خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به اختصار به آن برگزیت گفته می شود نگرانی های بسیار زیادی را برای فعالان حوزه صنعت خودرو در این کشور ایجاد کرده است. افزایش تعرفه واردات و صادرات و همچنین موانعی که خروج لندن از اتحادیه اروپا برای جابه جایی نیروی انسانی و تجهیزات ایجاد می کند از جمله نگرانی های شرکت های خودروسازی فعال در بریتانیا محسوب می شود.
در این میان برخی خودروسازان نظیر گروه خودروسازی رنو – نیسان پس از مذاکره با دولت بریتانیا از قول همکاری و مساعدت لندن در زمینه تسهیل فعالیت های صنعتی خود سخن گفته و از این موضوع اظهار رضایت کردند. این در حالی است که سایر خودروسازان فعال در صنعت خودروسازی بریتانیا نیز خواهان دریافت امتیازات مشابهی از دولت این کشور شده اند.
«جیم فارلی» مدیر واحد اروپای شرکت فورد آمریکا معتقد است: «هرگونه مساعدت و تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت بریتانیا باید برای تمامی خودروسازانی که در این کشور محصولات خود را تولید کرده و به دیگر کشورهای اروپایی صادر می کنند، در نظر گرفته شود.» گفتنی است اظهارات آقای فارلی در شرایطی مطرح می شود که گروه خودروسازی رنو – نیسان هفته گذشته اعلام کرد نسل جدید خودروی «قشقایی» و « X – Trail» را در سایت تولید خودروی خود در منطقه ساندرلند به تولید برساند؛ این خبر در شرایطی از سوی مدیران رنو – نیسان اعلام شد که آنها پیش تر نسبت به توقف سرمایه گذاری خود در صنعت خودروی انگلستان در صورت اعمال تعرفه های صادرات از سوی دولت این کشور هشدار داده بودند.
در همین چارچوب شرکت رنو – نیسان با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: «حمایت و تضمین های ارائه شده از سوی دولت بریتانیا نقش بسیار مهمی در باقی ماندن رنو – نیسان در صنعت خودروی این کشور خواهد داشت.» این بیانیه در شرایطی منتشر می شود که یک منبع نزدیک به نیسان به خبرگزاری رویترز گفت که دولت بریتانیا به این خودروساز ژاپنی تضمین داده است که در صورت افزایش خسارت های ناشی از خروج لندن از اتحادیه اروپا، حمایت های خود از نیسان را افزایش خواهد داد.
انتشار این اخبار سبب شد تا سایر خودروسازان نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و مدیر بخش اروپای فورد در گفت وگو با رادیو بی بی سی اظهار داشت: «نحوه رفتار دولت بریتانیا با تمامی خودروسازان فعال در صنعت خودروسازی بریتانیا باید رفتار مشابهی داشته باشد.» وی در ادامه سخنان خود افزود: «معتقدم که دولت بریتانیا نگاه کلی و یکسانی به صنعت خودروسازی این کشور دارد.»
شایان ذکر است که شرکت خودروسازی فورد هیچ خودرویی در بریتانیا تولید نمی کند، اما تخمین زده می شود که این خودروساز آمریکایی دو سوم پیشرانه های مورد نیاز در بریتانیا را تولید می کند.
در واکنش به سخنان «جیم فارلی»، مدیر واحد اروپای شرکت فورد، «کلارک» وزیر تجارت بریتانیا ارائه تسهیلات و امتیازات ویژه به شرکت نیسان در ازای تضمین سرمایه گذاری این شرکت در انگلستان را رد کرد. آقای کلارک در این رابطه به بی بی سی گفت: «مذاکره با نیسان چانه زنی بر سر پول نبود، بلکه ارائه تضمینی بود برای کمک به استحکام و آینده صنعت خودروسازی بریتانیا.»
شرکت خودروسازی نیسان تاکنون رقمی در حدود 4میلیارد پوند در سایت تولید خودروی خود در منطقه ساندرلند که بزرگ ترین مجموعه صنعتی تولید خودرو در بریتانیا محسوب می شود، سرمایه گذاری کرده و مدت ها است که مدل «قشقایی » خود را در این کارخانه به تولید می رساند.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه صنعت خودرو معتقدند که تضمین های ارائه شده از سوی دولت بریتانیا به گروه خودروسازی رنو – نیسان با انگیزه جلوگیری از خروج این شرکت از بریتانیا و حفظ فعالیت های آن در سایت ساندرلند خود بوده است.