آیا میدانستید در گذشتهای نهچندان دور روشهایی برای تبلیغات و بازاریابی وجود داشتند که ما اکنون به آنها روشهای بازاریابی سنتی میگوییم؟
این روشها، مواردی چون رادیو، تلویزیون، چاپ و نشریات و بیلبورد را شامل میشوند. ولی این روشهای سنتی با وجود همه مزایا، دو عیب بزرگ دارند:
1-روشهای گران و پرهزینهای هستند. به صورتی که فقط شرکتهای بزرگ میتوانند هزینه و ریسک آن را بپذیرند و شرکتهای کوچک توانایی استفاده از این روشها را ندارند.
2- روشهای بازاریابی سنتی بدون بازخورد آنی هستند. به این معنا که از این روشها نمیشود بهصورت آنی و سریع گزارش بازخورد گرفت؛ گزارش و بازخوردی که نشان دهد چند نفر، چگونه و چه اندازه پیام تبلیغاتی یا بازاریابی را دریافت کردهاند!
با گذشت زمان و پیشرفت فناوری و راهکارها، کانالهای ارتباط و توزیع جدیدی وارد عرصه بازار شدند و میان بازیگران مختلف بازار نقش ایفا کردند. در واقع، تمام مفاهیم و جریانات بازاریابی از روشهای سنتی وارد فضای بسیار گستردهتر و منعطفتر دیجیتال شدند و ساختار و فرآیندهای جدید و ویژه خود را خلق کردند.
مقاله مرتبط: