اداره هر کســبوکـــار کوچکی فــوتوفنهــای خــــاصی دارد. بسیاری از فوتوفنها را میدانید و تكیه بر برخی دیگر میتواند راهگشای افزایش فروش و تعداد مشتریان باشد. اگر یك واحد فروش محصولات پروتئینی را اداره میكنید، میتوانید خوشحال باشید كه شغلتان تعطیلی ندارد و در هر موقعیت اقتصادی و با هر سطح درآمدی مردم برای خرید به شما مراجعه میكنند. همچنین راه افتادن یك واحد مشابه در خیابان محل كسب شما نمیتواند نگرانی برایتان ایجاد كند. در این شغل میتوانید با اقداماتی کوچک، درآمدتان را بهشدت دستخوش افزایش كنید. شاید همین تعداد مشتری به نظرتان كافی باشد اما مطمئن باشید اگر چند نكته را رعایت كنید مشتریان شما میتوانند همیشگی باشند و روندی افزایشی را طی كنند .
بهداشت حرف اول را میزند
شما با زندگی مردم سر و كار دارید. بهداشت در اینجا حرف اول را میزند. بسیاری از حشرات موذی به باقیمانده گوشت و مرغ و... علاقه دارند و اگر چرخگوشت و كاسه و تخته شما به موقع شسته نشود، میتواند به جولانگاه حشرات موذی تبدیل شود. ممكن است بسیاری از شما این وسایل را پس از استفاده روزانه بشویید اما مشتری آن را به چشم نبیند. بهتر است پایان كار، تمامی وسایل شسته شده را روی كانتر بچینید تا مشتریان عبوری و آنها كه برای خرید مراجعه میكنند به چشم ببینند كه شیوه شما چیست. مطمئن باشید همین كار كوچك سبب میشود به سرعت تعداد مشتریانتان تصاعدی افزایش یابد. كیست كه از خرید از یك واحد بهداشتی راضی نباشد؟
بسیاری از همكاران شما لباس سفید میپوشند، اما متاسفانه این لباس سفید با لكههای خون و تكههای گوشت و مرغ آذینبندی میشود و اتفاقا این پوشش خود به ابزاری بازدارنده برای خرید تبدیل میشود. اگر لباس سفید میپوشید كه حتما باید همینطور باشد، به تمیزی آن بیش از پیش دقت كنید. مطمئن باشید كه مشتری نخستین چیزی را كه میبیند روپوش سفیدرنگ شماست.
سعی كنید هر روز از روپوشهای تمیز و بدون لك استفاده كنید و به محض لكشدن پارچه آن را تغییر دهید. افزایش قابل توجه شمار مشتریان شما میتواند سبب پوشش هزینه لازم برای خرید روپوشهای متعدد شود. این موضوع را دست كم نگیرید. از سوی دیگر، مغازه خود را با آب بشویید و نگذارید لكه خون یا تكه گوشت روی زمین خشك شود. باید مغازه شما بسیار تمیز و عاری از حشرات موذی باشد. این مسئولیت به عهده شماست كه كالای تمیز و بدون مشكل تحویل مشتریان خود بدهید؛ از این رو بهتر است شستوشوی هر روزه مغازه، كف و دیوارها و روپوشتن را در دستور كار قرار دهید .
تکمیل محصولات
سعی كنید محصولاتتان را كامل كنید. مثلا قرار دادن چند بسته محصولات پروتئینی اعم از سیرابی و جگر مرغ و پاچه و سنگدان بلدرچین و... در یخچال قدرت انتخاب مشتریانتان را افزایش میدهد. وانگهی بسیاری از این كالاها ارزانتر از گوشت و مرغ و ماهی هستند و در نتیجه شمار مشتریانتان افزایش مییابد. این موضوع را دستكم نگیرید. كمكم به برآوردی در خصوص حجم مورد نیاز این محصولات خواهید رسید.
تـــوصیه میکنیــم، از محصولات حاشیهای غافل نشوید. امروزه همبرگرهای گوشتی، پاچینی، مرغ سوخــاری، فیلـــهمـــاهی، سینهمرغكبابی، جوجهآماده و... مشتریان فراوانی دارد. اصلا تصور نكنید ممكن است در منطقه شما تعداد خریداران این محصولات كم باشد. مطمئن باشید اگر مشتریانتان این موادغذایی را ببینند، آن را در سبد غذاییشان جای خواهند داد. مثلا كتلتمرغ و همبرگرهای آماده مرغ و گوشت و... وعده غذایی مناسبی برای بسیاری از خانوارهاست. اگر بدانند شما این محصولات را دارید، به یقین هر از چندی برای خرید به شما مراجعه خواهند كرد و ترجیح میدهند به جای غذاهای آماده از این قبیل خوراكیها بخرند.
اعتمادسازی در میان مشتریان
سعی كنید گوشت را در حضور مشتری چرخ كنید. این مسئله تاثیر بسزایی در اعتمادسازی دارد. شاید برخی همكاران شما برای سود كوتاهمدت اعتماد تمامی مردم یا بهتر بگوییم بخش بزرگی از مردم را مخدوش كرده باشند. در كل چرخ كردن گوشت در حضور مشتریان میتواند بسیاری از مشكلات در این حوزه را برطرف كند و سبب شود مشتری با خیالی آسودهتر از شما خرید كند. وقتی مشتری از شما درخواست خرد شدن گوشت یا مرغ را میكند، ابتدا دستهایتان را بشویید. شاید بسیاری از مشتریان شما كم رو باشند و نتوانند این درخواست را مطرح كنند، اما این اقدام شما سبب میشود نفسی به راحتی بكشند و مطمئن باشند به جای خوبی مراجعه كردهاند.
شما با ماده غذاییای سر و كار دارید كه بودار است. این بو میتواند در بسیاری از موارد آزاردهنده شود. بوی مرغ خام و گوشت برای بسیاری از مشامها بویی نامناسب است؛ از این رو تلاش كنید، مغازه را معطر و خوشبو كنید. شستوشوی هر روزه و عدم نگهداری آشغال گوشت در محیط كسب میتواند تاحدی از ایجاد بوی نامناسب جلوگیری كند، اما از عطر غافل نشوید. عودهای خوشبویی كه میتواند بوی بد گوشت و مرغ را در خود هضم كند، در بازار موجود است. این فاكتور میتواند تفاوت مهم شما با دیگر قصابیها و مرغ فروشیها را رقم بزند.
مشتری بیش از زمان نرمال دوام خواهد آورد و میتواند تقاضای جدیدی را با دیدن ویترین شما مطرح كند. این به معنای رشد فروش شما با یك اقدام ابتكاری است. طبیعتـــا خــودتـــان حساسیتهای رایج را برای تحویل گوشت تازه و سالم میدانید و نیازی به تكرار آن در این مجال نیست، اما باید در نظر داشت كه تهیه گوشتتازه از مراكزی كه شما به آنها مطمئن هستید هر چند ابتدایی است، اما از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است. اگر دیدید كیفیت گوشت و مرغ تحویلی مركز مورد نظر شما تغییر كرده ، بدون پروا و به سرعت آن را تغییر دهید و مشتریان خود را همواره مطمئن سازید كه كالای با كیفیت تحویل میگیرند.