رسوایی سیستم جعلی شرکت فولکس واگن نقطه عطفی در زندگی این گروه آلمانی است. سه شنبه ششم اکتبر، ماتیاس مولر، مدیر عامل جدید این شرکت در جمع 20 هزار کارمند خود اذعان کرد که پیشبینی تبعات سرمایهگذاریهای مالی و تجاری همچنان ناممکن است؛ بدین خاطر یک بار دیگر باید در تمام سرمایه گذاریها و برنامه ریزیهای صورت گرفته تجدیدنظر شود.
او همچنین تأکید کرد که حتی 6.5 میلیارد یوروی موجود در حسابها برای مقابله با این رسوایی جهانی کافی نیست. رئیس این گروه همچنین در مقابل آنها متعهد شد که هر کاری برای کاهش تأثیر این تبعات روی کارها و امور شرکت انجام دهد. او در ضمن بیان کرد که همه پروژههای سرمایهگذاری، مورد بررسی مجدد قرار میگیرند. او در ادامه افزود: «فعلاً همه امور غیرضروری رها شده یا به تعویق میافتند. بر این اساس، ما برنامه بهرهوری خود را تنظیم میکنیم. میخواهم شفاف سخن بگویم: «این راه بدون ضرر و زیان نخواهد بود.»
او پیش تر اعلام کرده بود که فرآیند جمعآوری خودروهای مجهز به موتورهای دیزل تقلبی باید از ماه ژانویه آغاز و تا پایان سال 2016 به اتمام برسد.
این اتفاق چقدر هزینه بر است؟
میتوان گفت که دغدغه اصلی، پاسخ به این سؤال بوده که «این اتفاق چقدر هزینه بر است؟» و به دنبال آن تخمینهای گوناگونی زده شده است. به طور کلی میتوان گفت که اهم این هزینهها شامل: جریمههای دولت آمریکا و اروپا، تحریمها، هزینههای مربوط به جمع آوری 11میلیون موتور تقلبی، مخدوش شدن چهره این شرکت و کاهش فروش و ایجاد نگرانی در دل سهامداران خواهد بود. همچنین حدود 20 میلیارد از 100 میلیارد یورویی که شرکت برای سالهای 2015 تا 2018 در راستای تحقیق و توسعه، احداث کارخانهها و نیز مدلهای جدید در نظر گرفته بود، برای رفع مشکلات این رسوایی کاهش خواهد یافت.
حل بحران
به نوشته یک هفته نامه آلمانی به نام «Der Spiegel»، بالابردن سرمایه در کار، سریعترین راه برای پایان دادن به این موضوع است؛ مطلبی که ماتیاس مولر نیز روز سه شنبه بر آن تأکید داشت. در ضمن شانه خالی کردن و تسلیم در برابر خودروسازهای رقیب ضرر جبران ناپذیری به جایگاه این شرکت معروف میزند. مبلغ 6.5 میلیارد یورو پیشبینی شده مسلما برای جبران این خسارت کافی نیست هرچند که اضافه کردن پول نقد به این میزان، روند کاری را برای آغاز سال 2016 سختتر و با کمبود بودجه مواجه میکند. در هر صورت باید منتظر ماند و سیاستهای مدیر عامل جدید را در مواجهه با مسائل پیش رو دنبال کرد.