایی که به مشتریانشان هدیه میدهند، بیش از دو برابرشانس پیروزی خود را نسبت به آنهایی که هدیه نمیدهند، بیشتر میکنند و این خود به احتمال یکی از مهمترین عوامل اقناع مدیران برای اختصاص بودجهای جداگانه برای هدایای تبلیغاتی است.