اگر مالزیایی باشید، سال 2014 واقعا یك سال پرچالش برای شما بوده است. با آن تراژدی كه برای هواپیمای MH370 در اوایل ماه مارس رخ داد و سقوط ویرانگر هواپیمای MH17 در اواسط جولای، كل كشور در شوك و عزا به سر برده است.
بهظاهر این از همان نوع موضوعاتی است كه بیشتر آژانسها از تمركز روی آن خجالت میكشند و ترجیح میدهند وارد آن نشوند. با این وجود در روز عزای ملی در مالزی در 22 آگوست، دولت این کشور یك آژانس را برای انجام كاری دقیقا بر خلاف آن استخدام كرد.
یك دقیقه سكوت
ایده یك دقیقه سكوت در دهههای گذشته با غم و اندوه و مصیبت همراه بوده و در سرتاسر جهان تا حدودی با همین مفاهیم مترادف است. یك ایده ساده، از عموم مردم میخواهد تا فقط یك دقیقه در روز به خاطر این اتفاقات و عواقبشان سكوت اختیار كنند. كمپین یك دقیقه سكوت آژانس تبلیغاتی McCANN روی ایده ای با استفاده از موبایل كار كرده و به كاربران اجازه دریافت یك دقیقه زمان برای ناراحت شدن و یادآوری وقایع گذشته را داده است. كاربران فقط باید با بازدید از وبسایت كمپین، گوشی خود را به حالت نشستن در هواپیما درآورند و منتظر آن یك دقیقه بمانند و برای یک دقیقه ارتباط خود را با دنیای آنلاین قطع کنند.
چرا این ایده به درستی محقق نشد؟
این ایده «یك دقیقه سكوت» در دنیای مدرن در شرایطی ناراحتكنندهتر و نیشدارتر میشود كه ارتباط لحظهایتر بوده و به طور كلی همه با صدای بسیار بلند از زندگی ما با خبر هستند. در این میان اما یكسری نكات خاص درباره كمپین یك دقیقه سكوت وجود دارند كه دیگران آنها را نمیپسندند. بیشتر از همه این مسائل با به اشتراكگذاری یك تجربه ورود و مشاركت فرد مرتبط هستند. بله، كاربران شاید واقعا بخواهند كه یك دقیقه سكوت را با دیگران به اشتراك بگذارند، اما بعد از اینکه ایدهای كه به اشتراك گذاشته میشود، گام بعدی منطقی آن است كه پس از گذشت یك دقیقه هیچ تغییر خاصی اتفاق نمیافتد و این در تقابل با ایده پشت كمپین به نظر میرسد.
آژانس تبلیغاتی McCANN كوالالامپور با وجود تمایل بیشتر به تشویق مردم به مشاركت در این امر، درباره كاهش تاثیر فناوری دیجیتال در این كمپین نیز صحبت میكند. ایده كمپین كمی ریاكارانه بوده و بهظاهر با درخواست از مردم برای تخصیص یك دقیقه از زمان خود به یادآوری زندگیهای از دست رفته در این تراژدیها، ناهماهنگ است.
ما چرا آن را دوست داریم؟
با وجود همه نقصهای كمپین یك دقیقه سكوت، ایده خود به تنهایی سروصدا به پا میكند. با حمایت دولت از آن، این یك دقیقه در سرتاسر كشور زمانی است كه كاربران با قطع ارتباط با دنیای آنلاین واقعا در دنیایی با رویدادهای اخیر ارتباط برقرار میكنند كه فقط با موضوع کمپین مرتبط نبوده بلكه تند و تلخ نیز هست. در حالیكه خطوط هوایی مالزی در كانون همهچیز قرار دارد، مالزیاییها بهعنوان گروهی از مردم جهان قطعا ناراحتی و فشار وارده از سوی دنیا برای شنیدن پاسخ از سوی مقامات كشور را احساس میكنند. كمپین یك دقیقه سكوت به كاربران شانس به یادآوردن این احساس، ورای سیاست و سوالات پاسخ داده نشده را میدهد كه چه زندگیهایی از دست رفته و سزاوار یادآوری هستند.
نتیجه كلی
كمپین یك دقیقه سكوت آژانس تبلیغاتی McCANN دقیقا یك موفقیت پرسروصدا نبود. بیش از 50 هزار نفر در این كمپین شركت كردند اما این رقم در بین جمعیت 30 میلیون نفری مالزی چندان بزرگ به نظر نمیرسد. در سطح جهانی توجه زیادی به این كمپین شد، اما مثل بسیاری از كمپینهای آنلاین، این تصویری روی یك صفحه رادار بود كه در بسیاری از نقاط جهان به گوش نرسید. یقینا، ایده كمپین بیعیب و نقص بوده و نقش بسیار موثری در تشویق كاربران به انتخاب یك لحظه و بازتاب آن داشته است، اما ناهماهنگی شناختی بیش از حد روی موفقیت این كمپین واقعا تاثیر میگذارد.