چهارشنبه, ۵ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Wed, 25 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

این موضوع بدیهی است که مطبوعات در توسعه فرهنگ صنعتی کشور بسیار می توانند مفید باشند. به جهت جوان بودن کشورمان و هم این موضوع که باید فرهنگ کارآفرینی به شکل درستی به جوانان و علاقه مندان به کارآفرینی اطلاع رسانی شود، لازم است در حوزه مطبوعات کشور به صورت حرفه ای نسبت به کسب و کار و کارآفرینی باب جدیدی باز شود. البته در این رابطه برخی نشریات فعال هستند اما این موضوع شامل حال تمام مطبوعات و رسانه ها نمی شود.

طبیعی است که معمولا سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی اخبار و تحلیل های رسانه هایی را مدنظر قرار می دهند که به توسعه فرهنگ صنعتی و فرهنگ کارآفرینی توجه ویژه ای دارند. این در حالی است که نشریات شهرستانی از ضعف زیادی در این حوزه برخوردارند و خیلی نمی توان به اطلاعات آنها اعتماد کرد و تحلیل های آنها را به کار بست و همان طور که اشاره شد در مورد تمام رسانه ها و نشریات سراسری هم این موضوع صدق نمی کند.

در مجموع معتقدم در حال حاضر جنس و نحوه اطلاع رسانی در مورد موضوعات اقتصادی در رسانه ها به گونه ای است که خیلی نمی تواند در روند تصمیم گیری سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تاثیرگذار باشد. در این رابطه یک مشکل این است که در کشور ما رسانه ها منابع اطلاعاتی و آماری درستی ندارند و مشکل دیگر این است که اگر رسانه ها بخواهند انتقادی نسبت به موضوعات و مسائل داشته باشند، به نوعی مجبور به خودسانسوری می شوند. باید توجه داشته باشیم که فاکتورها و عوامل بسیاری وجود دارد که تعیین کننده آن است که رسانه ها تحلیل های درست و صحیحی در مورد موضوعات اقتصادی داشته باشند که در کشور ما برخی از آنها مهیا و فراهم نیست.

به طور یقین رسانه ها می توانند عاملی برای ثبات اقتصادی و کاهش ریسک سرمایه گذاری باشند. این در حالی است که به نظر می رسد یکی از نقاط ضعف موجود این است که هنوز در رسانه ها آنطور که باید و شاید این امکان وجود ندارد که افراد موفق در حوزه های سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی معرفی شوند. در همین حال معرفی کردن افراد موفق در این حوزه ها می تواند الگوی خوبی برای کسانی باشد که می خواهند وارد فضای کسب و کار شوند. بنابراین رسانه ها می توانند بسیار موثر باشند، اگر نگاه فرهنگ گستری به شکل نوین آن وجود داشته باشد.

البته پرواضح است که رسانه ها در یک اقتصاد سالم و شفاف می توانند چنین نقشی را ایفا کنند و در فضایی می توانند چنین کارکردی داشته باشند که امکان اطلاع رسانی شفاف و دقیق را در مورد موضوعات و همچنین تخلفات اقتصادی داشته باشند. در واقع رسالت رسانه ها این است که در یک اقتصاد سالم به رشد و ثبات اقتصادی کشور کمک کنند. حال اگر اقتصاد، سالم و پویا نباشد، نمی توانیم چنین کارکردی را از رسانه ها انتظار داشته باشیم.

اما در خصوص این موضوع که چه اطلاعاتی باید در رسانه ها درج شود تا منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری شود، نکته اول این است که چند درصد سپرده های مردم در بانک ها در بخش تولید مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع مردم به جای آنکه به دنبال رونق تولید و کار مولد باشند، به دلیل عدم انگیزش های لازم به این سمت نمی آیند و حتی با سود 15درصدی که بانک ها به آنها می دهند، حاضر هستند در بانک ها سپرده گذاری کنند اما وارد فعالیت های مولد نشوند. در اینجا این رسانه ها هستند که باید اطلاع رسانی در این زمینه داشته باشند و سعی کنند انگیزه لازم را برای مردم در جهت سرمایه گذاری در فعالیت های مولد ایجاد کنند.

اما اگر بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که رسانه ها چگونه می توانند در زمینه ثبات اقتصادی و کاهش ریسک سرمایه گذاری ایفای نقش کنند، باید به این موضوع بپردازیم که نقش پراهمیتی که رسانه ها به ویژه در بازارها ایفا می کنند، ایجاد فرصت های جدید برای افزایش سودآور مخاطبان و جلوگیری از زیان های مالی است.

بسیاری از مخاطبان رسانه یا همان فعالان اقتصادی از طریق رسانه به بازارها دسترسی دارند. اطلاعاتی که از طریق رسانه ها در اختیار معامله گران بورس یا بازار املاک و مستغلات قرار می گیرد، نقش بسزایی در شکل گیری جریان حرکت سرمایه در بازارها دارد.

در عین حال رسانه ها کارکرد دوگانه ای در تغییر و نوسان قیمت ها دارند. اگر قیمت را به معنی مهم ترین علامت به بازیگران اقتصادی بدانیم، رسانه ها هم خود می توانند در کاهش و افزایش قیمت ها نقش بازی کنند و هم به وضعیت بازار جهت دهند. تمرکز پوشش خبری رسانه ها روی وضعیت کنونی بازار و چشم انداز آتی، تا اندازه زیادی در رفتار اقتصادی مخاطبان تاثیرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZBO64w7C
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپور
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه