درحالیکه توافقات با شرکت دوو کره برای ساخت قطعات باقی مانده آزادراه تهران- شمال به امضای تفاهمنامه رسیده بود، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا برای تکمیل این آزادراه اعلام آمادگی کرده است و وزارت راهوشهرسازی در دوراهی استفاده از تکنولوژی کرهایها یا استفاده از توان داخل برای ساخت این پروژه 30 ساله، مانده است.
در شرایطی که وزارت راهوشهرسازی و شریکش در این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه شمال با شرکت دوو کره جنوبی وارد مذاکرات جدی و تفاهمنامه شدهاند، قرارگاه خاتم مدعی است که هنوز مصوبه دولت قبل درباره قرارداد با این نهاد برای تکمیل پروژه بسته نشده است و میتوان به این مصوبه برای واگذاری ساخت آزادراه به قرارگاه استناد کرد.
البته وزارت راه و شهرسازی هم به سرعت اعلام کرد که این مصوبه و مجوز انعقاد قرارداد واگذاری قطعه دو و سه این پروژه به قرارگاه سازندگی قرارگاه خاتمالانبیا با دستور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم مراعات قانون برگزاری مناقصات در دولت قبل لغو شد.
شرط وزارت راه تأمین مالی 60 درصدی است
چندی پیش فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا اعلام کرده بود که آمادگی داریم ۴۰ درصد هزینه تأمین مالی اجرای آزادراه تهران - شمال را بپذیریم، اما متأسفانه بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی هر دو هیچ تعاملی با قرارگاه خاتم نداشتهاند؛ اصلاً با وجود آنکه قرارگاه در آزادراه تهران - شمال قرارداد، قیمت و ترک تشریفات داشت، اصلاً نپذیرفتند که قرارگاه به این پروژه وارد شود.
این در حالی بود که وزارت راه و شهرسازی در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران، امضای تفاهمنامه ساخت و تکمیل این پروژه با شرکت دوو را در پیش داشت که یک روز بعد از آن هم قائم مقام وزیر راهوشهرسازی اعلام کرد که تفاهمنامه ساخت آزادراه تهران- شمال با کرهایها به امضا نرسید. در این باره علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حملونقل به «فرصت امروز»، گفت: توافقات با کرهایها در حد یک تفاهمنامه است که ممکن است دو طرف به نتیجه برسند یا هم مذاکرات ادامه پیدا نکند.
وی با تأکید بر اینکه شرط وزارت راه و شهرسازی برای شرکتهایی که تقاضای ورود به این پروژه را دارند، تأمین مالی حداقل 60 درصدی است، اظهار داشت: اولویت دولت بهطور قطع با شرکتهای پیمانکاری داخلی است و از استفاده از توان داخل استقبال میکنیم اما با ورود شرکتهایی موافقت خواهیم کرد که توان تأمین مالی حداقل 60 درصدی را داشته باشند.
نورزاد با اشاره به تقاضای قرارگاه خاتم الانبیا برای تکمیل این پروژه اظهار داشت: قرارگاه خاتم یکی از قویترین پیمانکاران است و اما برای ورود به این پروژه باید بتواند بیش از 60 درصد اعتبارات را برعهده بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساختوتوسعه زیربناها به حملونقل با بیان اینکه رویکرد دولت استفاده از توان داخلی است و شرکتهای داخلی در اولویت هستند، ادامه داد: در طول این دولت پیمانکاران داخلی آزادراه تهران- شمال به هفت شرکت رسید و قرارداد با چینیها تمدید نشد و این نشان میدهد که دولت از ورود پیمانکاران و مشاوران داخلی استقبال میکند.
انتقال تکنولوژی با ورود خارجیها
در حالی که توان شرکتهای داخلی در بحث طراحیوساخت پروژههای عمرانی کمتر از شرکتهای خارجی نیست، اما این نکته نباید فراموش شود که با ورود خارجیها به پروژههای عمرانی، تکنولوژی روز و ماشینآلات و تجهیزات روز دنیا به کشورمان وارد میشود و این شرایط پساتحریم بهترین زمان برای استفاده از این فرصتها است. این در حالی است که در تمام پروژهها امکان شراکت شرکتهای داخلی و خارجی و تشکیل کنسرسیوم وجود دارد.
احمد خرم، وزیر اسبق راهوشهرسازی در گفتوگو با «فرصت امروز» با بیان اینکه در شرایط لغو تحریمها فصل جدیدی در حوزه عمران کشورمان شروع میشود، اظهار داشت: شرکتهای داخلی باید توان رقابت با شرکتهای خارجی را داشته باشند.
وی ادامه داد: قطعاً توان علمی و فنی پیمانکاران و مشاوران داخل کشورمان از شرکتهای خارجی که در حال حاضر در ایران فعال هستند، بیشتر است و توان اجرای تمام پروژهها با هر مشخصه فنی را دارند اما توجه داشته باشیم که دولت در حال حاضر با کمبود منابع مواجه است و بهطور قطع اولویت با شرکتهایی است که علاوه بر توان فنی و علمی، توان مالی قابل قبولی هم داشته باشند.
در طول بیش از 30 سال گذشته از شروع این پروژه تنها یک قطعه از آن یعنی قطعه چهار به افتتاح رسیده و طبق وعده وزارت راهوشهرسازی دولت یازدهم قرار است قطعه اول بهار سال آینده به بهرهبرداری برسد، درحالیکه یکی از نگرانیهای وزارت راه و شهرسازی جذب سرمایهگذار و پیمانکار برای قطعه دو و سه بود که بیشترین بودجه برای ساخت این پروژه هم مربوط به این قطعات میشود، در حال حاضر دو پیمانکار بزرگ داخلی و خارجی برای ورود به این پروژه اعلام آمادگی کردهاند و وزارت راه و شهرسازی هم برای این دو شرکت شرط تأمین مالی حداقل 60 درصدی گذاشته است و هریک از این شرکتها که بتواند از عهده شرط مالی دولت برآید، سازنده قطعات دو و سه آزادراه تهران- شمال خواهد شد.
ارتباط با نویسنده : nazila.mahdiani@gmail.com